Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

HomeSeer og Watts WFHC-BAS: Basic modul (Master)


ThomasBK

Spørsmål

Hei.

Jeg starter opp en ny tråd, siden det ikke ser ut til å være treff på dette temaet her på hjemmeautomasjon.no

Vår HS3 er satt opp til å styre alt av lys i huset, og er i tillegg integrert med både Sonos og Verisure. Eventene er fortsatt under oppbygging, da det gir utallige muligheter. Noen som har noen praktiske/kule råd vedr nevnte services, så tas det mot med takk...

Så til saken; I flere år har vi hatt trådløs styring av vannbåren varme i mer enn 75% av husets gulv. Da er det Watts sine termostater med programmering lokalt som styrer en Watts WFHC-BAS som er utvidet også med en slave, totalt 12 kanaler. Disse igjen styrer aktuatorene (av/på ettersom temperaturen lokalt). Jeg ønsker heller å styre alt via HomeSeer, dvs ha termostater (f.eks Nexa/Cotech e.l.) som lokalt forteller HomeSeer hva temperaturen, hvor eventer igjen styrer Watts WFHC-BAS til å åpne/lukke aktuatorer.

Watts WFHC-BAS bruker 433,92 - kommunikasjon, og vi har rfxcom til å styre 433,92 devicene med HomeSeer. Men finner ikke ut om rfx-senderen klarer å kommunisere med Watts-masteren? Noen som har peiling? Går det an å programmere/lære opp rfx-senderen til riktig "språk" som trengs for å slå AV og PÅ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
19 timer siden, ThomasBK skrev:

Går det an å programmere/lære opp rfx-senderen til riktig "språk" som trengs for å slå AV og PÅ?

Ja. Men bare i prinsippet. Hvis Watts bruker sin egen protokoll, og/eller kryptering vil det være betydelig vanskeligere.

 

433MHz er et åpent frekvensbånd. Det vil si at man ikke behøver å søke om konsesjon for å bruke det, det er fritt frem. Men at informasjon blir sendt på en frekvens betyr det ikke at en 433 MHz mottaker enkelt vil forstå og kunne tolke det. Watts kan ha sin egen protokoll, det kan være to-veis, etc, etc. 

 

Watts er ikke nevnt med et ord i manualen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg kjørte RFXmngr og fikk "napp" på de trådløse termostatene (også Watts) som kommuniserer med Watts Master (beskrevet over). Se bildene under...

Det virker som om signalet likner på Oregon, siden det navnet kommer fram.

Bilde001 viser når protokollen for Oregon er slått på, bilde002 viser når Oregon er slått av.

Går det an å gå videre herfra, eller ser det mørkt ut?

 

RFXmngr001.jpg

RFXmngr002.jpg

Endret av ThomasBK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Til info for andre: Får napp på OOK modulasjon med Manchesterkoding på mine slike sensorer. De sender id, (20 bit som står på en etikett på den største chippen på PCB-en), temperatur (9 bit temp i tideler) og innstilt temperatur (samme) samt det som trolig er en kommando på/av. 
Jeg bruker en RTL-SDR dongel til det her. Ta evt kontakt for flexdekoder oppsett. Ser ut til å være litt støyproblemer foreløpig og har problemer men noen av sensorene. 

Der er nok ikke noe toveiskommunikasjon on ingen kryptering. Tror jeg har reverse engineeret én byte sjekksum/crc til å være Reverse Galois byte reflect med polymom 0xd6 (etter hukommelsen) og key 1, sluttverdi 0x30. 
Leker videre med det her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.