Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tibber pris som trigger


Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Master Aeon skrev:

Det hjalp når jeg sto på HACS-menyen. Fikk installert den og lagt inn customs-greia slik at camera.minadresse dukket opp. Så hvordan få den opp som et kort i dashboard?

 

Beklager at jeg spør om basic ting, men er som sagt ny til HA.

Er forholdsvis ny selv men kan prøve på ett svar.. Dashboardet du bruker er mest sannsynlig Lovelace: https://www.home-assistant.io/lovelace/

 

Dette kan konfigureres enten via brukergrensesnittet ved å legge ting til, eller du kan kode i YAML. Anbefaler deg på det sterkeste å bruke litt YAML da HA ikke er helt der at du slipper unna koding skal du litt utenom helt standard.

 

Har ikke installert denne selv men skal jeg tippe vil typisk kode i ui-lovelace.yaml under "cards" være:

 

      - type: image

        entity: camera.YOUR_ADRRESS

        camera_image: camera.YOUR_ADRRESS

 

https://www.home-assistant.io/lovelace/picture-elements/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, hjemmedude skrev:

Når prisen er høy som i disse tider fra kl 09 til 1900, hvordan kan man da «spare» samtidig som man har komfort temperatur? 
Min logikk er varm opp mer enn nødvendig når en dyr periode nærmer seg, ikke senk temperatur fordi det er dyrt.. teoretisk.

Funker sikkert fint på varmekabler hvis du har litt betong som kan holde på varmen. Tibber styrer varmepumpen min utifra pris. Panelovner på soverom styres av utetemperatur hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, når prisen er jevnt høy over lenger tid mister også varmekablene mine varmen sånn jeg erfarer. Ikke noe unormalt det, men å redusere alle termostater med 1-2 grad kan kanskje hjelpe på forbruk, men negativt ut over komfort. Funker bra/greit på nattsenking da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Master Aeon skrev:

Det hjalp når jeg sto på HACS-menyen. Fikk installert den og lagt inn customs-greia slik at camera.minadresse dukket opp. Så hvordan få den opp som et kort i dashboard?

 

Beklager at jeg spør om basic ting, men er som sagt ny til HA.

Gå til "Rediger brukergrensesnitt" og legg til bilde-entitiet: bilde.thumb.png.14c5efbe4cf9cf1ffa870a097057f053.png

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen er jo så høy så lenge av gangen nå, så burde hatt noen kubikk vann som varmereservoir for å holde komforten oppe i mitt 100 år gamle lekker-over-alt hus. Målte akkurat 2,6 grader inne i hjørnet i stua i underetasjen med IR-måler. Ugh... Stort restaureringsprosjekt venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips om bildeentitet. Derimot så kommer det ikke opp fremdeles. Kommer bare som et ikke-eksisterende bilde. I loggen sier HA følgende:

 

Logger: homeassistant.components.local_file.camera
Source: components/local_file/camera.py:98
Integration: local_file (documentation, issues)
First occurred: 23:09:07 (2 occurrences)
Last logged: 23:09:07

Could not read camera XX image from file: /config/www/prices_XX.png
Could not read camera YY image from file: /config/www/prices_YY.png

 

Noen tips til hva som er galt? Jeg får ut all slags annen info via Tibber i HA.

 

Mappen www under /config eksisterer forøvrig ikke, men det hjalp heller ikke å opprette den manuelt og restarte HA.

Endret av Master Aeon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Master Aeon skrev:

Og da fungerte det plutselig. Av seg selv. Så bra. 🙂

 

Ja, det tok litt tid før bildene ble generert første gangen. Jeg fikk også de samme feilmeldingene som deg i loggen ved oppstart, før grafen kom til syne etter noen minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, hjemmedude skrev:

Når prisen er høy som i disse tider fra kl 09 til 1900, hvordan kan man da «spare» samtidig som man har komfort temperatur? 

Enkelt: Man kan ikke spare så mye. 

 

15 timer siden, hjemmedude skrev:

Min logikk er varm opp mer enn nødvendig når en dyr periode nærmer seg, ikke senk temperatur fordi det er dyrt.. teoretisk.

Det kan fungere, men ofte synker temperaturen til under komfort-temperatur fortere enn man ønsker seg for at dette skal være lønnsomt. Både å ha det for varmt og så ha det for kalt er jo ikke akkurat en gunstig løsning for å spare 43 øre i strøm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg går i gang med dette selv tenkte jeg høre om noen annen her har laget et dashboard for overvåkning av strøm inkl forbruk og pris per dag/mnd/år (inkl nettleie) og kunne tenkt seg dele dette? Er spesielt interessert i det og regne ut prisen fordelt på dag/mnd/år

 

I mitt hode ville dette blitt gjort med utgangspunkt i Nordpool og Tibber integrasjonen, med faste (oppdater bare) variabler for nettleie? Det som kan bli en utfordring er og kalkulere prisen da denne endrer seg hyppig utover døgnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2021 den 11.38, Moskus skrev:

Enkelt: Man kan ikke spare så mye. 

 

Det kan fungere, men ofte synker temperaturen til under komfort-temperatur fortere enn man ønsker seg for at dette skal være lønnsomt. Både å ha det for varmt og så ha det for kalt er jo ikke akkurat en gunstig løsning for å spare 43 øre i strøm....


Fyrer hardt i peisen og justerer litt ned på mindre brukte rom, så faller forbruket litt også. 
Når man en dag bygger nytt hus (akk og ve) så skal alt bli så bra 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2021 den 20.05, hjemmedude skrev:

Når prisen er høy som i disse tider fra kl 09 til 1900, hvordan kan man da «spare» samtidig som man har komfort temperatur? 
Min logikk er varm opp mer enn nødvendig når en dyr periode nærmer seg, ikke senk temperatur fordi det er dyrt.. teoretisk.

Det er mulig, og kanskje noen kroner i døgnet å spare på det for øyeblikket, avhengig av hvordan du varmer huset og hvor godt isolert det er, og hvor mye varmemasse det kan lagre.

 

Se min tråd under. Denne koden ruller og går fortsatt, og påstår at jeg kommende døgn skal spare 9 kroner (endelig gav siste ukes kulde noen strømprisvariasjoner)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, berland skrev:

Denne koden ruller og går fortsatt, og påstår at jeg kommende døgn skal spare 9 kroner (endelig gav siste ukes kulde noen strømprisvariasjoner)

Det er greit at man kan spare noe penger, men 9 øre hørtes i overkant mye ut. Med mindre man faktisk skrur ned komforttemperaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Det er greit at man kan spare noe penger, men 9 øre hørtes i overkant mye ut. Med mindre man faktisk skrur ned komforttemperaturen.

image.png.b4a095f11f010bc2e0665bbf9e5d8d40.png

Jeg har brukt nesten 130 kroner på strøm i dag så 9 kroner er ikke så stor andel og sikkert noe jeg kunne spart inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Moskus skrev:

Det er greit at man kan spare noe penger, men 9 øre hørtes i overkant mye ut. Med mindre man faktisk skrur ned komforttemperaturen.

Ja, jeg ser litt mer på tallene mine og det er noe fishy som skjer i utregningen av sparepotensialet. Likevel, maksimalt teoretisk sparepotensial er gjerne 50 kr hvis billigste time er 50 øre, og snittpris på dagtid er 1 kr, og man klarer dra nok effekt de billigste timer, og har et stort og velfungerende varmelager i huset (stor varmtvannstank og vannbåren varme).

 

Dette gir en "virkningsgrad" på 2 for pengesparing, og det er egentlig lite i forhold til hva en varmepumpe klarer når den får kjøre optimalt, så med varmepumpe som primærkilde, så blir sparingen (mye) mindre (noe man gjerne har hvis man har stor vanntank og vannbåren varme)

 

Konklusjonen om at man *ikke* skal gjøre investeringer i smarthus for å flytte oppvarming til billige timer står seg. Smarthus-styring av oppvarming gjør jeg for dagsenking, nattsenking, og feriesenking. Flytting av kWh fra dyre til billige timer er mest en artig akademisk øvelse (bortsett fra for elbil-lading, der Tibber gjør det så enkelt)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, berland skrev:

Konklusjonen om at man *ikke* skal gjøre investeringer i smarthus for å flytte oppvarming til billige timer står seg.

Det er jeg helt enig i. Man har smarthus for komforten skyld, alt annet er bare en bonus.

 

 

12 timer siden, stigvi skrev:

Jeg har brukt nesten 130 kroner på strøm i dag så 9 kroner er ikke så stor andel og sikkert noe jeg kunne spart inn.

Det er jo 7-10% av totalforbruket, så det er fremdeles litt imponerende hvis det ikke går ut over komforten.

 

...men det er jo også et definisjonsspørsmål om hva "ikke gå ut over komforten" kan bety.

Betyr det "absolutt ingen endring" eller "kan ha akseptable endringer"? 

 

Jeg har foreløpig gått for "ingen endringer" for jeg har ikke lyst å la meg styres av smarthuset, det skal jo være omvendt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Betyr det "absolutt ingen endring" eller "kan ha akseptable endringer"? 

 

Jeg har foreløpig gått for "ingen endringer" for jeg har ikke lyst å la meg styres av smarthuset, det skal jo være omvendt.

Jeg endrer. Jeg har f.eks litt varme på i garasjen og i en bod. Der blir varmen slått helt av når strømmen er dyr. Og så er det noen ganggolv, vaskerom og gjestebad som blir nedprioritert. Og en hagestue er stengt av nå som det er på det kaldeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, stigvi said:

image.png.b4a095f11f010bc2e0665bbf9e5d8d40.png

Jeg har brukt nesten 130 kroner på strøm i dag så 9 kroner er ikke så stor andel og sikkert noe jeg kunne spart inn.

Hvordan fikk du på plass "Total kostnad"? Den har jeg lenge ønsket å ha selv og er også noe som mangler i Tibber appen. Har du lyst å dele koden for den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Master Aeon skrev:

Hvordan fikk du på plass "Total kostnad"? Den har jeg lenge ønsket å ha selv og er også noe som mangler i Tibber appen. Har du lyst å dele koden for den?

Jeg har disse feltene:
image.png.7aafeefccb103dae29ebfa6cc097e1b8.png


Disse 2 sensorene:

accumulatedconsumption:
        friendly_name: "Akkumulert forbruk"
        unit_of_measurement: 'kWh'
        device_class: power
        value_template: "{{ state_attr('sensor.real_time_consumption_gabriel_edlands_veg_16', 'accumulatedConsumption') | round(2) }}"
      accumulatedcost:
        friendly_name: "Kostnad"
        unit_of_measurement: 'NOK'
        value_template: "{{ state_attr('sensor.real_time_consumption_gabriel_edlands_veg_16', 'accumulatedCost') | round(2) }}"



Og denne koden som lett kan lages som en mal-sensor (hvorfor har jeg ikke det, da......)
 

def calculate(self, entity, attribute, old, new, kwargs):
        try:
            total = float(self.get_state("sensor.accumulatedcost"))
            total += float(self.get_state("sensor.accumulatedconsumption")) * float(self.get_state("input_number.pris_pr_kwh_kleppenergi")) / 100
            total += float(self.get_state("input_number.pris_pr_aar_kleppenergi")) / 365
            total += float(self.get_state("input_number.pris_pr_aar_tibber")) / 365
            self.set_state("sensor.total_pris_for_strom", state = "{:3.2f}".format(total), attributes = {"unit_of_measurement": "NOK"})
        except ValueError:
            pass


 

Endret av stigvi
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endret python koden til en template sensor istedenfor

 

     accumulatedconsumption:
        friendly_name: "Akkumulert forbruk"
        unit_of_measurement: 'kWh'
        device_class: power
        value_template: "{{ state_attr('sensor.real_time_consumption_gabriel_edlands_veg_16', 'accumulatedConsumption') | round(2) }}"
      accumulatedcost:
        friendly_name: "Kostnad"
        unit_of_measurement: 'NOK'
        value_template: "{{ state_attr('sensor.real_time_consumption_gabriel_edlands_veg_16', 'accumulatedCost') | round(2) }}"
      total_pris_for_strom:
        friendly_name: "Total kostnad"
        unit_of_measurement: 'NOK'
        value_template: >-
          {{ (states("sensor.accumulatedcost")|float
          + states("sensor.accumulatedconsumption")|float * states("input_number.pris_pr_kwh_kleppenergi")|float / 100
          + states("input_number.pris_pr_aar_kleppenergi")|float / 365
          + states("input_number.pris_pr_aar_tibber")|float / 365)|round(2) }}

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg tror det kan være litt å hente ikke nødvendigvis i å skru av/ned varmtvannsberedere og varmekabler når strømmen er dyr, men heller skru av/ned i de timene der strømprisen blir billigere om en eller to timer.

 

Tror ikke jeg får til dette med kun Tibber, men mulig det finnes andre integrasjoner som viser strømpris frem i tid. Og så må det kodes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan hente priser fra Nordpool og til det finnes det integrasjoner for Home Assistant.

Og jeg skjønner logikken din. Jeg har selv lagd det slik at jeg slår av gulvvarme når prisen går over en grense. Det som skjer når prisen blir lavere igjen er jo at varmekabler går på fullt en stund. Ofte skjer det at jeg slår av varme når prisen er 115% av dagens snitt og slår den på når den synker til 114% av snittet. Det er ikke mye å spare på det.

Jeg er i tvil på om det er noe å spare (av betydning) på å slå av varme midt på dagen når varmebehovet er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2021 den 7.57, stigvi skrev:

Du kan hente priser fra Nordpool og til det finnes det integrasjoner for Home Assistant.

Og jeg skjønner logikken din. Jeg har selv lagd det slik at jeg slår av gulvvarme når prisen går over en grense. Det som skjer når prisen blir lavere igjen er jo at varmekabler går på fullt en stund. Ofte skjer det at jeg slår av varme når prisen er 115% av dagens snitt og slår den på når den synker til 114% av snittet. Det er ikke mye å spare på det.

Jeg er i tvil på om det er noe å spare (av betydning) på å slå av varme midt på dagen når varmebehovet er der.

 

Uten å ha finregnet på det, så tror jeg at jeg har spart ca 10-15 kr pr dag i det siste, ved å skru av to stk varmtvannsberedere, sette ned gulvtemp på to bad til fra 24,5 til 18 og skru av en 1000w panelovn på morgen og ved middagstider. Siden jeg ikke har automatikk på dette ennå, så kunne jeg nok spart enda mer ved å time det rett i en automasjon.

Kanskje jeg sparer nok i løpet av vinteren til å dekke innkjøpet av den ene Heavy Duty switchen, hehe. 

Endret av Marhil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.