Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Installasjon på NUC, trenger råd i første møte med hass


Anbefalte innlegg

Jeg har nå foran meg

  • intel NUC
  • eotec z-sick gen5
  • rfxtrx433xl
  • 433mhz tempgivere
  • telldus z-wave plugin-brytere til ovnene
  • heatit z-trm2fx'er
  • ikea trådfri pærer og gateway
  • danalock v3 og danapad

 

Også har jeg valgt å gå for Home Assistant - tror jeg. Skal til å installere.

 

1. Har jeg valgt rett? Hvorfor?

2. Hvis ja:

  • Hvorfor?
  • HassIO eller docker på ubuntu?

3. Hvis nei:

  • Hvorfor ikke?
  • Hva velger jeg i stedet og hvorfor?

 

Kriterier: Bra funksjonalitet (vant til Vera Plus), stabilt. Virtuelle termostater er et must. Der en termostat kan kjøre flere brytere/ovner.

 

Endret av kmlugg
Fjernet nonsense sening
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, kmlugg skrev:

Hvis nei:

  • Hvorfor ikke?
  • Hva velger jeg i stedet og hvorfor?


Kommer an på kompetansenivå. Jeg synes HASS ser komplisert ut med sIne YAML-filer. Da er HomeSeer enklere, etter min mening. Alt gjøres med noen museklikk og man kan få til avanserte events ganske lett. Men, det er jo ikke gratis da. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har valgt rett, mener jeg. HASS-teamet jobber hardt med brukervennlighet og har uttalt at de nå skal nærme seg versjon 1.0. Da må alt være på plass. I tillegg har du alle mulige integrasjoner som stadig blir flere. 

 

Installer hass.io, da home assistant i docker ikke er støttet (hass.io i docker er støttet-ish). Det er et boot image for NUC, så ser ikke hvorfor du ikke skulle gjort det. Jeg har RPi3 B+, og kjører Hass.io i Docker, men det er fordi HassOS ikke støttet boot fra USB da jeg installerte, og etter å ha knekt flere SD-kort, kjøpte jeg SSD og USB-adapter. Med NUC, går dette finfint! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enklere med Homeseer, spesielt på regler da man ikke trenger script til mye vanlig. 
I Hassio, så kan man med noen funksjonsnoder så får man konfigurert det meste i Nodered, kanskje enda mer fleksibelt. 
Er man god på tekstbasert programmering er nok direkte i hassio fint. Thehoockup har en fin serie på tre videoer om Node-red. 
Har selv Homeseer som toppsystem, og sender info om zwaveenheter samt 433mhz gjennom MQTT til hassio. Har Ubuntu 18.04 med Hassio i docker. Synes det er greit med hassio-menyen. Innstallerte etter video fra BurnsHA på youtube, hassio i docker. 

Har hatt dårlig erfaring med IKEA-hub, ville investert i en Conee2 stick, med den får til man til å koble til alt av zigbee. Har alt du har av utstyr, bortsett fra z-waveplugger hvor jeg bruker Fibaro(2. Generasjonk) på ovner. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Jeg får tåle å skripte litt, er ikke ukjent med det, så da blir det hassio direkte på nuc'en. Men nucen jeg har kjøpt på finn, som jeg i går kveld koblet til for første gang, vekker ikke skjermen til liv med hdmi. Og da jeg kom hjem med en vga-kabel fant jeg ut at skjermen min bare har digitale innganger... Men plutselig blir det liv. Da kommer det sikkert nye spørsmål. Tusen takk så langt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Preference skrev:

Du har valgt rett fordi Home Assistant kan alt. Siden du har kjøpt en NUC, kjør HA i docker!

Hvorfor? Home Assistant i docker er jo ikke støttet.

 

Hassio er støttet i Docker, men ser ikke hvorfor man ikke skal kjøre full hass.io-installasjon hvis maskinen er dedikert til HASS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, baronKanon skrev:

Hvorfor? Home Assistant i docker er jo ikke støttet.

 

Hassio er støttet i Docker, men ser ikke hvorfor man ikke skal kjøre full hass.io-installasjon hvis maskinen er dedikert til HASS

 

Var det jeg mente, hass.io er jo også Home Assistant, men burde spesifisert. Med hass.io så er det jo enkelt å oppdatere og legge til plugins :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Preference skrev:

 

Var det jeg mente, hass.io er jo også Home Assistant, men burde spesifisert. Med hass.io så er det jo enkelt å oppdatere og legge til plugins :)

Men mener du at man skal kjøre inn hassio docker fra f.eks. Ubuntu, eller med Hass.io installasjon med HASSOS? Jeg har førstnevnte på min RPi3 B+, men det er kun fordi jeg har USB-SSD som boot medium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, baronKanon skrev:

Men mener du at man skal kjøre inn hassio docker fra f.eks. Ubuntu, eller med Hass.io installasjon med HASSOS? Jeg har førstnevnte på min RPi3 B+, men det er kun fordi jeg har USB-SSD som boot medium.

Ubuntu ja. Det er selvfølgelig ikke noe vits om han bare skal kjøre hass.io, men sannsynligheten for at man ønsker mer i denne verdenen er jo veldig stor :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. jeg har RPi til bare Hass.io, så jeg har Raspbian kun som ekstra mellomledd som er unødvendig - spesielt nå som det er støttet med USB-boot på HASSOS 3 på Rpi3 .

 

Men NUC er uansett et bedre valg, da det har ytelsen og SSD/hdd fra start, noe som er fordelaktig med databasen. I tillegg er det nok CPU-kraft til å kunne dra Visual Studio Code-pluginen for Hass.io, som ikke er støttet på RPi.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke Yaml overhodet, og jeg lagde dette på en søndag denne uka. Det har gått opp et lys for meg etter å jobbet med HA. Homeseer virker foreldet i forhold.

Samtidig kunne dette forumet het homeseer.hjemmeautomasjon.no, men den diskusjonen tar jeg ikke. Fordelen med HA er også at det er designet som noe som ligner i 2020.

 

screen.png

  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Like før jeg begynner å legge inn devicer. Men allerede er det noe jeg ikke skjønner her. Gikk inn og fant dette på åpningsskjermen, hva er dette? Hvilken sensor?

image.thumb.png.1f09b139e6f1fc821051e4aac0a09e68.png

 

Også finner jeg den igjen i loggen under utviklerverktøy:
image.png.e99aa9450d8a58cba1084a9a98168960.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.