Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

IKEA Trådfri spot og fjernkontroll


cap

Anbefalte innlegg

Kjører homeseer og deconz (con bee ii) på win10. Kjøpte pakke med 3 spotter og fjernkontroll fra IKEA. Disse ble først satt opp som stand alone system og virket bra. Så inkluderte jeg de i deconz også begynte problemer. Vil jo ha alt inn homeseer (spotter og fjernkontroll), men vet ikke helt riktig fremgangsmåte. Skal de pares sammen først, så deconz, prøvd en del forskjellige varianter og husker egentlig helt ærlig ikke hvordan det endte opp. Nå er ihvertfall begge deler tilgjengelig i deconz. Men, stille inn hvit balanse direkte virker ikke (med fjernkontroll, virket i stand alone) og noen ganger er det som om en av tre spotter lever sitt eget liv (slår seg på når resten slår seg av).

 

Skal nå til på samme prosessen igjen, og hadde vært en fordel å visst riktig måte å gjøre dette på.

Endret av cap
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, cap skrev:

Men, stille inn hvit balanse direkte virker ikke (med fjernkontroll, virket i stand alone) og noen ganger er det som om en av tre spotter lever sitt eget liv (slår seg på når resten slår seg av).

Det er fordi fjernkontrollene og pærene er helt uavhengig av hverandre i DeCONZ. Du må lage disse automasjonene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det kan jeg leve med. Gjøres dette i deconz eller homeseer? Ville nok gjort det i homeseer.

 

Har nok "dobbeltparet" fjernkontrollen nå, for den går direkte på spottene, samtidig som jeg får den inn i deconz/homeseer.

Så altså, parre pærer mot deconz også fjernkontroll mot deconz. Sette opp events. Ville jo helst hatt "dobbelt paring", da det er en "failsafe" om systemet går ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av greia er at for å parre fjernkontrollen med lampen er beskrevet slik:

 

It's easy to add light sources like bulbs, doors and panels to your remote control.
  1. Install the light source and turn the main power switch on.
  2. Keep the remote within 5 cm from the light source and press the pairing button for 10 seconds (located under the remote control lid).

 

 

Og for å parre med deconz leste jeg i guiden:

 

"Ta av lokket på fjernkontrollen og trykk 4 ganger på knappen"

 

Så om man gjennomfører dette i beskrevet rekkefølge, så er den "dobbelt parret", men det skjer noe rart...mister hvit balanse, men beholde on/off og styrke direkte, alle funksjoner i deconz...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cap skrev:

Hmm, det hørtes jo smooth ut.. Hvordan får jeg reset fjernkontrollen da (miste den mer eller mindre direktekoblingen den har til lampene nå)?


Jeg trodde den ble resatt ved å trykke 4 ganger på den knappen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, såvidt jeg kan se med reset, men..

 

1. Slettet fjernkontroll i deconz med "delete switch" knappen.

2. Trykker 4 ganger og lar fjernkontroll ligge til alt er sluttet å lyse.

3. Legger til ny fjernkontroll i deconz, følger standard prosedyre.

4. Lysene som fjernkontrollen tidligere var koblet mot dimmer opp og ned når fjernkontroll lagt til i deconz.

5. Fjernkontroll er synlig i deconz, men på root skjermen i deconz, kan jeg ikke velge den (her hvor assosiasjon kan settes opp).

6. Andre fjernkontroller fungerer fint her på root skjermen i deconz. I homeseer dukker fjernkontroll som ble lagt til igjen opp med gammelt navn og fungerer.

7. Direkte kobling mot lampe som var tidligere er borte.

 

Men er noe rart i deconz, da jeg ikke får kommet inn på den, så lurer på om den knappen "delete switch" ikke har slettet den ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ser i zll.db filen til deconz at de to fjernkontrollene jeg ikke klarer å komme inn på  har SW version 2.3.014, mens den jeg kan gå inn og redigere har 1.2.223. Men var sikker på at jeg kom inn på den ene tidligere med software 2.3.014 og kunne redigere, men ble krøll etter jeg slettet den og la til igjen...hmmmm

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med deCONZ, mener du webgrensesnittet Phoscon? Det er der det meste må gjøres. Om jeg ikke husker feil så er det slik at du må lage en gruppe med lysene og legge fjernkontrollen i samme gruppe. Da vil fjernkontrollen styre lysene i den gruppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg reinstallert deconz og null stilt alt flere ganger, det er det samme hver gang. Fjernkontrollene med 2.3.014 kan jeg ikke styre assosiasjoner på, ei heller velge i første skjermbilde (de listes opp). Den med eldre fw 1.2.223 kan jeg kontrollere fra deConz. Lurer på om det er noe spesielt med fw. Nå har jeg bare to Philips Hue GU10 Spotter jeg ikke får resatt (har ikke hue/ikea gateway, klarer det ikke gjennom WebApp med reset funksjonen der heller. Virker ikke til at ikea fjernkontroll kan det, slik som philips sin og en annen en...:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, cap skrev:

Fjernkontrollene med 2.3.014 kan jeg ikke styre assosiasjoner på, ei heller velge i første skjermbilde (de listes opp). Den med eldre fw 1.2.223 kan jeg kontrollere fra deConz.


Mener å ha lest noe om at 2.3.x er ZigBee 3.0 og at de må håndteres annerledes av deCONZ enn de eldre FW. Usikker på status, men du finner kanskje noe om det i issues på GitHub til deCONZ rest api?

 

EDIT:

https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/2243

 

Ser ut til at det ikke er versjon som er problemet, men at de har byttet produsent av en chip. Dette ble fikset for 17 dager siden, men siste versjon er 2 mnd gammel. Må enten vente eller kompilere selv. 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.