Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Konvertere fra relativ- til absolutt luftfuktighet


Hillmar

Anbefalte innlegg

Takk @Moskus.

Umiddelbart ser det riktignok ut som om det ikke er helt det jeg behøver, da duggpunktet er resultatet av hans formel.

Jeg skal bruke verdien til å vurdere når klærne i et tørkeskap er tørre så jeg kan stoppe skapet. Tror derfor jeg trenger absolutt luftfuktighet.

 

Men kanskje Scriptet kan hjelpe meg på riktig vei. Jeg skal jo tross alt bare stable på beina et script som skal lese inn to verdier (temperatur og relativ luftfuktighet), regne ut iht. en gitt formel og skrive resultatet til en device, på samme måte som dette scriptet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK; jeg har testet dette:

    Public Sub Main()
        Dim T As Double = 23   ' in degrees C
        Dim RH As Double = 72  ' in %
        Dim absolute_humidity As Double = Math.Round(6.112 * Math.E ^ ((17.67 * T) / (T + 243.5)) * RH * 2.1674 / (273.15 + T), 2)
        Console.WriteLine("Absolute humidity: " & absolute_humidity & " g/m³")
        Console.ReadKey()
    End Sub

 

 

... som i et HS-script kan f.eks. se slik ut:

    Public Sub Main(byval parms as Object)
        Dim T As Double = hs.DeviceValueEx(REF_TO_TEMP_DEVICE)   ' in degrees C
        Dim RH As Double = hs.DeviceValueEx(REF_TO_RH_DEVICE)    ' in %
        Dim absolute_humidity As Double = Math.Round(6.112 * Math.E ^ ((17.67 * T) / (T + 243.5)) * RH * 2.1674 / (273.15 + T), 2)

        hs.SetDeviceValueByRef(REF_TO_OUTPUT_DEVICE, absolute_humidity, True)
        hs.SetDeviceString(REF_TO_OUTPUT_DEVICE, absolute_humidity & " g/m³", False)
    End Sub

Merk at du må endre REF_TO_TEMP_DEVICE, REF_TO_RH_DEVICE og REF_TO_OUTPUT_DEVICE. Den siste linja (som begynner med hs.SetDeviceString....) kan du hoppe over hvis du heller vil sette opp Status Graphics istedenfor. :) 

 

Jeg har ingen idé om scriptet regner rett, men det burde være rett basert på formelen i linken din.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, strips said:

Litt nysgjerrig, hva trenger du absolutt fuktighet til? Noe ala det linket til over?

Jeg tenker å benytte det for å stoppe tørkeskapet når tøyet er tørt. Til denne bruken tror jeg relativ luftfuktighet blir vanskelig å bruke, siden temperaturen i skapet kan varieres (og i alle fall vil variere under "oppvarmingsfasen").

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke formelen helt til å stemme. satt den inn i excel: =ROUND((6,112*EXP(1)*((17,67*B2)/(B2+243,5))*B3*2,1674/(273,15+B2));2) hvor B2 er temperatur og B3 er Relativ fuktighet.

Laget er kurve som viser resultatet fra 0-100 grader med 100% luftfuktighet og fikk denne kurven (skal være g/m3 ikke g/m2):

AH1.thumb.PNG.fa6df6e91ab13844c9c8bc6d0361e821.PNG

 

Den burde sett slik ut:

absolutfukt-temp-mattnad.thumb.png.ee5e08e9ad89f7d4de1e38f55b7a57a2.png

 

Nå er ikke jeg den som har mest greie på dette, og det kan være feil i formelen min, men den er tatt rett fra Moskus sitt script.

 

Interessant dette, siden det kan være effektivt å kjøre vifte vs avfukter i garasje basert på forskjell i AH ute og inne.

Endret av Blodstrupmoen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Blodstrupmoen skrev:

Får ikke formelen helt til å stemme. satt den inn i excel: =ROUND((6,112*EXP(1)*((17,67*B2)/(B2+243,5))*B3*2,1674/(273,15+B2));2) hvor B2 er temperatur og B3 er Relativ fuktighet.

Det er fordi det er en feil i formelen din.

Det er ikke EXP(1)*[noemer] det er EXP([NOE MER]).

 

 

Med

=ROUND((6,112*EXP((17,67*C2)/(C2+243,5))*A2*2,1674/(273,15+C2));2)

 

blir det slik:

image.png

 

... men det ser ut til å stemme bra med figuren din:

image.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten test her ser også ut til å fungere bra:

image.png.7af21b8409a8af7f957e0c2c8f116de0.png

Når tørkeskapet skrus på (uten våte klær) øker temperaturen, relativ fuktighet synker og absolutt fuktighet ligger mer eller mindre jevnt.

Absolutt fuktighet beregnes hver gang temperatur eller relativ fuktighet endrer verdi, og kan nok med fordel "gjennomsnittsberegnes" på et vis for å unngå de avvikende verdiene vi ser i loggen.

 

Takk for hjelpen @Moskus!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.