Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

To lokasjoner fra èn installasjon


bjwanvik

Anbefalte innlegg

Jeg begynte plutselig å tenke på en ting...

Dama har et særs enkelt oppsett, men alt som byttes ut eller bygges ut på det elektriske er stort sett Z-wave, og det planlegges vel å bytte ut endel fremover...
Nå er hun vel oppe i hele tre dimmere, ett par termostater og sonos-plugin :D (motivasjonen for å bytte ut endel er nokså høy da hun har "smarthus" fra 90-tallet hvor noen har fått en fantastisk idè om at ett knappepanel skal styre alt av belysning i hele huset bl.a...)

Kjører HS3 fra en rpi3, men i praksis benyttes det lite.

 

Jeg har et godt over snittet avansert nettverk fra Aruba hjemme, og har bl.a et RAP (remote access point) liggende hos henne som jeg ikke har satt opp enda... 

Når jeg setter opp dette vil det jo i praksis være som en vpn mot mitt nett, og da er det vel ikke noe i veien for at den rpi'en fint kan snakke med serveren min.

 

Er det egentlig noe i veien for å dele Z-wave fra den rpi'en og kjøre hele oppsettet hennes på min server under samme installasjon som min?
Det er naturligvis både fordeler og ulemper med det... Bortsett fra det tekniske ville det jo f.eks vært greiere å styre temperaturer ut ifra hvor vi er om en kjørte det i èn installasjon, noe som taler for..  

Lisens på HS3 har hun selvfølgelig, men strider det mot retningslinjene å kjøre alt på èn lisens, spesielt mtp HS4 når den blir satt i drift..
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, bjwanvik skrev:

Er det egentlig noe i veien for å dele Z-wave fra den rpi'en og kjøre hele oppsettet hennes på min server under samme installasjon som min?

Ikke mer enn at man får de samme ulempene hvis noe mellom deg og henne skulle feile. Det blir jo i praksis som å ha automasjonen i skyen.

 

Jeg lurer på om du kan knytte sammen to HS3-installasjoner med Jon00 HS2-HS3 Connector, men jeg har aldri prøvd det. Jeg vet ikke om det lenger blir vedlikeholdt heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.