Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Spare strøm = høyere nettleie


Anbefalte innlegg

Dette var jeg ikke klar over - er det da noe stort poeng i å redusere forbruket?

 

Sitat

5. Hvorfor øker nettleien når vi sparer strøm?
 

Redusert forbruk påvirker på kort sikt ikke nettselskapenes tillatte inntekt. Dersom forbruket går ned, kan derfor selskapet øke nettleien pr kWh slik at de får den samme inntekten. Den samlede nettleien for alle kundene sett under ett går imidlertid ikke opp når forbruket reduseres. 

I tillegg til forventet utvikling i inflasjon, rentenivå og markedspris på kraft, må selskapene også beregne forventet forbruk av elektrisitet da nettleien også skal inneholde et variabelt ledd. Dersom kundene har lavere forbruk enn hva selskapet forventet ved årets begynnelse betyr ikke dette at kostnadene til selskapet reduseres tilsvarende. Dette skyldes at størsteparten av kostnadene i nettet er faste kostnader knyttet til nødvendig infrastruktur som på kort sikt er uavhengig av forbruket. Det kan dreie seg om ca 90 % av kostnadene som ikke varierer avhengig av forbruket. En reduksjon i forbruket i forhold til det som var forventet ved årets begynnelse, medfører derfor normalt ikke redusert behov for inntekter på kort sikt, da dette ikke skyldes endringer i kostnadsbildet men kun en feilestimering av forventningsverdier. 

Dersom faktisk inntekt blir lavere enn forventet inntekt, vil nettselskapene ha mulighet til å korrigere nettleien for å tilpasse inntektene i forhold til inntektsrammen. 

Dette betyr ikke at det ikke er lønnsomt for den enkelte forbruker å spare strøm. Sparer man strøm vil man få redusert sin kostnad både i forhold til kraften man kjøper og i forhold til nettleien man betaler for overføring av kraft gjennom nettet. 

Et eksempel på den langsiktige effekten av å redusere forbruk av elektrisitet kan være at selskapenes investeringsbehov reduseres, noe som kan gi lavere kostnader og lavere kostnadsgrunnlag slik at inntektsrammen i framtiden vil bli lavere. Dette vil resultere i lavere nettleie hos kundene i framtiden.


https://www.nve.no/stromkunde/nettleie/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

Dette var jeg ikke klar over - er det da noe stort poeng i å redusere forbruket?

 

Når alle reduserer forbruket litt blir prisen pr kWh høyere. Det gjør det enda mer lønnsomt å redusere forbruket ytterligere, feks ved automatisering og smarte løsninger. Forskjellen i kostnader mellom dem som gjør det og dem som ikke gjør det vil øke drastisk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært få som p.t. har mulighet til å redusere strømforbruket nevneverdig dersom man tar på seg de realistiske brillene (min påstand). Det kan trekkes paralleller med at noen tror at "alle i Norge skal kjøre elbil om 2 år". Norge er et langstrakt og værhardt land der det kommer til å puttre fossilbiler så lenge vi lever på lik linje med at de færreste hus som er bygget er laget for strømsparing uten betydelige investeringer som på kort sikt er tapsprosjekt.

 

Jeg sier ikke at dette ikke er et viktig tema og at man skal jobbe for energieffektivitet. Men å tro at hvermannsen kan spare betydelig med kwh de nærmeste 10 år er ikke realistisk.

 

Det blir spennende å se hvordan effekttariff kommer til å slå ut. Personlig så er jeg helt sikker på at hvermannsen kommer til å sitte igjen med svarteper da det er oppvarming (inkludert varmtvannsberederen) som trekker mest watt og det er ikke enkelt å gjøre noe med uten betydelig investeringer (Dersom man ser bort i fra muligheten til at vi begynner å kle på oss når vi går inn fordi vi kutter oppvarming helt og bader en gang i året).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ATnT skrev:

Det er svært få som p.t. har mulighet til å redusere strømforbruket nevneverdig dersom man tar på seg de realistiske brillene (min påstand)

Det tar jeg ikke lenger som en påstand, det er en helt rimelig vurdering. Jeg har sagt akkurat det mange ganger da AMS-debatten raste som verst.

 

De som har denne muligheten har smarthus, men den kostnaden er relativt høy for liten effekt (i kroner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Da har Klepp Energi kommet med sine 2021 priser og som de antydet så gjør de ingenting med NVE sitt forslag i sommer om å differensiere prisen for å stimulere til å flytte forbruket til andre tidspunkt. Men de reduserer prisen pr kWh med 10% og det er jo noe. Og det medfører at svingninger i strømprisen får større utslag når fastprisen i bunn blir mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, stigvi skrev:

Og det medfører at svingninger i strømprisen får større utslag når fastprisen i bunn blir mindre.

Det er vel bare relativt i forhold til totalkostnaden?

Besparelsen i kroner ved å bruke strøm når den er billig vil være like stor og det er vel det som er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dette stemmer ikke helt, hvis man klarer å unngå effekttopper som smart strømstyring går ut på. Dette gjør st de ikke trenger å bygge ut kapasiteten i nettet så voldsomt, men fokusere på vedlikehold vil nettleien gå ned. Mener jeg leste at tibber ville bruke elbilbatterier til dette.

Endret av eirjoh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 18.2.2021 den 9.10, Moskus skrev:

Hva stemmer ikke helt...? :) 

Jeg leste ikke at det stod på kort sikt.

Mener at det stemmer ikke at nettleien blir høyere per kwh hvis man bruker mindre strøm. En stor del av nettleien går til å forbedre kapasiteten i strømnettet, og hvis man unngår høye effekttopper så vil det minske behovet for økt kapasitet. Smart strømstyring går jo mye på å unngå å bruke strøm de dyre timene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men spørs om en liten gjeng som oss betyr noe i den store sammenhengen. Når hvermansen skal styre VVB for å spare 200-500 kroner pr år så må selve installasjonen bli mye billigere enn den er i dag. Egentlig bør det komme innebygd i tanken uten tillegg i prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stigvi skrev:

Men spørs om en liten gjeng som oss betyr noe i den store sammenhengen. Når hvermansen skal styre VVB for å spare 200-500 kroner pr år så må selve installasjonen bli mye billigere enn den er i dag. Egentlig bør det komme innebygd i tanken uten tillegg i prisen.

Det kan vel ha en del å si om mange elbiler lader utenom toppene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.