Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fortsatt usikker på dette med assosiasjoner...


KommerSnart

Spørsmål

Heisann ?

 

Har lest guiden, men må si jeg fortsatt ikke helt klarer å forstå dette med assosiasjoner.

altså på guiden snakkes det om Dimmer 2 fra Fibaro, noe jeg har i hele huset så å si, noen få switcher her å der i tillegg.

Altså om jeg går i Root på en Dimmer 2, ser og klikker Update på assosiasjoner, så ser jeg at:

Gruppe 1 og 2 har Homseer ID 1 og Endpoint 1 og 2. Mens gruppe 3-4-5 står kun til Homeseer ID 1

 

Så leser jeg at gruppe 1 og 2 skal slettes for så legges til på nytt uten endpoints... Forstår jeg det rett ?

 

Uansett, før jeg gjør dette, så ved å trykke på fysisk 1-pol bryter med impulsfjær tilkoblet på S1 på Fibaro, rapporterer den direkte inn og ser at noe er skrudd på samt % i dim. 

Switch Multilevel 2 hender at den kommer på den også, men ikke alltid i dette tilfelle, noen ganger står den ON uansett og vil ikke skru av om man forsøker på det heller.

 

Forsøkte på 1 dimmer her nå å følge det jeg skrev/leste fra guiden og da skjedde det ingenting på Switch 2, mens 1 viste helt korrekt hvis jeg styrte fra portalen/web. 

Men etter at assosiasjoner er gjort om, trykker da på veggbryteren så viser det ingenting på Switch 1 eller 2 mens Power viser at watt styrken går opp etthvert man dimmer ol.

Hva er galt i dette bildet ?

 

Fibaro Dimmer 2 har firmware 3.5

 

Og jo, en annen ting kjapt her.

Har en del eventer ang diverse utelys som føler sol opp/nedgang. I appen/web står det at lyset er av/på, mens fysiske lyset er ikke ikke på/av. Skjer ikke hele tiden, men engang sånn i mellom.

Har kjørt Optimize på hver enkelt node i hele huset, tok tid, men er gjort. Just in case.

 

 

 

Takker for tips på forhånd ?

 

Current Date/Time: 13.01.2020 23.02.06
HomeSeer Version: HS3 Pro Edition 3.0.0.548
Operating System: Microsoft Windows 10 Enterprise 2016 LTSB - Work Station
System Uptime: 3 Days 2 Hours 14 Minutes 18 Seconds
IP Address: 192.168.0.10
Number of Devices: 872
Number of Events: 54
Available Threads: 200
HSTouch Enabled: True
Event Threads: 0
Event Trigger Eval Queue: 0
Event Trigger Priority Eval Queue: 0
Device Exec Queue: 0
HSTouch Event Queue: 0
Email Send Queue: 0
Anti Virus Installed: Windows Defender
In Virtual Machine: No MFG: shuttle inc.
Enabled Plug-Ins
3.0.0.13: AirplaySpeak
3.0.30.0: BLLock
3.0.0.71: EasyTrigger
3.0.3.10: MY Weather
3.1.0.51: Sonos
0.2.3.0: Twilio Messaging
3.0.1.252: Z-Wave

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
9 timer siden, KommerSnart skrev:

Altså om jeg går i Root på en Dimmer 2, ser og klikker Update på assosiasjoner, så ser jeg at:

Gruppe 1 og 2 har Homseer ID 1 og Endpoint 1 og 2. Mens gruppe 3-4-5 står kun til Homeseer ID 1

Det ser ut til å være korrekt for Dimmer 2. Slik er mine også. Men de virker fint alle sammen. :) 

 

9 timer siden, KommerSnart skrev:

Har en del eventer ang diverse utelys som føler sol opp/nedgang. I appen/web står det at lyset er av/på, mens fysiske lyset er ikke ikke på/av. Skjer ikke hele tiden, men engang sånn i mellom.

Har kjørt Optimize på hver enkelt node i hele huset, tok tid, men er gjort. Just in case.

I større nettverk skal du ikke kjøre Optimize lenger... Hvor mange noder har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
14 timer siden, KommerSnart skrev:

Switch Multilevel 2 hender at den kommer på den også, men ikke alltid i dette tilfelle, noen ganger står den ON uansett og vil ikke skru av om man forsøker på det heller.

 

Husk at om du styrer Switch Multilevel 2 via HS, så vil ikke noe skje med noden den er assosiert med - assosiasjonen "slår til" bare når du fysisk trykker på S2.

Men, sliter litt med å skjønne hva som egentlig ikke virker hos deg, så mulig jeg har misforstått hele problemet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 timer siden, Moskus skrev:

Det ser ut til å være korrekt for Dimmer 2. Slik er mine også. Men de virker fint alle sammen. :) 

 

 

I større nettverk skal du ikke kjøre Optimize lenger... Hvor mange noder har du? 

Så da skal man IKKE slette 1 og 2 da altså, siden det er fler som har det samme ?? Lov å bli frustrert. hehe

 

Noder, 80 stk.

 

7 timer siden, BME skrev:

Får du noe i loggen som viser at noe feiler?

I startup log så får jeg ingen feil.

I hovedlogg filen så ser jeg noe med HSEvent feil. (HomeSeerLog.hsd)

Calling HSEvent in plugin Webhook Notifications, Instance : Could not load file or assembly "System.Net.Http, version=4.2.0.0....."

Men den fikset jeg, noe mer finner jeg ikke.

 

7 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Husk at om du styrer Switch Multilevel 2 via HS, så vil ikke noe skje med noden den er assosiert med - assosiasjonen "slår til" bare når du fysisk trykker på S2.

Men, sliter litt med å skjønne hva som egentlig ikke virker hos deg, så mulig jeg har misforstått hele problemet. :) 

 

Ok, har ingenting koblet til på S2 på noen brytere.

Skrev det vel kanskje rart, men jeg fuglte guiden som sagt. 

Før jeg fulgte guiden så fungerte knappen på veggen fint og det ble rapportert korrekt i web portalen.

Etter å ha fulgt guiden, slette og legge til, så fungerer Web fint om man styrer derifra, men benytter du knappen på veggen, står fortsatt lyset som OFF, mens POWER reagerer på watt styrke.

 

Forstod du nå ? ? Håper så. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Forøvrig, la tilbake slik det opprinnelig var. Slik som bilde, da fungerer ihvertfall rapporteringen til portalen om jeg benytter knappen på veggen.

Var da jeg falt helt ut når jeg leste den guiden om at G1, 2 skulle slettes for så legges til igjen ?

Skjermbilde 2020-01-14 kl. 20.47.30.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 timer siden, KommerSnart skrev:

Noder, 80 stk.

Da er det generelt sett ikke en god idé å optimalisere. Nettverket blir faktisk tregere av det.

 

11 timer siden, KommerSnart skrev:

Ok, har ingenting koblet til på S2 på noen brytere.

Da kan du glemme det meste som har med Multilevel 2, og assosiasjoner på gruppe 4 og 5. Det er rett og slett ikke relevant. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 timer siden, Moskus skrev:

Da er det generelt sett ikke en god idé å optimalisere. Nettverket blir faktisk tregere av det.

 

Da kan du glemme det meste som har med Multilevel 2, og assosiasjoner på gruppe 4 og 5. Det er rett og slett ikke relevant. :) 

 

Så med tanke på at det èr blitt optimalisert nå så går det tregere, og noen tips for at det skal gå raskere igjen da ?

 

Takk, da ser jeg bort ifra dette. 

Takk for hjelpen ihvertfall ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, KommerSnart skrev:

Så med tanke på at det èr blitt optimalisert nå så går det tregere, og noen tips for at det skal gå raskere igjen da ?

Ja. Men det er dessverre ikke enkelt. Å ta en backup av interfacet og restore den samme backup'en fjerner routing-tabellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 15.1.2020 den 21.12, Moskus skrev:

Ja. Men det er dessverre ikke enkelt. Å ta en backup av interfacet og restore den samme backup'en fjerner routing-tabellen.

 

Ikke vært her på lenge...

 

Men ojda, du sier det ja.

Kjører allerede et par slike Z-Net`s fra HomeSeer, leser der at de støtter ikke backup/restore fra HomeSeer. Kjenner du til det ?

Eller vet du det fungerer ?

 

Ikke lyst å teste før jeg vet om andre har gjort det da skal innrømme at z-wave går treeeegt her hjemme :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 timer siden, KommerSnart skrev:

Kjører allerede et par slike Z-Net`s fra HomeSeer, leser der at de støtter ikke backup/restore fra HomeSeer. Kjenner du til det ?

Det kommer an på hvilken type Z-NET. Jeg har den originale Z-NET som ikke bruker UZB1, der fungerer backup og restore ypperlig.

 

Problemet er UZB1, men det finnes et annet program for å gjøre det. Aeon Tec har et program for det, og det fungerer med UZB1 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Anbefaler ikke å ta backup med restore til en fungerende enhet. Det er en risiko at det ikke funger. Kjøp en ekstra dongle og forsøk restore til den. Så har du originalen å falle tilbake på hvis du har en del enheter du ikke ønsker å miste.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 timer siden, Moskus skrev:

Det kommer an på hvilken type Z-NET. Jeg har den originale Z-NET som ikke bruker UZB1, der fungerer backup og restore ypperlig.

 

Problemet er UZB1, men det finnes et annet program for å gjøre det. Aeon Tec har et program for det, og det fungerer med UZB1 også.

 

Bruker denne:

https://shop.homeseer.com/collections/z-wave-products/products/z-wave-network-controller-eu?variant=30278814348

 

10 timer siden, strips skrev:

Anbefaler ikke å ta backup med restore til en fungerende enhet. Det er en risiko at det ikke funger. Kjøp en ekstra dongle og forsøk restore til den. Så har du originalen å falle tilbake på hvis du har en del enheter du ikke ønsker å miste.

 

Skjønner.

Leve med dette frem til HomeSeer har noe rabatter igjen da så handle et par ekstra å ha i bakhånd ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.