Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

UZB1. Single point of failure - tiltak?


lasseruud

Anbefalte innlegg

Jeg starta mitt smarthus-liv med Fibaro. Fungerte greit helt fram til Home Center-boksen tok kvelden og måtte sendes til Polen (!!!) for reparasjon. Hele smarthuset lå nede nesten en måned. Da startet jakten på et alternativ som ikke krever properitær hardware, og valget falt på Homeseer. Den kjører jeg på en helt vanlig Windows-installasjon og kjører backup til Dropbox-mappa mi hver natt. Raskt å få opp igjen ved evt. havari.

 

Jeg bruker UZB1 som interface i Homeseer. Det er nå velkjent at det utrolig nok ikke er mulig å legge tilbake backup på disse med mindre en er så heldig å ha en med gammel firmware. Jeg er så heldig å ha en slik, men jeg har ingen med gammel firmware til overs dersom UZB'n skulle feile.

 

Mer og mer blir lagt inn for å styres fra Homeseer nå (z-wave, zigbee, wifi, låser (!), husholdningsapparater, osv), så ved et havari er det en fordel å få alt opp igjen ganske raskt.

 

Finnes det noe z-wave interface som støtter backup/restore nå via Homeseer nå? Z-stick støtter vel backup via eget verktøy, men hvem husker/gidder å manuelt ta ned nettverket og kjøre et ekstern program for å ta en rutinemessig backup?

 

Hvilke tiltak har dere gjort for å sikre minst mulig nedetid på smarthuset deres ved evt. feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, lasseruud said:

Finnes det noe z-wave interface som støtter backup/restore nå via Homeseer nå?

 

Ikke i Europa mener jeg å ha lest.

 

Aeotec Z-Stick har ett eget backup-restore-verktøy som skal fungere. Jeg har testet på 1 node og det virket.

 

Jeg har kjøpt meg 2 stk Z-Stick. Planene er å ta jevnlige backup av den i bruk med restore på den andre. Så rullerer jeg på dem. På den måten vet jeg at backup/restore har fungert hver gang.

 

På sikt håper jeg å bruke ser2net eller lignende å ha Z-Stick på en raspberry pi og sende USB over nettverket. Da håper jeg det lar seg scripte å ta ned Homeseer, koble om seriellporten til en windows maskin som så starter backup. Så kobler tilbake porten før HS starter opp igjen. I det minste kan dette uføres manuelt uten å måtte fysisk koble om noe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, lasseruud skrev:

Jeg kjører mine UZB1 med ser2net på to RPi'er, men restore fungerer ikke for det, siden UZB'n ikke tar imot backupen.

 

Men bruker du da Aeotech sitt verktøy? For det er det som må brukes. Stoppe interfacet i HS, ta backup via Aeotec og så starte interfacet i HS igjen.

Det @stripsforeslår høres ut som en god idé, hvis det funker! :) Tror jeg må se på det jeg også, for jeg har også 2x UZB1, uten backup...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, ZoRaC said:

 

Men bruker du da Aeotech sitt verktøy? For det er det som må brukes. Stoppe interfacet i HS, ta backup via Aeotec og så starte interfacet i HS igjen.

Det @stripsforeslår høres ut som en god idé, hvis det funker! :) Tror jeg må se på det jeg også, for jeg har også 2x UZB1, uten backup...

 

Har sett prat om at Aeotec sin software også kan ta backup/restore på UZB1. Er det noen som har testet dette? Har også to stk UZB1 liggende :) Tenkte å sette dem opp som repeatere men greit å vite om kan kan bruke de om hverandre for Z-Stick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, strips said:

 

Har sett prat om at Aeotec sin software også kan ta backup/restore på UZB1. Er det noen som har testet dette? Har også to stk UZB1 liggende :) Tenkte å sette dem opp som repeatere men greit å vite om kan kan bruke de om hverandre for Z-Stick.

Ja.

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, lasseruud skrev:

Men fungerer det også på nyere firmware av UZB1? UZB støtter jo i utgangspunktet restore, men ikke på nyere firmware av en eller annen grunn.


Det skal visst det. Det merkelige er jo at det sluttet å virke etter en oppdatering av HomeSeer Z-Wave plugin, ikke FW oppgradering av UZB1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker? Da jeg sleit med detta for et års tid siden (?) prøvde jeg å nedgradere z-wave plugin til veldig gamle versjoner. Løsningen ble at jeg fikk kjøpt en UZB av en på forumet her med gammel firmware. Da fungerte backup og restore med alle versjoner av pluginen.

 

https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/4461-restore-ikke-mulig-mot-uzb1z-net/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, lasseruud skrev:

Sikker?


Nei, men problemet oppstod her:

Sitat

Changed in version 3.0.1.224 (Beta)

* Restoring to a Zee S2 or Z-Net with an updated Z-Wave ZDK 6.81 would fail, this is fixed (invalid function ID 46 error). Restoring to a UZB interface is not supported at this time.


Så kom 3.0.1.243, som angivelig skulle fikse dette. Jeg spurte om restore til UZB1 var fikset (nov 2018) og fikk svar fra support:

Sitat

This update should contain the fix you are looking for. If you continue to have the issue please let us know and we will bring the report to our engineers.


Men jeg har aldri turt å teste det... ? 

Så HomeSeer support sier jo at restore til UZB1 skal funke, om det da ikke er et annet problem med de som har ny FW da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også bekrefte at det fungerer med backup og restore av UZB1 vha Aeotec sin software. Jag har tatt backup fra UZB1 på to ulike HS-installasjoner og kopiert disse over til to andre UZB1. Begge disse fungerte like bra som den originale i HS når jeg testet.  Tar forbehold om at jeg ikke vet hvilken firmware versjon disse har, men de er begge relativt nye, den ene kjøpte jeg i andre halvdel av 2019.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Wait, what? Seriøst?

Ja, går såpass tid ja. Tenker nok den kopierer HELE epromen uavhengig av hvor mye data som ligger på den. Hele z-wave nettverket er jo bare en kort tekstlinje pr enhet så det er jo nesten ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Wait, what? Seriøst? Det var overraskende, HomeSeer bruker ikke så lang tid (men nå virker jo ikke det med UZB1 lenger). 

 

54 minutes ago, SveinHa said:

Ja, går såpass tid ja. Tenker nok den kopierer HELE epromen uavhengig av hvor mye data som ligger på den. Hele z-wave nettverket er jo bare en kort tekstlinje pr enhet så det er jo nesten ingenting.

 

Hos meg tror jeg ikke det tok så lang tid, mener det var snakk om noen ganske få minutter, maks fem kanskje. Jeg tok ikke tiden, men er rimelig sikker på at det var mye kortere enn et kvarter. Uansett så er det også veldig lenge hvis du sitter å venter......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte ta en test bare for å se om jeg driver med løgn eller skryt ?

 

Med Aeotec sitt program leste jeg eeprom på UZB på 9:20 og la filen inn på en Z-Stick på 10:20 så litt kjappere enn jeg sa. Z-Sticken ga ny HomeID i HS så den var ikke umiddelbart operativ. Antar jeg må ta "Import Node info from controller..." men jeg testet ikke det nå, bare satte tilbake UZB og er oppe og kjører igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Aeotec Z-stick tar nærmere 15 minutter. Er i krisemodus for Z-wave i huset, det er ikke stabilt, og det har ikke hjulpet å overføre backup til en reserve-stick. Har 50% "cancelled frames", og må vel til slutt trekke i snora og ta factory reset av kontroller og alle rundt 40 z-wave enheter. Arg. Skulle gitt mye for en backup for ca en måned siden, men det har jeg ikke (og vet heller ikke om det hadde hjulpet, siden jeg ikke skjønner hvorfor det begynte å gå galt nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, SveinHa said:

Måtte ta en test bare for å se om jeg driver med løgn eller skryt ?

 

Med Aeotec sitt program leste jeg eeprom på UZB på 9:20 og la filen inn på en Z-Stick på 10:20 så litt kjappere enn jeg sa. Z-Sticken ga ny HomeID i HS så den var ikke umiddelbart operativ. Antar jeg må ta "Import Node info from controller..." men jeg testet ikke det nå, bare satte tilbake UZB og er oppe og kjører igjen.

Mener jeg fikk samme ID mellom to Z-stick. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, berland said:

Min Aeotec Z-stick tar nærmere 15 minutter. Er i krisemodus for Z-wave i huset, det er ikke stabilt, og det har ikke hjulpet å overføre backup til en reserve-stick. Har 50% "cancelled frames", og må vel til slutt trekke i snora og ta factory reset av kontroller og alle rundt 40 z-wave enheter. Arg. Skulle gitt mye for en backup for ca en måned siden, men det har jeg ikke (og vet heller ikke om det hadde hjulpet, siden jeg ikke skjønner hvorfor det begynte å gå galt nå).

Er det noen endringer i nettet siden det fungerte bra? Nye enheter, fjernet noe, flyttet på en enhet? Noe som har mistet strømmen og ramlet ut av mesh? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, SveinHa skrev:

Z-Sticken ga ny HomeID i HS så den var ikke umiddelbart operativ. Antar jeg må ta "Import Node info from controller..." men jeg testet ikke det nå, bare satte tilbake UZB og er oppe og kjører igjen.

NEI, NEI! Det skal være samme HomeID, ellers har du et sant helvete og setter i praksis opp alle devicer (og følgelig alle eventer) på nytt.

 

Det er snålt, du skal ikke få ny HomeID, med mindre du lager deg et nytt interface istedenfor å modifisere det du allerede har kjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, strips skrev:

Er det noen endringer i nettet siden det fungerte bra? Nye enheter, fjernet noe, flyttet på en enhet? Noe som har mistet strømmen og ramlet ut av mesh? 

Innenfor +/- en uke for når problemene startet, så ble wall plug resatt og lagt til på nytt (pga. den hadde falt ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14/01/2020 at 19:27, JxxxIxxx said:

 

 

Hos meg tror jeg ikke det tok så lang tid, mener det var snakk om noen ganske få minutter, maks fem kanskje. Jeg tok ikke tiden, men er rimelig sikker på at det var mye kortere enn et kvarter. Uansett så er det også veldig lenge hvis du sitter å venter......

"For the record" så kjørte jeg en ny backup akkurat nå, og denne gangen tok jeg tiden. Den var ferdig etter cirka 5 minutter og 12 sekunder. Er det tenkelig at den store variasjonen i tid kan ha sammenheng med hvor mye prossesorkraft som er tilgjengelig på PC en? Jeg kjørte ikke backup-programmet på HS-serveren, men flyttet UZB1-sticken til en ganske kraftig laptop (CAD workstation type).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.