Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Homey og fysiske kontrollere/brytere


Christian Stähler

Spørsmål

Heisann! Er relativt ny i faget, men har så langt klart meg helt uten hjelp. Har en Homey og har satt opp masse forskjellig utstyr både fra Fibaro og IKEA Trådfri (uten IKEA sin bridge). Alt fungerer som det skal, men så bodde svigermor alene i leiligheten vår for en tid tilbake. Da ble det meldt at hun savnet fysiske lysbrytere til flere av lysene våre. Gikk derfor til innkjøp av denne https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-4-kanaler-bryter-k8/4512714/Product.html. Får lagt den til i Homey, men skjønner ikke hvordan jeg skal sette den opp. Ønsker spesifikt å kontrollere følgende med hver sin knapp og helst med mulighet for både skru av og på og det å dimme:

 

- Taklys stue (Fibaro dimmer 2)

- Kjøkkenlys 1 (IKEA Trådfri)

- Kjøkkenlys 2 (IKEA Trådfri)

 

Jeg ser at det er noen fra dette forumet som har laget app-støtte i Homey for denne Namron-enheten. Jeg får lagt den til via denne appen, men så aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. I flows, så kommer det ikke opp noen actions som "when button 1 is pushed" osv. Det står bare ting som gjelder batteri. Etter masse googling begynner jeg å lure på om dette bare kan gjøres via assosiasjoner? Men her er jeg helt grønn og skjønner ingenting. Jeg finner device ID på f.eks. Fibaro Dimmer 2, men Node ID finner jeg ikke. Er også ikke helt sikker på hva som skal stå hvor osv.

 

Noen som skjønner hva jeg strever med og hva jeg mangler av kunnskap her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Denne skal støtte scener, så mulig at du må bruke scene som trigger istedenfor button action (vet ikke hvordan Homey har organisert det). Videre kan du ikke bruke assosiasjon for Z-wave og Zigbee snakker ikke sammen utenom via Homey.

 

Assosiasjoner har med hvordan Z-wave router trafikken sin. F.eks. kan en knapp sende av/på direkte til en annen dimmer via assosiasjon, men kun hvis begge er Z-wave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du kan også gå inn på innstillingene på den enkelte enheten og finne ut hvilken ID den har i Homey-appen. Deretter går du til innstillingene for bryteren og setter denne IDen i gruppe 2 (de øverste bryterne). 

Pass på å ha bryteren i "våken" modus før du lagrer. Det skal stå beskrevet i innstillingene hvordan dette gjøres. 

 

Tok litt tid før jeg fant ut av dette selv. Rotet masse med Flows jeg også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.