Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

KNX og LED?


tommyb

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har rundt regna 41 spotter av ymse typer innvendig i huset (bygget i 2007), og KNX/Dali som styrer det. Det meste er halogenpærer. Etter et kortere bekjentskap med en LED-pære, døde tre spotter mens andre spotter på samme bryteren fortsatt virker. Etter det jeg leser annetstedhen, antar jeg at en trafo døde. I tillegg er det noen lys i en bod og et soverom som jeg ikke har klart å matche opp med en switch/innstilling i ABB-programvaren. Kanskje de også er tilkoblet en død trafo.

 

Hvis jeg forstår det riktig, vil dette være KNX-baserte trafoer, muligens koblet til Dali-enheten ( ABB DG/S 1.1 (KNX/Dali Gateway)) i skapet.

 

Tankene mine er:

- å oppgradere alt til å både fortsatt støtte KNX men også støtte LED gjetter jeg på blir dyrt. Må jeg bytte flere ledd?

- har jeg lov å gjøre noe som helst selv?

- hva ville dere gjort?

 

 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, tommyb said:

Hei,

jeg har rundt regna 41 spotter av ymse typer innvendig i huset (bygget i 2007), og KNX/Dali som styrer det. Det meste er halogenpærer. Etter et kortere bekjentskap med en LED-pære, døde tre spotter mens andre spotter på samme bryteren fortsatt virker. Etter det jeg leser annetstedhen, antar jeg at en trafo døde. I tillegg er det noen lys i en bod og et soverom som jeg ikke har klart å matche opp med en switch/innstilling i ABB-programvaren. Kanskje de også er tilkoblet en død trafo.

 

Hvis jeg forstår det riktig, vil dette være KNX-baserte trafoer, muligens koblet til Dali-enheten ( ABB DG/S 1.1 (KNX/Dali Gateway)) i skapet.

 

Tankene mine er:

- å oppgradere alt til å både fortsatt støtte KNX men også støtte LED gjetter jeg på blir dyrt. Må jeg bytte flere ledd?

- har jeg lov å gjøre noe som helst selv?

- hva ville dere gjort?

 

 

 

Har selv DALI, og litt erfaring innen dette. Det jeg tipper du har er KNX styresystem, med en KNX/DALI gateway. Fra denne DALI-gateway går det en DALI-bus, som er tilkobla alle spottene dine. For å svare direkte på spørsmålene dine:

  • Du bytter kun ting som er på DALI-bussen, dvs LED spot med DALI kompatibel driver, for eksempel: https://www.sg-as.com/nb/produkter/junistar-gyro/3202538
  • Nei, her er det (mest sannsynlig) 230v. Hadde det kun vært rene DALI-komponenter, så kjører de på rundt 16-18v, så der hadde det vært innafor mener jeg på.
  • Kontakt din trofaste elektriker :D 

Jeg sier ikke at det er det samme som jeg selv ville gjort, men om du ikke har kontroll på DALI selv er det et lite stykke til suksess.

 

Jeg har forsåvidt ingen erfaring med halogen og DALI, kun LED og DALI. Antar at hver halogenpære er kobla til en programmerbar dimmetrafo, og at hver pære er individuelt dimbar. Er det ikke det er det ikke sikkert det er rett frem og bytte ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gjetning er at det 90%+ sikkert er Dali, det er ikke så mange trafoer som støtter KNX og det er ikke så mange som bruker de. Du kan sjekke trafoene en for en via DALI/KNX-gatewayen antar jeg, tror de fleste lar deg gjøre det (uavhengig av brytere osv). Min anbefaling er å bytte trafoene, ser ikke store nytten i å skifte alle til KNX direkte.

Endret av ATWindsor
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er Dali. Mine notater fra tidligere viser at tre og tre spotter dimmes sammen fra ABB-programvaren/Dali-enheten.

Det er nok på tide jeg finner meg en trofast elektriker.

 

Må vel bytte både trafo og spotter for å støtte LED? Eventuelt bare trafo hvis jeg holder meg til halogen inntil videre...

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, tommyb said:

Ja, det er Dali. Mine notater fra tidligere viser at tre og tre spotter dimmes sammen fra ABB-programvaren/Dali-enheten.

Det er nok på tide jeg finner meg en trofast elektriker.

 

Må vel bytte både trafo og spotter for å støtte LED? Eventuelt bare trafo hvis jeg holder meg til halogen inntil videre...

 

Ingen grunn til å fortsette med halogen i dag (med mindre du ikke vil ta kosten med å bytte ut). For å beholde samme struktur kan du jo kjøpe vanlige 230v LED spotter, og bytte ut DALI-trafo med en DALI fasedimmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo en stor jobb om alle skal byttes, det er derfor jeg er usikker. Jeg er ikke lysten på flere store jobber før jeg får avsluttet noen andre. Skal kontakte en lokal installatør og be om noen tall.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.