Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dns til offentlig dynamisk IP-adresse


Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år hatt DNS-pekere til den offentlige IP-adressa på brannmuren min.

Både domeneregistreringa og DNS hadde jeg opprinnelig fra dyndns.org.

Men på ett tidspunkt ble dyndns.org til dyn.com.

Og i fjor ble dyn.com kjøpt av Oracle og nå ble domenet flyttet (av Oracle) til name.com

 

Og prisene har økt ganske mye.

Administrasjons interfacet til dyn.com har blitt værre og værre å naviger i og hva som skjuler seg bak de forskjellige tjenestene har blitt kryptisk.

 

I mye av denne perioden hadde jeg fast IP. Dette var kjekt da jeg hadde min egen epostserver/spamfilter hjemme.

Det har jeg ikke lengre og behovet for fast IP falt bort.

 

Nå har jeg fortsatt ett behov for å finne min egen brannmur på internet (for VPN stort sett).

Jeg ser etter DNS-peking som er pålitelig og oppdaterer kjapt.

Hvilket domene som brukes spiller mindre, selv om mitt eget domene er sterkt å foretrekke.

Det er et krav at DNS-pekingen automatisk må oppdateres fra brannmuren som er en linux-boks.

Den offentlige IP-adressa endrer seg ca en gang pr. år, men dette har jeg ingen kontroll over.

 

Er det noen som har noen tips?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at det er Oracle som har kjøpt dyn.com så forventer jeg erfaringsmessig at følgende skjer:

Jeg må betale en lisens basert på antall CPU-cores for å få tilsendt to stappfulle skoesker inneholdende DVDer med java-programmvare som halvveies fungerer for hver minste ting jeg skal bruke domenet mitt til. ?

Hvordan jeg skal komme frem til antallet cores er noe som vil beskjeftige en advokatstand tilsvarende hva Norsk Hydro har tilgjengelig et par års tid.

 

Noen flere alternativer til noip.com?

 

Endret av NilsOF
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Moskus skrev:

Fast ip fra ISP. Eget domene.

Eget domene har jeg. Fast IP er vanskelig her jeg bor. Ingen valgmuligheter mht. ISP. Jeg var den siste som migrerte bort fra fast IP når ISPen gjorde om policy sist.

Jeg har også ett gateway-sted til som går online dette året. Også dette med dynamisk IP på internet.

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjennom samme runde med dyndns og følt på samme irritasjon. Endte opp på no-ip.com for vel et år siden og har vært fornøyd. Oppdateres fra linux-boks, eller direkte fra Unifi gateway (tror det er det som er aktivert for øyeblikket her). Brukes mest til vpn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke fått med meg at Oracle er inne i bildet hos DynDns nå... ?

 

Følger ikke så veldig med for jeg var så heldig at jeg betalte 30$ en gang i 2002 og endte opp med DynDns Pro "for life"... Blir spennende å se hva Oracle kommer til å prøve på for å sno seg unna det.

 

Edit:

Svaret er: de legger ned hele tjenesten i mai. Flaks at jeg var innom her i dag da, ellers hadde jeg neppe vært klar over det før de skrudde av lyset og gikk... ? Takk Oracle. ?

Endret av Tor-Erik
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tor-Erik skrev:

Svaret er: de legger ned hele tjenesten i mai

Oh, selvfølgelig, det har heller ikke jeg fått med meg.. ..typisk Oracle det også..

det forklarer hvorfor det kun går an å forlenge dyn-tjenesten en måned frem i tid til 5$.


Hvorfor nedleggelsen ikke er nevnt med ett ord på dyn.com er urtypisk.

Ikke at jeg saumfart dyn.com så nøye, jeg bare så  logoen og navnet til Oracle og skjønte at det må løpes derfra fort som faen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, NilsOF said:

Oh, selvfølgelig, det har heller ikke jeg fått med meg.. ..typisk Oracle det også..

det forklarer hvorfor det kun går an å forlenge dyn-tjenesten en måned frem i tid til 5$.


Hvorfor nedleggelsen ikke er nevnt med ett ord på dyn.com er urtypisk.

Ikke at jeg saumfart dyn.com så nøye, jeg bare så  logoen og navnet til Oracle og skjønte at det må løpes derfra fort som faen.

 

 

Jeg har heller ikke klart å finne en skikkelig annonsering fra på dyn.com. Men fant noen poster på community sidene som nevner 31. mai, og gitt Oracle sin forhistorie så regner jeg med at det stemmer. ? Med andre ord så må datoen tas med en liten klype salt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sjekket så mange alternativer, men selv så har jeg registrert domenene mine hos Loopia og bruker også deres DNS-tjener. Dette er satt opp med Dyn-DNS fra routeren min og fungerer tilsynelatende problemfritt.

Koster meg drøyt 100kr/år pr domene (.no og .com).

Endret av Hillmar
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.