Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

TX og RX 433MHz på Telldus Tellstick duo usb rpi3b


hamster

Anbefalte innlegg

Hei
Jeg har satt opp hass.io på min rPi3b og dyttet inn en Z-stick Gen 5 for å dekke behovet for Z-Wave og en Telldus Tellstick duo i for å kunne sende og ta imot 433MHz. Dyttet inn i hver sin USB port.
Tellstick duo, når tilkoblet PC, kan motta og sende rf på 433, men når tilkoblet Homeassistant finner jeg ikke ut hvordan jeg konfigurerer mottak av rf. Jeg klarer fint å konfigurere opp en switch og lære opp en mottaker/bryter. Jeg har et sett med NEXA MYC-3 som jeg tester med. Se bilde.

 

1) Er det noen som vet om det er mulig å få 433MHz fjernkontrollen til å kommunisere til Homeassistant med Tellstick duo? Eller er det noe jeg ikke har forstått?

2) Konfigurasjonsfilen config/tellstick.conf ser ikke ut til å bli lest av systemet i det hele tatt. Er det noe som mangler i configuration.yaml? Må jeg include denne manuelt med "!include tellstick.conf"?

 

 

Her er configen som er skrevet inn i hass.io: ad-don - Tellstick meny-siden:

{
  "devices": [
    {
      "id": 1,
      "name": "NEXA 433 Arctech selflearning-switch  a ",
      "protocol": "arctech",
      "model": "selflearning-switch",
      "house": "8412345",           ;; <- tilfeldig tall som plugg-bryteren lærer.
      "unit": "1"
    }
  ]
}

 

Relevant uttrekk fra configuration.yaml:

tellstick:
    host: core-tellstick
    port: [50800, 50801]
switch:
  - platform: tellstick
sensor:
  # Tellstick 433MHz transmitting sensors:
  - platform: tellstick
    temperature_scale: "°C"

 

 

image.png.73a43dff385899d42869c4077af3bb19.pngimage.png.bdcb56cd5103b463be64f8e74cd31b22.png

 

Relevante lenker:

https://www.dustinhome.no/product/5010597726/tellstick-duo

https://www.clasohlson.com/no/Nexa-MYC-3-fjernstrømbryter-3-pack/p/Pr366902000

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fant jeg ut av...
Det har seg sånn at Homeassistant og Tellstick duo definerer bryter på veggen (bryterkontrollen) og bryter i stikkontakten identisk. Det som er utfordringen er at bryterkontrollen har en forhåndsdefinert definert kode og HomeAssistant har ikke anledning til å lære denne automatisk. 

Både Bryterkontrollen og bryteren konfigureres likt i Homeassistant. Forskjellen er at når du definerer en bryterkontroll må du definere den med kodene som bryterkontrollen har forhåndskodet. 

 

Logg på Hass.io og kjør denne kommandoen:

$ nc core-tellstick 50801

Dataene som kommer er organisert i en kontinuerlig streng av data som reflekterer hva som mottas fra sensorer og bryterkontroller.

Se etter denne infoen i strengen som kommer når du trykker på bryterkontrollen eller aktiverer en sensor.

 

house:62305211;unit:1;

 

Så definerer du switcher, ikke i  config/tellstick.conf, men i web interfacet hass.io: add-on Tellstick, sånn som dette:

{
  "devices": [
    {
      "id": 1,                         # This is just a unique id in config. Increment each one.
      "name": "NEXA Remote button one",
      "protocol": "arctech",
      "model": "selflearning-switch",
      "house": "30071582",             # This is the number I sniffed out. A litle hard to isolate in log.
      "unit": "1"                      # This is button set 1 or switch one if you'd like.
    },
    {
      "id": 2,
      "name": "NEXA Remote button two",
      "protocol": "arctech",
      "model": "selflearning-switch",
      "house": "30071582",
      "unit": "2"                       # This is button set 2.
    },
    {
      "id": 3,
      "name": "NEXA Remote button 3",
      "protocol": "arctech",
      "model": "selflearning-switch",
      "house": "30071582",
      "unit": "3"
    }
  ]
}

Deretter lagrer du, starter Tellstick på nytt

 

...vent et minutt eller to...

 

restart server i configuration, server controls

 

Vent et par minutter og se at de nye bryterne dukker opp i UI.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.