Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Hei! Har kjøpt meg en garasjeportåpner av merket hardhead. Den fungerer utmerket med de tre medfølgende 433mhz fjernkontrollen, men jeg ønsker å få få den inn i homeassistent. Har dere noen tips til hvordan dette kan løses på en billig måte? Legger ved bilder av kontrollkortet på åpneren. 

 

https://drive.google.com/folderview?id=1g0-qdSO1LBjip-Rna2WsQefDWLov8WZu

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller en Shelly 1 som du legger esphome inn på. Da kan du legge logikk inn i Shelly 1 som gjør at den ser ut som en garasjeport i Home Assistant og du kan lett styre hvor høyt porten skal åpnes hvis porten din støtter å stoppes på vilkårlig sted. I tillegg er Shelly1 langt mer fleksibel på strømforsyningen og kan drives på 12V dc til 240V ac.

Med logikk lokalt i Shelly 1 så mener jeg du lettere kan heve sikkerheten også med f.eks. automatisk lukking selv om Home Assistant er nede for telling.


https://esphome.io/components/cover/time_based.html

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Fibaro smart implant kan være en mulighet, men har ikke satt opp noe z-wave enda. 

Shelly 1 med esphome ser spennende ut! Har en del esp8266 multisensorer med esphome. Esphome er genialt! Må jeg ha noe mer rele? Eller kan et esp8266 board holde for å trigge rele som er på garasjeportåpneren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hei Tor!

Fant u en løsning på spørsmålet ditt? Har brukt noen kvelder på å sette opp Home Assitant nå - og ser garageportåpner som et potensiellt neste steg. Vi har en tendens til å glemme å lukke den, og har lyst å kunne sjekke via HA på telefonen min. Samtidig mistenker jeg at en nabo er i stand til å åpne garsjen min med sin fjernkontroll, og jeg vil ha en melding på telefonen min hvis porten plutselig går opp...

Jeg har ikke funnet noen bruksanvisning/koblingskjema til portåpneren - men ser at samme åoner selges under forskjellige navn, jeg har samme åponer men den heter TREC.

 

Gunnar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@GuPen forstår jeg rett at du har en portåpner som ser lik ut som den tohusebo har lagt ut bilder av?

I så fall så kan du koble en enhet som styrer åpneren inn på terminalene GND og Door.

Til Styringen kan du bruke en Fibaro Implant, Aeotec garage door controller eller en av et hav av andre løsninger.

Om du har Z-Wave oppe og går og vil ha en fiks ferdig løsning som også gir deg status på porten så er Aeotec en enkel løsning.

Søk litt på styring av garasjeport her på forumet så finner du mange poster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hillmar skrev:

@GuPen forstår jeg rett at du har en portåpner som ser lik ut som den tohusebo har lagt ut bilder av?

I så fall så kan du koble en enhet som styrer åpneren inn på terminalene GND og Door.

Til Styringen kan du bruke en Fibaro Implant, Aeotec garage door controller eller en av et hav av andre løsninger.

Om du har Z-Wave oppe og går og vil ha en fiks ferdig løsning som også gir deg status på porten så er Aeotec en enkel løsning.

Søk litt på styring av garasjeport her på forumet så finner du mange poster.

Supert @Hillmar

Tusen takk for svar, jeg søker og tester litt videre. Jeg har Zwave oppe å gå med en Aeotec USB-enhet på RPi,  men systemet døde i går kveld. Ser heldigvis ut som det bare er minnekortet som er ødelagt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, GuPen skrev:

Hei Tor!

Fant u en løsning på spørsmålet ditt? Har brukt noen kvelder på å sette opp Home Assitant nå - og ser garageportåpner som et potensiellt neste steg. Vi har en tendens til å glemme å lukke den, og har lyst å kunne sjekke via HA på telefonen min. Samtidig mistenker jeg at en nabo er i stand til å åpne garsjen min med sin fjernkontroll, og jeg vil ha en melding på telefonen min hvis porten plutselig går opp...

Jeg har ikke funnet noen bruksanvisning/koblingskjema til portåpneren - men ser at samme åoner selges under forskjellige navn, jeg har samme åponer men den heter TREC.

 

Gunnar 🙂

Hei! 
Jeg gikk for løsningen med en Shelly 1. Fulgte denne guiden: https://hometechhacker.com/make-your-own-smart-garage-door-opener-for-15/

 

Koblet til garasjeportåpneren slik du ser på bildet 👍🏻

0ECE7A43-4869-4730-A502-C1D0EFADAA1B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tohusebo skrev:

Hei! 
Jeg gikk for løsningen med en Shelly 1. Fulgte denne guiden: https://hometechhacker.com/make-your-own-smart-garage-door-opener-for-15/

 

Koblet til garasjeportåpneren slik du ser på bildet 👍🏻

0ECE7A43-4869-4730-A502-C1D0EFADAA1B.jpeg

 

Tusen takk! Skal forske videre på dette når regnet setter inn igjen. Likte jo ferdigpakka til aeotec - men blir kanskje dyrt for når jeg trenger til to porter.

Skjønner ikke helt bildet ditt enda - men kanskje det blir mer selvinnlysende når jeg får lest artikkelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, GuPen said:

Likte jo ferdigpakka til aeotec - men blir kanskje dyrt for når jeg trenger til to porter.

Ja, man betaler ekstra for enkelheten!

En billigere løsning for styring av to porter er en Fibaro Implant (en Implant kan kontrollere 2 porter) for styring, og en dørsensor på hver port med magneter plassert for deteksjon av både åpen og lukket port for indikering. Da kan du slippe unna med prisen av 1 Aeotec tenker jeg...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, GuPen skrev:

 

Tusen takk! Skal forske videre på dette når regnet setter inn igjen. Likte jo ferdigpakka til aeotec - men blir kanskje dyrt for når jeg trenger til to porter.

Skjønner ikke helt bildet ditt enda - men kanskje det blir mer selvinnlysende når jeg får lest artikkelen

Jeg kunne nok forklart det bildet litt bedre også 😊 det viser hvilken innganger på selve garasjeporten jeg koblet Shelly til. De ledningene som i vedlagt bilde heter doorbell wire. 

F6FF2C1B-2DD3-4B40-B048-2C356075DE9D.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget et ESP32-relé selv til Hörmann-porten vår. Hörmann motoren gir 24v ut fra controllerkortet, så kan vi bruke den for å gi strøm til ESP og relé. Du transformerer 24v til 5v med transformatoren under. 

Den justerer du til 5v ut, og forer både ESP’n og reléet med 5v. 
 

Reléet tåler både AC og DC strøm. Jeg bruker samme som relé som strømbryter for 240V lamper. 

Reléet har tre tilkoblinger som er godt dokumentert, men jeg kom frem til at bryteren (reléet) alltid må sende strøm videre til den manuelle veggbryteren for at denne skal fungere, altså måtte den ene lederen som går inn og ut av reléet være koblet som Normally Open (NO). Det er de to markert med gul strek i bildet. Kun den ene lederen går forresten via releet. Den andre går utenom. 

Jeg har koblet reléet mellom motoren og den manuelle veggbryteren med Wago-koblinger. 

 

Enkelt oppsett:

  • Wemos ESP32 D1 mini
  • Relé Velg 5v-utgaven 
  • Strømtransformator

 

Ved å definere bryteren i ESPHome (i Home Assistant) kan vi programmere funksjonalitet i et script i Home Assistant, og la bryteren slå av (kortslutte) strømmen i, eks 500 ms, altså et halvt sekund. Hörmann motoren trenger kun en slik kort impuls for å gi åpne/lukke-kommando. 

 

Fra før funker det på samme måte med den manuelle veggbryteren, altså at motoren starter eller stopper når bryterens to ledere kortsluttes. 

 

Wemos MINI D1 ESP32

https://a.aliexpress.com/_mqmpejj

 

Relé 

https://a.aliexpress.com/_mMoy1K9

 

Transformator

4.75-23V to 1-17V

https://a.aliexpress.com/_mKE87a5

Her er scriptet jeg bruker for å kontrollere reléet. 
 

Sitat

script:

  garageport_openclose_toggle:                       

    alias: '[House] - Open or close the garage door'

    sequence:

      - service: homeassistant.toggle

        entity_id: switch.garasjeport_bryter

      - delay:

          milliseconds: 500

      - service: homeassistant.toggle

        entity_id: switch.garasjeport_bryter


 

Her er ESPHome-scriptet mitt. 

Sitat

substitutions:

  devicename: garasjeport

  friendly_name: Garasjeport

 

esphome:

  name: ${devicename}

  platform: esp32

  board: d1_mini

 

wifi:

  ssid: !secret wifi_ssid

  password: !secret wifi_pw

 

logger:

api:

ota:

 

web_server:

  port: 80

 

time:

  - platform: homeassistant

    id: homeassistant_time

    timezone: Europe/Oslo  

    on_time:

      - seconds: 0

        minutes: 0

        hours: 4

        days_of_week: MON-SUN

        then:

          - switch.toggle: restart_switch

switch:

  - platform: restart

    name: "${friendly_name} Restart"

    id: restart_switch

    

  - platform: gpio

    pin: GPIO2    ## IO2

    name: "${friendly_name} bryter"

    id: "${devicename}_D4"

    restore_mode: RESTORE_DEFAULT_OFF

    

sensor:

  - platform: wifi_signal

    name: ${friendly_name} WiFi signal

    update_interval: 120s

  - platform: uptime

    name: ${friendly_name} Uptime

 

 

7AB3FD4C-57D0-4BF2-94DB-7CF417AA6BA1.jpeg

E13DF690-6034-4847-B690-DF1027781D88.jpeg

B2F069DB-BBE6-498D-A9D7-34FCFC5E77ED.jpeg

E6226141-95DB-42A6-A63B-7313EC405C1A.jpeg

Endret av Kråkerøymannen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.