Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Motion Sensor 3.2/3.3 HS3


cap

Anbefalte innlegg

Har et rent Zwave+ nettverk med ca 20 noder. Nettverket fungerer bra og raskt, alle uteom 4 av disse er på fast strøm. Så når jeg begynner å inkludere Fibaro Motion Sensor (fw 3.2 og 3.3), begynner problemene. Med et par sensorer går det bra (disse blir inkludert på lokalisasjon de skal stå). Men når jeg har lagt til 5-6 stk, begynner de å bli uresponsive, låser seg i motion, stopper å rapportere, etc. Et lite mareritt med andre ord. Har egentlig 10 sensorer av denne typen. Temperatur blir rapport inn som det skal. Har bygget opp Zwave nettverket mitt fra null (fresh install windows/hs3) 3 ganger. Siste gang med ny zwave stick (aeotec gen 5), de to første med uzb1 (fw 5.26). Holder på å bli rusk og WAFen har ikke vært på topp. Noen som vet noe om dette? Hva det kan skyldes? Klarer ikke finne noe i loggen heller. Virker rett og slett som om når det blir flere enn 3-4 stk, så begynner trøbbelet. Sensorene står rundt forbi, de fleste med direct connection. Har også fw updata de på fibaro home center lite (får ikke updated 3.2ene, sier bare de er på nyeste).

 

Er det noen som kan anbefale noen andre sensorer? Må ha motion, men ønskelig med lux og temp også. Må ihvertfall ha noe som virker, som ikke sluker batteri (slik som jeg opplevde aeotec sin 6-in-1) og som helst er zwave+. Skulle helst ikke se ut som ei låvedør heller, liker utseendet på fibaro sine, så har sett litt på neo coolcam, men ser ut som det bare er zwave? Noen som har noe å anbefale?

Endret av cap
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZoRaC: Og de fungerer upåklagelig? Gateway/software bruker du? De er ikke zwave+?

 

arneolav: Er ikke så lett å få opp strøm dessverre. Husker jeg måtte bytte batteri etter 4 mnd, det blir for ofte...Fibaroene har holdt seg i 2 år+, hadde de bare fungert pålitelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte en Aqara Motion Sensor for å teste, dette er ZigBee, men erfaringen så langt med zigbee er jo at det er raskt og responsivt... ser ikke helt bra ut...(lav WAF).

 

Fant også denne, men sikkert ikke zwave+

https://www.alibaba.com/product-detail/Smart-Zigbee-miniHub-Monitoring-PIR-Motion_62061062504.html

Endret av cap
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, cap skrev:

Er ikke så lett å få opp strøm dessverre.

Er vel ikke så veldig vanskelig; Kabel m/5 volt eller en for 230v + USB-lader.

Er det veldig langt, så er solcelle+batteri en løsning. Finnes små utgaver av slikt. 

En slik: https://www.teknikkdeler.no/sign-solcelle-powerbank-8000mah-svart?gclid=CjwKCAiAsIDxBRAsEiwAV76N8511GziUmBeqz-F_9V1GaKpsf7oi2_6TOc1p6Uv2tKXseOIqDacrLxoC3hcQAvD_BwE

Se også her: https://www.tek.no/test/i/mRynbE/solcelleladere-for-mobiler-og-nettbrett

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, arneolav skrev:

Ikke vel ikke så veldig vanskelig; Kabel m/5 volt eller en for 230v + USB-lader.

Er det veldig langt, så er solcelle+batteri en løsning. Finnes små utgaver av slikt. 

En slik: https://www.teknikkdeler.no/sign-solcelle-powerbank-8000mah-svart?gclid=CjwKCAiAsIDxBRAsEiwAV76N8511GziUmBeqz-F_9V1GaKpsf7oi2_6TOc1p6Uv2tKXseOIqDacrLxoC3hcQAvD_BwE

 

Takker for tips, er vel mer det at jeg ikke ønsker å borre hull i taket rundt om i huset ? kona godkjenner ikke synlige ledninger

 

8 minutter siden, ZoRaC skrev:


Ikke merket noen problemer med dem. :) 

HomeSeer. Aner ikke om de er Plus eller ikke. 

Kan du sjekke inne på node info siden på zwave plugin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, cap skrev:

Takker for tips, er vel mer det at jeg ikke ønsker å borre hull i taket rundt om i huset ? kona godkjenner ikke synlige ledninger

Kan nok være et problem. Har også en slik "utfordring".....

 

Mine er plassert utendørs, under takutstikk.

Når elektriker er "innom" blir det gjerne en ny kontakt her og der...

Kan være litt vanskelig med skjult anlegg, men det går gjerne å få til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ZoRaC skrev:


Den støtter «Zwaveplus info» command class, så da er den vel plus?

Vil tro det, det som står på alle mine (har jo bare pluss da). Noe link til hvor du kjøpte den/model navn? Vil tro det er mulighet for flere «like» Kina kopier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet en slik en i noen dager https://www.eldirekte.no/aqara-bevegelsessensor-zigbee/cat-p/c1004703/p1000264059

Må si at denne reagerer lynkjapt og har hatt null falske deteksjoner. Lyset er på før jeg omtrent er kommet inn i rommet, meget behagelig i forhold til Fibaro, hvor det var 1-2 sekunder delay (lyset er E27 pære som kjører Zwave). Den er utrolig liten, mangler temp. måler og ikke like sexy som Fibaro sin. Blir spennende å se hvor lenge batteriet holder og hvordan denne blir i forhold til de Cool Cam sensorene som er på vei fra østen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 16/01/2020 at 21:40, cap said:

Takker for tips, er vel mer det at jeg ikke ønsker å borre hull i taket rundt om i huset ? kona godkjenner ikke synlige ledninger

 

Kan du sjekke inne på node info siden på zwave plugin?


Kanskje du kan prøve denne også - https://www.mytrendyphone.no/shop/vannavstotende-solcelle-powerbank-tradlos-lader-20000mah-244540p.html
Den har 20000 mAh  ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.