Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

3/4G modem for SMS - slå av data?


Anbefalte innlegg

Hei,

ønsket meg en SMS-løsning for HS-boxen, som fallback hvis strømmen går, siden det da ikke kommer noen Pushover-meldinger :)
 

Kjøpte "SMS-Gateway" og koblet til et gammelt Telenor MF91D jeg hadde liggende. Fungerte med en gang :) (windows, og installerte medfølgende programvare på modemet)
Kom opp som COM6 i windows, og det var det eneste som måtte velges på plugin.


telenor.jpg.c7c1e9aadebc3ce1340db01b85b76b6a.jpg

 

Jeg har slått av wifi på den, og har ikke inntrykk av at HS-servern benytter seg av den som modem, fremfor nettverkskabelen, men jeg ser at modemet genererer trafikk selv om jeg kobler det fra maskinen.

 

Så det "store" spørsmålet er: Er det mulig å slå av datatrafikk på disse? Om noen vet, alternativt om noen har tips om et kontantkort eller tilnærmet gratis abonnement der det er mulig å sperre for datatrafikk?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Andreaz skrev:

Kjøpte "SMS-Gateway" og koblet til et gammelt Telenor MF91D jeg hadde liggende. Fungerte med en gang :) (windows, og installerte medfølgende programvare på modemet)
Kom opp som COM6 i windows, og det var det eneste som måtte velges på plugin.

 

Jøss! Fungerer det? Får du sendt meldinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Moskus skrev:

Jøss! Fungerer det? Får du sendt meldinger?

 

Ja, får både sendt og tatt i mot :)

 

Første bilde er hvordan det ser ut når jeg lagde en manuel event, for å sende en sms til meg. Teksten "test" her kommer fra event-overskriften.

398214543_smsgatewayut.thumb.png.970d39403f9d0d74f3a8a4cfebc1f1bd.png

 

Slik ser det ut når jeg sender en sms tilbake: Her kommer selve teksten jeg sender inn i status. Jeg skrev "Inngående SMS" :) 
63840520_smsgatewayinn.thumb.png.0fa71da01a189725bf7a9c52756ff18e.png

 

Det står +47 i status, men i event så skriver jeg nummeret uten.

 

Har forsøkt å få en event til å kjøre ved mottak av en spesifikt melding, men så langt får jeg til å sende en pushover (i mitt tilfelle) uansett hva jeg sender inn som sms.
Gode tips tas i mot med takk. 

Tenker også at den bør sjekke avsender-nummer også.

Endret av Andreaz
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.