Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Associations - nødhjelp


gah

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg sliter med å forstå associations i Homeseer. Har en Multisensor 6 (på batteri) som skrur på lys på badet ved bevegelse. Root device (lys) på badet ser slik ut i Homeseer:

 

image.png.94ea22442b411ff26cc22971e0082992.png

 

Root device (bevegelsessensor) har ingen associations.

 

For å teste så la jeg til en association på en helt annen root device og fikk en tydelig bekreftelse på at denne var successfull. Og da ser den slik ut i Homeseer (forøvrig helt identisk som før jeg la til?

image.png.c2aa7f3871aa642b48168b56be567c46.png

 

 

Er det mulig å finne en oversikt over disse associations i Homeseer en plass, føler liksom jeg jobber i blinde. Eventuelt finnes det noe manual/guide knyttet til associations som noen kan linke til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, gah skrev:

For å teste så la jeg til en association på en helt annen root device og fikk en tydelig bekreftelse på at denne var successfull. Og da ser den slik ut i Homeseer (forøvrig helt identisk som før jeg la til?

... for å teste hva?

Hva skal du oppnå? :) 

 

Se overskriften "Assosiasjoner" i HS-skolen del 4.

 

Kort fortalt har assosiasjoner om hvor Z-wave sender informasjonen til. F.eks. skal Gruppe 1 alltid være assosiert med hjernen (HomeSeer) med Z-wave Plus-enheter. Med en dimmer 2 er Gruppe 2 og 3 assosiasjoner til S1, og gruppe 4 og 5 er assosiasjoner til S2. Hvis du f.eks. legger til en annet lys til gruppe 2 og 3, vil altså et trykk på S1 skru på og dimme dette andre lyset også. Men bare hvis du trykker på knappen S1.

 

Hvordan assosiasjonene brukes for en bestemt node må du altså sjekke i manualen. Det samme gjelder også parametre.

 

For å oppdatere assosiasjoner på en batteri-enhet må du vekke den, for den er ikke aktivt normalt (det tapper batteriet).

 

Jeg hadde ikke brukt assosiasjon til bevegelsessensor. Da får man ikke fordelene av å ha en god smarthus-hjerne som HomeSeer. Lag heller eventer, se HS-skolen del 7

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Opplegget var prekonfiguert fra leverandør. Jeg ønsker som du nevner heller å bruke eventer siden jeg da også kan regulere lysstyrke natt/dag. Da er det vel kanskje bare å slette associations og sette opp events på vanlig måte?

 

Testen var egentlig bare for å sjekke hvordan ting henger sammen. Savner liksom å en oversikt som viser hvor devicene er koblet når dette er satt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, gah skrev:

Da er det vel kanskje bare å slette associations og sette opp events på vanlig måte?

Ja. Du skal altså finne assosiasjonen på Multisensoren, men før du trykker på "Update-knappen" må du vekke sensoren. Etter det, burde lyset på badet dukke opp som en assosiasjon i en av gruppene (husker ikke hvilken gruppe som får ON ved bevegelse).

 

45 minutter siden, gah skrev:

Testen var egentlig bare for å sjekke hvordan ting henger sammen. Savner liksom å en oversikt som viser hvor devicene er koblet når dette er satt opp.

Ja, det kan jeg forstå. Men den får du hvis du bruker Events. Assosiasjoner fungerer mer "utenom hub'en" og kan være praktisk, men man mangler ganske mange avanserte muligheter.

 

Hvem har satt opp systemet for deg? Var det HomeSeer der i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen. Hadde en runde der jeg vekket sensoren, men fant ingen assosiasjoner. Trykket kanskje ikke på Update-knappen. Men hvor finner jeg da funksjonen som slå av lyset etter 10 min? Det er ingen eventer som styrer dette.

 

Systemet er kjøpt og satt opp av Intin (ny bolig). Mulig det er benyttet assosiasjoner for å redusere strømforbruk (Multisensor på batteri). Burde jo selvsagt hatt fast strøm, men det er en helt annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gah skrev:

Trykket kanskje ikke på Update-knappen.

Da begynner vi der. :) 

 

Funksjonen som slår på og av lyset styres via assosiasjon. Men hvis det er Intin har som satt opp HomeSeer, så burde de heller lage det som et Event istedenfor å bruke assosiasjoner, så har du sjekket Eventene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Moskus sier må du trykke på Update-knappen for å hente dem fra enheten. Til info er de kun lagret på selve enheten og de blir normalt ikke persistert i Homeseer. Men enheten må være våken. En enhet koblet til permanent strøm er alltid våken og der kan man bare klikke Update når man vil. Batteri-enheter har litt forskjellige måter å holde seg våkne. Les manualen.

 

Feks. tror jeg det var Fibaro multisensor som sier en ting i manualen men synes ikke det alltid funket. Så her kan det være lurt å prøve seg litt frem i tillegg. Ha enheten så nære som Z-Wave-dongla som mulig. Det kan funke på avstand men er de på batteri er det ingen grunn til å ikke ta den med til dongla.

 

Hvis alt går at skogen, resett/fjern enhet fra nettverket og legg til på nytt. De fleste enheter oppretter selv en assosiasjon til kontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips.

 

Ingenting (om bevegelsesensor) på eventer nei.

 

Skal sjekke prøve ut disse tingene når jeg får tid. Koblet til USB strøm sist jeg testa men da endra noden seg til "listen". Det skulle vel i prinsippet bety at jeg ikke trengte å vekke sensoren men Homeseer klarer likevel ikke å få kontakt. Må vel fort legge til sensoren på nytt uansett.

 

Her må jeg ha tid til nødoppretting om noe skjærer seg ellers får jeg kjerringa på nakken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, gah skrev:

Koblet til USB strøm sist jeg testa men da endra noden seg til "listen". Det skulle vel i prinsippet bety at jeg ikke trengte å vekke sensoren men Homeseer klarer likevel ikke å få kontakt. Må vel fort legge til sensoren på nytt uansett.

Her kan det være at jeg bommer, men tidligere var det i hvert fall slik at Multisensor beholdt den "modien" den var i da den ble inkludert i nettverket. Altså: Hvis den blir inkludert som batteri-node vil den fortsette å oppføre seg slik selv om den hadde fast strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags node er taklyset? Noen har vel en innebygget mulighet for å slå seg av etter x min fra de ble påslått. Det styres i så fall via en parameter. Kan være at det er der auto-off er aktivert og at det egentlig ikke kommer fra motion-sensoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eureka!

 

Fikk omsider klarhet i oppsettet.

 

Måtte ta vekke Multisensoren når jeg stod rett ved Homeseer-boksen. Det står at YES under "Listens" på noden men tviler på at det er reelt. Den klarer uansett rapportere både til lys og Homeseer på tross av 0 i neighbor count. 

 

Ellers virker det som det er parameter som styrer tidsintervall på motion/no motion (ref utdrag fra manual). Lysene har også to assosiasjoner med ulike endpoint (on/off antar jeg).

 

Går ut fra jeg bare kan slette disse to og sette opp egne eventer istedet.

 

image.png.c6a0740c8292bd6e0a24e65ab6972b37.png

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, gah skrev:

Den klarer uansett rapportere både til lys og Homeseer på tross av 0 i neighbor count. 

Neighbor count er ikke så kritisk for Z-wave Plus lenger. Z-wave Plus bruker "explorer frames" for å kartlegge nettverket ditt, og det er ikke alltid Neighbor Count reflekterer dette riktig.

 

12 timer siden, gah skrev:

Ellers virker det som det er parameter som styrer tidsintervall på motion/no motion (ref utdrag fra manual). Lysene har også to assosiasjoner med ulike endpoint (on/off antar jeg).

Jepp, stemmer. :)

 

12 timer siden, gah skrev:

Går ut fra jeg bare kan slette disse to og sette opp egne eventer istedet.

Ja, akkurat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.