Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-Dim - erfaringer og info


strips

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har lyst å kjøpe en haug av disse å bytte alle Fibaro/Qubino-dimmerene mine. WAF er ikke på topp med vippebrytere og impuls-fjærer. Ser at Z-Dim kan styre andre Z-dim men blir litt usikker når jeg leser dok om de kan styre andre dimmere som krever Multi Level. Det står at Z-Dim bruker Basic Set mellom flere Z-Dim.

 

At den krever N-leder (3-wire) er helt innafor for min del selv om det er litt synd. Det begrenser noen muligheter.

 

Må nok kjøpe en å teste litt først men det er vel andre her som har rukket å teste litt. Fungerer assosiasjon mot andre dimmere som Fibaro og Qubino?

 

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på denne. Må uansett bytte de fleste dimmerne pga. overgang til LED-spotter. Har huset fullt av Elko-plus dimmere og ser ikke helt for meg at kona godtar noen annen løsning en fortatt manuelt dimmehjul. 

Kjøpte inn et par z-dim for å teste, primært for å se om jeg kan fortsatt ha Elko-plus rammene og at de fungerer i et hus med IT-nett. Har fått satt opp en til test og det fungerer fint. Har ikke egen N-leder, men den fungerte fint så lenge det er konstant strøm koblet til L. 
 

Eneste problemet jeg nå ser er at jeg har en del dimmere som det er koblet vendebrytere til. Disse ser jeg ikke helt hvordan skal kobles og ønsker ikke å bestille flere før jeg har sett om det lar ser gjøre uten å kable om (se tegning på dagens oppsett). Mulig at de eksisterende vendebryterne må erstattes med impulsbrytere, men usikker på om det lar seg gjøre uten ny kabling. 

Det står som du skriver at Z-dim ikke støtter ”Multi Channel Command Class”. Mulig at du likevel kan gjøre dette via din hub (Homeseer). Er helt fersk på dette, så læringskurven er ganske bratt. Står noe om det her, selv om det er skrevet i Homey-context: https://community.athom.com/t/heatit-z-wave-app-v2-4-2/166/206

73bb7039eff3469ab88954921b8d7f37.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hva betyr det egentlig at den krever L og N-leder, at den må ha jording?

 

Åpnet opp dimmeren på det ene rommet hvor støpslene ikke har jord og jeg er usikker på om Z-DIM vil være kompatibel her. De andre rommene har jording. Det ser ut som det er jording i den kabelen som kommer inn, siden det er tre ledere i den?

IMG_9655-1.jpg

IMG_9657.jpg

IMG_9656.jpg

IMG_9659.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
On 20/01/2020 at 13:17, Axe NH said:

Kjøpte inn et par z-dim for å teste, primært for å se om jeg kan fortsatt ha Elko-plus rammene og at de fungerer i et hus med IT-nett. Har fått satt opp en til test og det fungerer fint. Har ikke egen N-leder, men den fungerte fint så lenge det er konstant strøm koblet til L. 

 

Hva mener du med konstant strøm koblet til L? Jeg har en gammel dimmer der det bare er dratt L-leder innom dimmeren. Når jeg forsøker å erstatte denne med Z-dim får jeg ikke noe liv. Skal det være mulig å få liv i den ved bare å koble L gjennom Z-dim, altså inn på L og ut på sinuspil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, kristioi skrev:

 

Hva mener du med konstant strøm koblet til L? Jeg har en gammel dimmer der det bare er dratt L-leder innom dimmeren. Når jeg forsøker å erstatte denne med Z-dim får jeg ikke noe liv. Skal det være mulig å få liv i den ved bare å koble L gjennom Z-dim, altså inn på L og ut på sinuspil?

Du må nok ha begge fasene som Bjonnes skriver over. Jeg åpnet et par av dimmerne og ser at det som er koblet her så er det både brun og blå ledning koblet til Z-dim av elektrikeren. Tror jeg har blandet litt begreper på IT og TN-nett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.