Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Levetid på ledpærer


chr85

Anbefalte innlegg

Dette er kanskje noe på siden av automasjon, men likevel forhåpentligvis relevant ettersom mange av oss har ulike typer dimmere/brytere og et like stort sammensurium av ulike ledpærer, og trolig får ledpærer dermed enda flere av/på sykler gjennom automasjon enn de fikk før. Har kjøpt en del pærer fra bla. Elektroimportøren under oppussing. En av dem begynte å flimre voldsomt mellom kaldt og varmt lys, så opplagt nok er det no feil med denne pæra etter halvannet år. Syns det var noe tidlig ettersom det oppgis en levetid på 25 og 40000 timer på de pærene vi har kjøpt inn. Fikk svar at pærer i utgangspunktet ikke byttes da det er forbruksvarer, men at de kunne fikse denne.

 

Da melder jo spørsmålet seg, lyspærer er forbruksvarer. Samtidig selges mange med fine ord om veldig lang levetid, og selv om prisene har lagt seg på ok nivå så er fortsatt kostnaden noe høyere enn tilsvarende glødepærer var. Burde man da kunne forvente at produkter som selges med så lang levetid har et minimum av levetid ifht. reklamasjonsrett? Det er selvfølgelig mange faktorer som kan påvirke levetiden, alt fra antall av/på sykler til fysiske omgivelser, men sånn gitt et normalt bruk innendørs så bør man vel forvente at en ledpære holder et par år?

 

Eller hva tenker folket om det? Del gjerne erfaringer med dimmere/ledpærer som har fungert dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tek konsekvent vare på kvitteringar for LED-pærer, av den enkle grunn at dei oppgir typisk 15-40000 t levetid og erfaringsvis er dette ofte optimistisk. Har reklamert på nokså mange, både av billigmerker, Osram og andre dyre variantar, og fått ny pære eller pengane tilbake kvar gong. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, bjornepappa said:

Eg tek konsekvent vare på kvitteringar for LED-pærer, av den enkle grunn at dei oppgir typisk 15-40000 t levetid og erfaringsvis er dette ofte optimistisk. Har reklamert på nokså mange, både av billigmerker, Osram og andre dyre variantar, og fått ny pære eller pengane tilbake kvar gong. 

 

Det er litt min erfaring også, en ting er jo pærer, men dette gjør meg litt bekymret for LED-armaturer, kjedelig om hele armaturen ryker når dioden går.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, chr85 skrev:

Del gjerne erfaringer med dimmere/ledpærer som har fungert dårlig...

Dette kan bli en ganske håpløs oppgave etter mitt syn.

Nesten det samme som å dele erfaringer med forskjellige brennbare væsker/biler som har fungert dårlig... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, ATWindsor skrev:

 

Det er litt min erfaring også, en ting er jo pærer, men dette gjør meg litt bekymret for LED-armaturer, kjedelig om hele armaturen ryker når dioden går.

 

Fordelen med å ty til pærer, enn så lenge. Nå har de fleste armaturer jeg har sett på for neste prosjekt en angitt levetid på 50k timer. Men det holder å se til jobb for min del hvor om en lampe går så må alle på samme kontor byttes fordi tilsvarende modell er utgått og da heller ikke funker med styringen. Men det kan være interessant å sjekke når man ser på hus ifht. når de er pusset opp....

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stigvi skrev:

Produkter med begrenset levetid er jo drømmen til produsentene. Er vel derfor det knapt finnes en telefon å få kjøpt med byttbart batteri


Det finnes en dokumentar som omhandler dette. Den viser at det var inngått et partnerskap mellom lyspæreprodusentene på 1920-tallet som påla produsentene å redusere levetiden på lyspærer. Hvis de holdt for lenge måtte de betale bøter til de andre produsentene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanligvis ikke lysdioden(e) som ryker.  Det er elektromikken som ryker. Så disse enkle LED stripene varer nok leenge. For der er det bare en seriemotstand som regulerer strømmen basert på at spenningen inn er det den skal være.
Men ClasBilJula pærer inneholder også noen andre komponenter. Jeg har erfart at de kan slutte å virke ja. En gang med et smell og plast og loddetinn slynget utover. En annen med svidd sokkel. Men ellers bare sluttet å virke uten noe spetakkel. For disse aner jeg ikke hvor kvitteringer er.


Nå går jeg etterhvert over til Ikea TRADFRI og Philips Hue. Sistnevnte har jeg ingen feil på, men jeg har nå 2 Ikea pærer som ikke er tilsnakkende over Zigbee lenger. Men her har jeg kvitteringer, så får jeg se hva som skjer når jeg bærer dem tilbake der jeg kjøpte dem.

 

Men jeg vil ikke si at alt var så lyst når jeg brukte glødelamper heller. En av hovedgrunnene mine da jeg gikk over til de første LED pærene var at de faktisk varte lenger. Selv om de var langt unna 25 000 timer som er 3 år om de er på 24/7 365 dager/år. At de var mindre økonomisk i lengden er vel tilfelle, men om man regner seg litt for vaktmesterjobben så kom de nok bedre ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.