Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

"Dum" (og liten, og billig) kaffetrakter som starter når den får strøm?


Anbefalte innlegg

Jeg har en kaffetrakter jeg er veldig fornøyd med, men som ikke kan automatiserer uten videre. Den har nemlig ingen mekanisk vippebryter med ulike posisjoner for av/på, men må skrus på ved trykk på av/på-knappen etter at den har fått strøm. Tanken er å sikre seg kaffe som gjør det mulig å stå opp om morgenen (langt) rimeligere enn med en Barisieur Kaffetraktervekkerklokke, og fortrinnsvis med minimal plassbruk ettersom den skal stå på soverommet. Først syntes jeg denne så veldig lovende ut: https://classic.prisjakt.no/product.php?p=5229159. Men det ser ut som om den kan ha både en av/på-vippebryter og en egen knapp på motsatt side. Jeg finner dessverre ikke noen bruksanvisning til denne. Er det noen som har tips til konkrete produkter? De fleste "dumme" trakterne på Clas Ohlsson og tilsvarende vil vel fungere, men det var det med størrelsen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Svarer meg selv i fall noen skulle lure på det samme senere.

Jeg har kjøpt en Clatronic KA 3356 og er godt fornøyd. Den lager faktisk overraskende god kaffe, prisen tatt i betraktning. Litt liten kopp etter min smak, men greit nok. Den krever et fysisk trykk på en ekstra knapp i tillegg til av/på-vippebryteren, men dette kan man gjøre før man kutter strømmen. Prosessen er derfor å fylle den og gjøre den klar, koble den til det fjernstyrte uttaket, og skru den på, slik at den starter. Umiddelbart skrur jeg uttaket av. Når uttaket skrur seg på automatisk om morgenen, starter bryggingen.

 

Jeg har koblet den til et Deltaco grenuttak https://www.deltaco.no/produkter/deltaco/smart-home/grenuttak/SH-P03USB som jeg har flashet til tasmota (fungerte problemfritt med tuya-convert over wifi). Jeg får se etterhvert om jeg får den over på esphome for sømløs integrering i HA, men ESPhome-dokumentasjonen (eller mangel på sådan) om å få det opp å gå på enheter gjør ikke det til noe fristende prosjekt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei. Har du sett mer på å få Tuya-enheter inn i ESPhome?

Hvis du finner ut av det så er det fint om du lager en tråd med gode beskrivelser :)

Jeg har en god del Sonoff-varer som er enkel å flashe, men litt tungvint (tar lang tid) å få tak i hvis man ikke vil betale alt for mye og i tillegg noe mer usikker på sertifiseringer etter norsk standard. Tuya finnes jo omtrent over alt og har en relativt hyggelig pris, så med ESPhome-integrasjon så ville det vært perfekt :) Tasmota fungerer jo det også, men kjører aller helst ESPhome :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja, problemet er å lage configen. Resten av jobben er så enkel som å laste ned ESPHome-tillegget i home assistant, compilere og laste ned en flashbar fil basert på configen, som kan lastes opp som en oppdatering i tasmotas webUI. Dingsen vil deretter være tilgjengelig i ESPHome-pluginen i Home Assistant, så må man velge å legge til ESPHome integrasjonen i Home Assistant for at dingsen skal dukke opp i lovelace.

 

Når det gjelder configen, er det letteste kanskje å finne en likest mulig enhet her: https://esphome.io/cookbook/ og så tilpasse den basert på templates repositoriet til tasmota (hvis dingsen man har er der) når det gjelder hvilke GPIO-pins som er hva av LED, releer osv. Når det er gjort kan man knote med andre ting, f.eks. funksjonalitet man vil ha direkte på pluggen. Jeg ønsket å kunne skru av de tre stikkene samt usb-portene på grenuttaket manuelt og individuelt med den fysiske knappen på grenuttaket. Ettersom det bare er én fysisk knapp, krevde det litt prøving og feiling, men det var egentlig overraskende enkelt å få til. Husk å legge inn fallback ap, slik at du kan koble deg til dingsen og få flashet den på nytt dersom du jar gjort noe feil så den f.eks. ikke kommer seg på wifi-nettverket ditt.

 

Det som plager meg mest med ESPHome er den manglende innebygde sikkerheten, men det jobbes visst med å få på plass TLS. Og jeg har jo ikke noen reell frykt for at folk jeg gir tilgang til nettet mitt har onde hensikter. Men det er jo ganske mange dingser på nettet mitt etter hvert, og man har jo ikke full kontroll på alle.

Endret av gert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.