Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva skjer med Sonos


Armas

Anbefalte innlegg

Følger litt med på bråket rundt sonos, men er usikker på om jeg forstår omfanget. 

 

Jeg har en miks av komponenter. 

Gammel play 5. 

gammel play 3 (finnes det en ny?)

Gammel play 1 

En bridge

En sub

En av de store lydplankene (playbar?)

En sub

2 ikea sonos høyttalere. 

 

Så vidt jeg forstår er det play 5 og bridge blant disse som ikke lenger skal få oppdateringer. 

 

Men hva vil skje? 

Sonos sier at dersom du har ett "foreldet" produkt i systemet ditt, så kan ingen av produktene oppdateres lenger. 

Kjipt, men ok - det fungerer jo idag. 

 

Så er det noen som sier at så snart Sonos kommer med nye oppdateringer, så vil alt slutte å virke - alle strømmetjenestene er avhengige av siste oppdatering, og når man ikke kan følge med på dette så mister man disse dersom man ikke oppgraderer systemet sitt. 

 

Ett foreldet produkt vil dermed ødelegge hele systemet mitt?

 

Lite fristende å fortsette som Sonos-kunde dersom det er slik de holder på.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra DinSide sin artikkel:

Sitat

Dersom én av enhetene blir foreldet og ikke mottar videre oppdateringer, vil det gjelde for alle enhetene – nyere enheter vil altså bli hemmet av å være koblet i system med en av de nevnte produktene.

 

Så...

2 timer siden, Armas skrev:

Ett foreldet produkt vil dermed ødelegge hele systemet mitt?

Ja, det ser slik ut. :(

 

 

 

Det hender at jeg har lurt på om jeg burde ha kastet meg på Sonos-bølgen tidligere. Men jeg er så fornøyd med Squeezebox-systemet vårt, og har såpass mye utstyr at å bytte det ut ville vært dyrt. Og nå vil det være direkte galskap. Alle mine Squeezebox-enheter, selv de aller eldste fungerer ypperlig enda.

 

La oss håpe at Sonos tar til vett etter hvert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Moskus said:

Alle mine Squeezebox-enheter, selv de aller eldste fungerer ypperlig enda.

 

Vi får håpe dette også blir tilfelle med de gamle Sonos-enhetene.

 

Har vært svært fornøyd med Sonos i mange år, men syns i de siste to åra at det stadig blir mer bloated.

Det kommer stadig mer funksjonalitet jeg aldri bedt om i Sonos-appen. Reklame for deres egne produkter, stadig tregere, og enda en innboks jeg ikke har bruk for.

 

Et av lyspunktene er jo at Sonos åpnet for direkte streaming fra eksterne kilder for noen år tilbake, slik at det er mulig å sende lyd til Sonos uten å bruke deres egen app.

Så lenge de ikke lukker denne muligheten, så kan jeg leve fint i mange år med det eksisterende Sonos-oppsettet mitt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Armas skrev:

gammel play 3 (finnes det en ny?)

 

Så vidt jeg forstår er det play 5 og bridge blant disse som ikke lenger skal få oppdateringer. 

 

Det finnes ikke noen ny Play 3, den er et utgått produkt. Det er kjipt for alle som har disse enhetene, men de sier jo at det fortsatt skal gå an å bruke det i et separat nett. Hvor separat det blir får vi nok ikke vite før appen er oppdatert og noen har testet dessverre.

 

Sonos Bridge har det jo ikke vært behov for å bruke siden 2016 ettersom alle høytalerene nå kan kobles direkte på WiFi uten Bridge. Så her har du jo egentlig bare blitt gitt 30% i avslag på et nytt Sonos produkt uten noen som helst ulempe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Preference skrev:

 

Det finnes ikke noen ny Play 3, den er et utgått produkt. Det er kjipt for alle som har disse enhetene, men de sier jo at det fortsatt skal gå an å bruke det i et separat nett. Hvor separat det blir får vi nok ikke vite før appen er oppdatert og noen har testet dessverre.

 

Sonos Bridge har det jo ikke vært behov for å bruke siden 2016 ettersom alle høytalerene nå kan kobles direkte på WiFi uten Bridge. Så her har du jo egentlig bare blitt gitt 30% i avslag på et nytt Sonos produkt uten noen som helst ulempe!

 

Ja, jeg har bare bridgen fordi jeg ikke har tad meg tid til å fjerne den. Den er uansett ikke ett av produktene som gir 30% rabatt på ny vare. 

 

Den trade-in muligheten synes jeg forøvrig er usmakelig. Lite miljøvennlig og alt for liten rabatt for dem som virkelig trenger den. For meg er det bare en play 5 (foreløping...) Men leser om folk som har masse play 5, amper og diverse. Mange av disse var i salg inntil nylig? Da blir 30% for dårlig. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Norseman skrev:

 

Vi får håpe dette også blir tilfelle med de gamle Sonos-enhetene.

 

Har vært svært fornøyd med Sonos i mange år, men syns i de siste to åra at det stadig blir mer bloated.

Det kommer stadig mer funksjonalitet jeg aldri bedt om i Sonos-appen. Reklame for deres egne produkter, stadig tregere, og enda en innboks jeg ikke har bruk for.

 

Et av lyspunktene er jo at Sonos åpnet for direkte streaming fra eksterne kilder for noen år tilbake, slik at det er mulig å sende lyd til Sonos uten å bruke deres egen app.

Så lenge de ikke lukker denne muligheten, så kan jeg leve fint i mange år med det eksisterende Sonos-oppsettet mitt.

 

Det jeg, og mange med meg, er redde for, er jo nettopp at det eksisterende oppsettet ditt IKKE vil fungere etter mai. 

 

Dersom Spotify og andre strømmetjenester endrer sitt oppsett, og Sonos ikke oppdatere hos deg - da er det vel fullt mulig at disse tjenestene vil slutte å fungere på ditt og mitt sonos-anlegg?

 

Har lest litt mer om dette nå, og det virker som om det er stor usikkert rundt nettopp dette, og det er egentlig ingen som vet hvor lenge et Slikt Sonos-system med eldre komponenter vil fungere uten oppdateringer. 

 

En ting er ihvertfall helt sikkert - jeg anbefaler ikke lenger Sonos til andre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Jarle F skrev:

Noen har svelget en kamel eller to.

Fra TEK.no i dag

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/P9BO8R/sonos-sjefen-beklager-i-apent-brev

Så da er det håp om å fortsatt kunne bruke eldre utgaver fremover.

 

Jeg ser egentlig ikke at dette brevet hverken beklager eller endrer noe som helst. 

 

Det er heller en beklagelse for at de har kommunisert utydelig - det er jo ingen endringer i her?

 

Det er fremdeles utydelig om strømmetjenester vil fungere på legacy-produkter etter mai, eller om 1 år og om 2. Det er denne usikkerheten som irriterer folk. 

Så kan man jo spørre om vi skal kunne forvente at spotify skal fungere på en høyttaler som ble lansert for 11 år siden, og gikk ut av salg for 5? år siden. 

Problemet er vel større for dem som har kjøpt connect og AMP, disse var jo i salg inntil nylig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Armas skrev:

 

Ikke hos meg?

 

Ikke her heller faktisk (?), men det er jo hva som står i pressemeldingen her. Mulig det ikke blir mulig før i Mai da når det ikke kan brukes med de nye produktene lenger. Tror jeg skal ta kontakt med kundeservice og høre etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.