Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro dimmer 2 lyser rødt


berland

Anbefalte innlegg

Jeg har en Fibaro Dimmer 2 som muligens har tatt kvelden:

* Led'en på pilla lyser rødt hele tiden

* Jeg klarer eksludere og inkludere den in z-wave-nettverket, men den kan ikke styres

Hvis jeg tolker manualen riktig, så betyr dette at kalibrering med bypass har feilet.

 

Lyset står på konstant, bryteren som er tilkoblet gjør ingen forskjell (klarer ikke skru av/på). Passe irriterende siden den lyser med laveste dimmenivå, som flimrer forferdelig.  Prøvd med og uten bypass, og prøvd noen factory reset. Det røde lyset endrer seg slik det skal når man holder inne S-knappen for å gå i "menyen", men ender tilbake på konstant rødt lys.

 

Noen vært borti noe lignende? Antar potensiell reklamasjon hvis jeg finner ut hvor den er kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en halvleder i utgangstrinnet har tatt kvelden.

Fabrikkreset burde jo ha tatt hånd om fastkilt firmware.

 

@berland Noen spørsmål på siden:

Hvilken versjon av OpenHAB kjører du på?

Og hvilken z-stikke har du?

Jeg har aldri klart å ekskludere z-wave dingser fra Openhab siden jeg startet opp med v. 2.4 opp til og med siste stable som er 2.5.1-2.

Jeg har Aeon Z-stick gen5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, NilsOF skrev:

 

@berland Noen spørsmål på siden:

Hvilken versjon av OpenHAB kjører du på?

Og hvilken z-stikke har du?

Jeg har aldri klart å ekskludere z-wave dingser fra Openhab siden jeg startet opp med v. 2.4 opp til og med siste stable som er 2.5.1-2.

Jeg har Aeon Z-stick gen5.

Er akkurat over på OH 2.5.1, Aeotec Z-stick Gen 5. 

 

Eksludering fra habmin ble forsøkt for første gang nå, og mot denne dimmeren så virket det på første forsøk. Foretrekker likevel å gå rundt med stick'en for å se kvitteringsblinkingen med egne øyne. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, berland skrev:

7 stk 5-7W LED-pærer på 230V.

Kunne ble bedre med link til respektive pærer som ble brukt i installasjonen.

Ellers for meg ser det ut at MOSFET (styreelement) ble brent (riktig sagt kortslutning mellom halvleder overganger) på grunn av alt for høy strømstyrke.

Det  er derfor "Z-Wave delen" av elektronniken virker fremd. mens lasten reagerer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt hummer og kanari her, noen gamle Philips-pærer, og litt diverse Lumens-pærer. En av Lumens-pærene røk også nettopp - kanskje relatert? 

 

Hvis det er brent noe pga. høy strømstyrke - er det noe som kunne vært unngått hvis en fibaro bypass hadde vært installert fra start av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det som du beskriver som " Lumens-pærene røk" kan bety at det har skjedd (sansynligvis) en kortslutning i selve pæren.

Som vanlig her: en kortslutning - ganske høy strømføring...

Nei, Fibaro bypass ville ikke hjelpe her dessverre.

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.