Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, gullfrode skrev:

prøver du å starte den før 100% batteri

Han har nettopp startet en runde så jeg kan prøve om litt men jeg har en mistanke om det IKKE går å starte fra AMC appen før 100% og da går det neppe herfra heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, SveinHa said:

En liten sak: I cloud connect bildet ligger passordet åpent, det burde vel være sladdet.

Hvis du mener i plugin så har jeg ikke gjort noe med det siden jeg ikke ser på dette som noe som vises "offentlig". Jeg føler det er viktigere at folk ser at de har tastet inn korrekt passord.

 

Hvis noen klarer å hacke seg inn slik at de får tilgang til dette så ser jeg for meg at du faktisk har større problemer enn at dette passordet er i klartekst.

 

Men det er ikke noe problem å gjøre det om til "stjerne-visning" hvis det passer bedre. Men i de fleste slike løsninger som viser passord som stjerner så ligger selve passordet i klartekst hvis man velger "vis kildekode" på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gullfrode skrev:

prøver du å starte den før 100% batteri,

Nå har den gått en runde og satt seg på lading. Batteriet er oppe i 69% og når jeg trykker start skjer ingenting men jeg regner med det har med at den er i sin egen schedule og skal starte igjen når batteriet er fullt uansett. Kan prøve igjen i morgen da den skal stå hele dagen (eller fram til neste mandag på denne tiden av året).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, SveinHa said:

Ingen stor sak, bare litt uvant at et passord er direkte synlig (helt uavhengig av om det er et viktig passord eller ikke).

Jeg har litt motstand mot å alltid stjerne ut passord. Og så er det enklere når man skal sjekke at det er skrevet korrekt. 

 

En ting jeg virkelig ikke kan fordra er alle steder man skal stjerne ut engangspassord. Hvis noen skulle se det er det ett fett siden det allerede er brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Guahtdim skrev:

En ting jeg virkelig ikke kan fordra er alle steder man skal stjerne ut engangspassord. Hvis noen skulle se det er det ett fett siden det allerede er brukt.

Helt sant. Og når vi er inne på irriterende passord så er det de plassene der du skal lagre passord for automatisk pålogging så MÅ du skrive det inn 2 ganger. Det er greit nok på serversiden der det er viktig at det er rett men helt unødvendig i klienten, skriver du feil så får du bare ikke logge på og må prøve igjen... Ingen krise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, gullfrode skrev:

,prøver du å starte den før 100% batteri, og ser hva som skjer?

Med fullt batteri fra i går trykket jeg "Start" og lot den kjøre en tid og deretter trykket "Park". Lot den lade opp til 79% og trykket "Start" igjen. Da ser jeg i AMC appen og "Next start" devicen at der står "Neste start 09:59", altså ca 15 minutt fram i tid i stedet for scheduled start neste mandag. Med andre ord ser det ut til at den uansett venter til batteriet er fullt før den kjører ut på plenen så det er nok en begrensing som er lagt inn i klipperen og jeg ser nok en del fornuft i det. Starttidspunktet ble justert noe få minutt framover i tid for at batteriet skulle bli 100% ladet, det gjør den jo til vanlig også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SveinHa said:

Med fullt batteri fra i går trykket jeg "Start" og lot den kjøre en tid og deretter trykket "Park". Lot den lade opp til 79% og trykket "Start" igjen. Da ser jeg i AMC appen og "Next start" devicen at der står "Neste start 09:59", altså ca 15 minutt fram i tid i stedet for scheduled start neste mandag. Med andre ord ser det ut til at den uansett venter til batteriet er fullt før den kjører ut på plenen så det er nok en begrensing som er lagt inn i klipperen og jeg ser nok en del fornuft i det. Starttidspunktet ble justert noe få minutt framover i tid for at batteriet skulle bli 100% ladet, det gjør den jo til vanlig også.

Takk for at du testet dette. Det var snakk om å "nødstarte" klipperen slik at den forlater docking ved lyn og torden og kjøre litt unna docking. Dette ser ikke ut til å fungere med mindre klipperen er ladet opp til 100%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny versjon lagt ut(0.0.0.8). En liten rettelse på håndtering av feilkoder. Nå fungerer det som det skal og man får det opp når klipperen f.eks. kjører seg fast. Og da kan man f.eks. sende seg selv en sms og muligens få en hurtigere melding enn via AMC app.

 

Første post oppdatert.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som har fått dette til å fungere med Gardena sin Smart-serie? Så @Moskus nevnte det, men ikke at det kom noe resultat fra det?

 

Jeg har koblet klipperen til appen og kan styre den derifra, men den kommer ikke opp på developer siden til Husqvarna såvidt jeg kan forstå. Pluginen klager også over at det ikke finnes klippere der.

 

Konto på developer siden ble laget med samme e-postadresse som i Gardena sin sky.

Endret av Fredrick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 31/07/2020 at 14:05, Fredrick said:

Noen som har fått dette til å fungere med Gardena sin Smart-serie? Så @Moskus nevnte det, men ikke at det kom noe resultat fra det?

 

Jeg har koblet klipperen til appen og kan styre den derifra, men den kommer ikke opp på developer siden til Husqvarna såvidt jeg kan forstå. Pluginen klager også over at det ikke finnes klippere der.

 

Konto på developer siden ble laget med samme e-postadresse som i Gardena sin sky.

Jeg aner ikke om det virker for Gardena, men tror nok desverre at det ikke vil fungere. 

Endret av Guahtdim
Glemt en ikke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Guahtdim said:

Jeg aner ikke om det virker for Gardena, men tror nok desverre at det vil fungere. 

 

Gardena sitt system har en annen endpoint enn Husqvarna, selv om det er samme developer-portal. Man må aktivere en annen API på applikasjonen "Gardena Smart System API".

 

Endpoint er som dokumentert her "https://api.smart.gardena.dev/v1", og det ser ut til å være litt endring i autentisering og i tilgangen til API. Man er avhengig av en "Location ID" for å få ut informasjon/styre. Når det er på plass ser det i utgangspunktet som om mye er likt. 

 

Jeg deler gjerne API/Acces Token/Brukernavn/passord med deg hvis du kunne vært en knupp for å se på muligheten til å legge til støtte for dette i pluginen? Det kunne jo tenkes at man hadde et valg i plugin for om man vil koble til Husqvarna eller Gardena?

 

 

En spørring av denne typen:

curl --header "Authorization: Bearer <TOKEN>" --header "Authorization-Provider: husqvarna" --header "X-Api-Key: <APP-KEY>" https://api.smart.gardena.dev/v1/locations/<LOCATION ID>

 

 

Gir følgende svar:

{
   "data":{
      "id":"33cab413-c583-479c-a31b-7da72954d7f7",
      "type":"LOCATION",
      "relationships":{
         "devices":{
            "data":[
               {
                  "id":"cc63b574-a195-40d7-83e1-5d1a32d3bc39",
                  "type":"DEVICE"
               }
            ]
         }
      },
      "attributes":{
         "name":"My Garden"
      }
   },
   "included":[
      {
         "id":"cc63b574-a195-40d7-83e1-5d1a32d3bc39",
         "type":"DEVICE",
         "relationships":{
            "location":{
               "data":{
                  "id":"33cab413-c583-479c-a31b-7da72954d7f7",
                  "type":"LOCATION"
               }
            },
            "services":{
               "data":[
                  {
                     "id":"cc63b574-a195-40d7-83e1-5d1a32d3bc39:cbtg",
                     "type":"MOWER"
                  },
                  {
                     "id":"cc63b574-a195-40d7-83e1-5d1a32d3bc39",
                     "type":"COMMON"
                  }
               ]
            }
         }
      },
      {
         "id":"cc63b574-a195-40d7-83e1-5d1a32d3bc39:cbtg",
         "type":"MOWER",
         "relationships":{
            "device":{
               "data":{
                  "id":"cc63b574-a195-40d7-83e1-5d1a32d3bc39",
                  "type":"DEVICE"
               }
            }
         },
         "attributes":{
            "state":{
               "value":"OK",
               "timestamp":"2020-08-01T12:37:03.553+0000"
            },
            "activity":{
               "value":"PARKED_TIMER",
               "timestamp":"2020-08-01T12:37:03.553+0000"
            },
            "operatingHours":{
               "value":5
            }
         }
      },
      {
         "id":"cc63b574-a195-40d7-83e1-5d1a32d3bc39",
         "type":"COMMON",
         "relationships":{
            "device":{
               "data":{
                  "id":"cc63b574-a195-40d7-83e1-5d1a32d3bc39",
                  "type":"DEVICE"
               }
            }
         },
         "attributes":{
            "name":{
               "value":"SILENO"
            },
            "batteryLevel":{
               "value":100,
               "timestamp":"2020-08-01T13:29:22.663+0000"
            },
            "batteryState":{
               "value":"OK",
               "timestamp":"2020-08-01T12:37:03.553+0000"
            },
            "rfLinkLevel":{
               "value":70,
               "timestamp":"2020-08-02T06:19:43.339+0000"
            },
            "serial":{
               "value":"00061529"
            },
            "modelType":{
               "value":"GARDENA smart Mower"
            },
            "rfLinkState":{
               "value":"ONLINE"
            }
         }
      }
   ]
}

 

Endret av Fredrick
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

5 hours ago, Fredrick said:

 

Gardena sitt system har en annen endpoint enn Husqvarna, selv om det er samme developer-portal. Man må aktivere en annen API på applikasjonen "Gardena Smart System API".

 

Endpoint er som dokumentert her "https://api.smart.gardena.dev/v1", og det ser ut til å være litt endring i autentisering og i tilgangen til API. Man er avhengig av en "Location ID" for å få ut informasjon/styre. Når det er på plass ser det i utgangspunktet som om mye er likt. 

 

Jeg deler gjerne API/Acces Token/Brukernavn/passord med deg hvis du kunne vært en knupp for å se på muligheten til å legge til støtte for dette i pluginen? Det kunne jo tenkes at man hadde et valg i plugin for om man vil koble til Husqvarna eller Gardena?

 

Siden du kaller meg en knupp så skal jeg se hva jeg får tid til i nærmeste framtid. Jeg tar kontakt hvis jeg kommer så langt at jeg trenger å teste ut med litt korrekt data.

Endret av Guahtdim
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gardena smart api er mye mer begrenset enn Husqvarna:

 

Each application has the following limits:

Throttling occurs if average call rate exceeds one call every fifteen minutes.

Quota of 3'000 requests per month.

 

Ønsker du fortsatt at jeg skal se på dette? Ett oppslag i kvarteret er litt lite. 

Eventuelt må man til med websockets, men det er nytt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kikket litt mer så ser jeg at Gardena og Husqvarna er veldig forskjellige. Jeg legger det  ikke dødt, men det blir litt nedprioritert inntil videre. Siden man må holde en websocket åpen så er det noe nytt jeg må lære meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Guahtdim said:

Etter å ha kikket litt mer så ser jeg at Gardena og Husqvarna er veldig forskjellige. Jeg legger det  ikke dødt, men det blir litt nedprioritert inntil videre. Siden man må holde en websocket åpen så er det noe nytt jeg må lære meg.

 

Takk for at du undersøkte. Rart at det skal være så forskjellig, og såpass mye svakere hos Gardena..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

50 minutes ago, gullfrode said:

Har kanskje med prissegmentering å gjøre.

 

Kanskje, men det er i så fall en bevisst beslutning om å gjøre det vanskeligere/dårligere for de billige produktene. Utviklingen har de jo (altså er det begrenset merkostnad). Ett API-call hvert kvarter er jo svært lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke usannsynlig det nei. 
om du får til å koble en Robonect til klipperen din og har god wifidekning på hele plena, så er nok det løsningen. 
Hadde planlagt det selv, men så lagde Gaute denne plugin så jeg slipper. Har egentlig bare behov for å styre porten i klipperhuset. 
Veldig kjekt med tilleggsmuligheter som å kjøre ut klipperen når yr varsler lyn(ikke så plaga med det i Trøndelag). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, gullfrode said:

om du får til å koble en Robonect til klipperen din og har god wifidekning på hele plena, så er nok det løsningen. 

 

Er nok ikke wifidekning på hele plena dessverre. Jeg får se hva jeg ser behov for etter at den har vært i drift en stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.