Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tellstick vs andre leverandører


Anbefalte innlegg

Jeg har tellstick ZNet lite V2.

Denne bruker jeg primært til å styre lyset, men det blir nok flere ting etterhvert.

Da jeg er vant med å bruke logikk til programmering, syntes jeg hele telldus konseptet er litt knotete, og bærer preg av flinke folk som ikke har sett PLS-miljøet i kortene.

Tellsticken jukser litt en skjelden gang, og utfører ikke kommandoene den er programmert til.

Det tar også veldig lang tid fra jeg slår på lyset, til alle lysene er på. Også med premium abonnement.

Jeg skulle også ønske at telldus kunne komme med oppgradering av funksjonsmulighetene etterhvert som de utvikler programmet.

Jeg setter pris på at tellstick er kompatibel med både 433 og 867MHz.

 

Kan noen anbefale meg en HUB som passer bedre for mitt formål?

Jeg har tittet litt på Fibaro og Futurehome, men finner ikke noe demo når det gjelder programmeringen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, anstok skrev:

Da jeg er vant med å bruke logikk til programmering, syntes jeg hele telldus konseptet er litt knotete, og bærer preg av flinke folk som ikke har sett PLS-miljøet i kortene.

Du er nok i ferd med å falle i samme fellen som meg, tenker "alt for vanskelig".

Når du blir kjent med Live vil du se at konseptet er ganske genialt.

2 timer siden, anstok skrev:

Tellsticken jukser litt en skjelden gang, og utfører ikke kommandoene den er programmert til.

Det tar også veldig lang tid fra jeg slår på lyset, til alle lysene er på. Også med premium abonnemen

Tror ikke det har med abonnement å gjøre.

Observerer det samme, ting tar av og til litt tid, særlig når mange brytere skal aktiveres samtidig.

De samme lampepunktene var raskere med 433Mhz.

Så langt jeg har oppfattet har dette å gjøre med trafikken i zwave nettet og "mesh network"-teknologien.

Det forekommer at kommandoer ikke blir utført, men det er svært sjelden, lenge siden jeg har sett.

Det er også forskjell på enheter;

Monterte nettopp en zwave dimmer til erstatning for 433 (på samme sted).

Den nye zwave er mye raskere. Ingen av de 2 aktiveres/ble aktivert samtidig med noe annet.

Antas å være pga lite trafikk på nettet.

3 timer siden, anstok skrev:

Jeg skulle også ønske at telldus kunne komme med oppgradering av funksjonsmulighetene etterhvert som de utvikler programmet.

Men de gjør jo, det drypper stadig noe selv om det ikke går så svært raskt.

Til gjengjeld, det som kommer, det fungerer. Kan ikke huske at det har vært nødvendig med noen kjapp fix.    

Siste nå er setting av temperatur for termostat. (Ser ikke helt behovet, er enkelt nok å teste på temp <> verdi). Men andre brukere ønsker det, så ok.

Tlf.app'n begynner å bli riktig bra, ikke veldig fancy men funksjonell og lett å forstå. 

Og det er "på gang" en ny Live for PC.

....

Mitt beste råd: Lær deg å bruke det du har skikkelig før du anskaffer noe annet.  Det vil du ha nytte av uansett.

Og meld deg inn på Face gruppen: Vi som använder Telldus Live, der finnes mye kunnskap.

Hvis du absolutt skal programmere noe så ta en titt på LUA.

Link finnes her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.