Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Zigbee pærer vs Z-wave brytere


GeirN

Anbefalte innlegg

Har hatt mitt lille Z-Wave system for styring av varme på kjøkken og stue oppe noen uker nå. Så langt fungerer alt ypperlig.

Etterhvert tenker jeg å sette opp litt smartere lys rundt om. I den forbindelse lurer jeg på om noen har noen erfaring med hva som er mest hensiktsmessig.

Vi har et stort hus med 3 etg. Utgifter til elektriker er ikke et tema, da vi har dette i familien. Så valget blir å sette inn styring bak brytere eller kjøpe Zigbee modul til Homeseer og løse pærer. Eller kanskje kombinere alt etter hva lys som er i rommet fra før. Stua har led spotter som jeg ikke ønsker å bytte ut feks.

Jeg vil tro det kanskje er mest kostbart i lengden med dyre pærer som ryker? Hva med rekkevidde på Zigbee vs Z-wave?

Umiddelbart virker det tiltalende å bare sette opp bevegelse sensorer og putte i smarte pærer. Innspill mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker jeg dimmer 2 de stedene jeg har mange spotter og de rommene som er mest i bruk (bad,såverom,stue,kjøkken)

I buder å vaskerom der det bare en en lyspære har jeg brukt ikea trådfri.

Tenkte slik at jeg har gjort det litt billig med ikea pærer så får jeg se hvor teknologien er komt om 5-10 år når de pærene har tatt kveld.

 

Rekkevidden har aldri hvert noe problem her men du får jo extendere hvis det blir ett problem.

Største problemet her i hus har vert at sambueren måtte ha avvending for bruk av lysbryteren. Blir blendelokk etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, GeirN skrev:

Ja sikkert en ide å benytte det som er mest formålstjenlig i hvert rom.

Får gruble litt på det

Har dette sjøl. Fibaro dimmer 2 på dei fleste plasser der det er fleire lamper på samme bryter, Trådfri/Zigbee på ein del lamper der det kun er ei pære, f.eks vegglamper. Har inntrykk av at zigbee har dårlegare rekkevidde og er litt meir ustabilt enn z-wave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på hva som er av belysning rundt om i huset. Ser for det meste ut som z-wave rele bak bryter eller fysisk bryter er veien å gå. Mange steder styrer bryter flere lyspunkt. Vi har mye doble lysbrytere og endel skru dimmere. Ser ikke poeng å dimme i gangen feks. Så mulig jeg burde byttet skru dimmere til tilsvarende med z-wave. Bak vippe brytere er det vel greit med 2 sone rele for kun av-på. Har ikke behov for noe komplisert, greit om de er lette å sette opp mot Homeseer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På f.eks soverom har jeg Fibaro Dimmer 2 til taklyset, med dobbel bryter foran. Den andre bryteren styrer da gjerne en Ikea Trådfri pære som står i en "pyntelampe", e.l i rommet.

Utover det har jeg Fibaro Dimmer 2 på nesten alle lys.

I utelys har jeg Ikea Trådfri RGB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, GeirN skrev:

Ser ikke poeng å dimme i gangen feks.

Det er overraskende deilig å kunne dimme, spesielt når det går automatisk. Det hender aldri at jeg aktivt dimmer lyset i gangen, men lyset blir satt til forskjellige nivåer i løpet av døgnet likevel. :)

 

23 timer siden, GeirN skrev:

Har ikke behov for noe komplisert, greit om de er lette å sette opp mot Homeseer

De aller fleste dimmere på Z-wave går rett inn i HomeSeer uten noe mer dikkedarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel med zigbee lys OG zigbee brytere er at du kan (hvis du vil) knytte brytere og lys sammen slik at bryter styrer lys direkte uten å være avhengig av en sentral enhet. Den sentrale enheten får også bryterhendelsene så det er fortsatt fullt mulig å lage rutiner som kjøres.

For meg er det "et must" at jeg via zigbee brytere kan slå på/av lys selv om Home Assistant boksen er nede og ute av drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, stigvi skrev:

Fordel med zigbee lys OG zigbee brytere er at du kan (hvis du vil) knytte brytere og lys sammen slik at bryter styrer lys direkte uten å være avhengig av en sentral enhet. Den sentrale enheten får også bryterhendelsene så det er fortsatt fullt mulig å lage rutiner som kjøres.

For meg er det "et must" at jeg via zigbee brytere kan slå på/av lys selv om Home Assistant boksen er nede og ute av drift.

Det kan du jo med z-wave også. Fibaro dimmer 2 (som jo nesten er einerådande i lysstyring) har jo to inngangar, S1 og S2, som du koplar til ein heilt vanlig lysbrytar. I tillegg kan ein sette opp assosiasjon med z-wave mellom f.eks to dimmarar, då kan dei styre kvarandre heilt uavhengig av huben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel ikke så mye zwave lys? Og Fibaro dimmer 2 kan vel ikke styre noe zigbee enheter i det hele tatt?

 

Edit: Ok, skjønner nå hva du vil fram til så det jeg skrev over er lite relevant.

Men du skriver at 
Fibaro dimmer 2 er nesten enerådene. Med Philips, Osram og IKEA inne på zigbee så er nå inntrykket mitt at det er zigbee som dominerer på lysstyring.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2020 den 11.52, GeirN skrev:

Hva med rekkevidde på Zigbee

 

Zigbee (og z-wave) er et mesh nettverk og rekkevidde er ikke noe problem. Jeg har f.eks en liten temperaturføler i fryseren som akkurat har nok sendestyrke til å nå ut til en lyspære i boden. Og så tar lyspæren jobben med å sende data videre til hub.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2020 den 11.52, GeirN skrev:

Stua har led spotter som jeg ikke ønsker å bytte ut feks.

Jeg vil tro det kanskje er mest kostbart i lengden med dyre pærer som ryker?


Med smarte pærer får du jo litt mer som f.eks mulighet til å endre fargetemperatur. Circadian lysstyring er kult ? 
https://community.home-assistant.io/t/circadian-lighting-custom-component/61246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg kan det virke som det mest hensiktsmessig i mitt anlegg å benytte z-wave og Fibaro dimmer 2. Jeg får da bra nettverk i og med at jeg i dag ikke har noen Zigbee noder.

Ser dog at det kanskje ville vært rimeligere på kort sikt med en ZIgbee pære i de rommene som bare et et takpunkt. Ulempen er vel om jeg forstår det riktig at lys automatikken i rommet blir død om noen slår av strømmen til pæra manuelt med eksisterende bryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, GeirN skrev:

Ulempen er vel om jeg forstår det riktig at lys automatikken i rommet blir død om noen slår av strømmen til pæra manuelt med eksisterende bryter.

 

Elko impulsfjær bak bryterknappen løste det problemet hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stigvi skrev:

Det finnes vel ikke så mye zwave lys? Og Fibaro dimmer 2 kan vel ikke styre noe zigbee enheter i det hele tatt?

 

Edit: Ok, skjønner nå hva du vil fram til så det jeg skrev over er lite relevant.

Men du skriver at 
Fibaro dimmer 2 er nesten enerådene. Med Philips, Osram og IKEA inne på zigbee så er nå inntrykket mitt at det er zigbee som dominerer på lysstyring.

Det finst så vidt eg veit ikkje z-wave-lamper, men derimot dimmer og relé som du bruker på heilt vanlige, "dumme" lamper.

Fibaro dimmer 2 kan ikkje styre zigbee direkte, men via HomeSeer (eller HA, Homey osv) kan du det, sett opp kopling mellom switch Multilevel 2-devicen og styr vha S2-brytaren. Eg bruker dette på fleire og det fungerer fint. 

Påstanden om at dimmer 2 er einerådande vart nok litt feil på generelt grunnlag. Innafor z-wave derimot, vil eg fortsatt påstå at denne er svært mykje meir brukt enn "dei andre". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt på Fibaro Dimmmer2.

Forstår jeg det riktig at den kun dimmer 1 sone? Om man må benytte 2stk pr. dobbelbryter går jeg på en kostnads smell i mitt hus.. Har 2 dobbelbrytere bare i gang/trapp.

Jeg trenger heller ikke dimmefunksjon over alt. Om det finnes en 2 sones brytermodul kan det være like greit i rom der dimming ikke er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GeirN skrev:

Forstår jeg det riktig at den kun dimmer 1 sone? Om man må benytte 2stk pr. dobbelbryter går jeg på en kostnads smell i mitt hus..

Den dimmer bare en sone, ja. Men kostnaden er jo ikke så mye mer, bare dobbel... :P

Men seriøst, det er relativt lite i forhold til hva elektrikeren koster deg. Og så blir det bra etterpå! :)

 

1 time siden, GeirN skrev:

Jeg trenger heller ikke dimmefunksjon over alt. Om det finnes en 2 sones brytermodul kan det være like greit i rom der dimming ikke er av interesse.

Det finnes dobbeltmoduler, ja. De er kun av/på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Forhåpentligvis fordi du er elektriker selv, da? :) 

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3854652

Må bli noen slik rele ja. Ser fornuftige ut der dimmer ikke nødvendig. Har 5 skrudimmere i allrom og stue, der bør det nok bli av samme sort bare smarte varianter. Ser Fibaro og Heatit fører slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.