Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hjelp til valg av system og løsninger


Littlep

Spørsmål

Hei, er ny på forumet og har kjøpt nytt hus som skal gjøres smartere. Huset er på litt over 300 kvadrat og har 4 etasjer inkludert innredet loft og kjeller. I tillegg til huset er det garasje på rundt 100 kvadrat som har 3 etasjer inkludert råloft og innredet sokkel med kontor og wc. Avstanden fra huset til garasjen er ca 15 meter. 

 

Skal velge system for smartstyring og ønsker råd til hvilket jeg bør velge. Hadde i utgangspunktet tenkt Futurehome, men leser her at funksjonaliteten er begrenset. Penser derfor til Homey, men er usikker og har liten kunnskap over de ulike systemene. Ønske ikke et system som krever komplisert programmering. 
 

Dette har jeg tenkt å bruke systemet til:

 

- varmestyring. Har elektrisk gulvvarme i store deler av huset og garasjen (totalt 11 soner) og panelovner på soverommene (har et par Mill-ovner med wifi i dag). 

 

- Froststyring. Har utstyr i garasjen som ikke bør fryse, så må ha noen temperatursensorer som kan trigge varmeovner. 


- Lysstyring. Har endel Hue allerede inne i huset, men er ikke låst til Hue. Det er flere punkter med dimmer i huset og ønsker å kunne styre disse smart. Samt at jeg kommer til å installere utelys som skal styres smart. 


- Alarmsystem, da i garasjen, siden vi allerede har Sector i huset

 

- Smarte dørlåser

 

- Styring av Sonos (ikke et must)

 

 

Vil avstanden til garasjen være et problem med rekkevidden til smarthuben? Bruker i dag Deco mesh-nett hvor jeg har 3 stykk M5 og 3 stykk M9 plassert rundt i huset og i garasjen (kablet mellom hus og garasje), så wifi-dekningen er det ikke noe problem med. 

 

Å få kontroll på gulvvarmen står høyest på listen etter Hub er valgt. Noen som har anbefaling på termostater til gulvvarme og andre temperatursensorer som snakker med termostaten? Ser Futurehome har en pakke for dette, men er det like enkelt å koble disse evt andre termostater og temperatursensorer til andre huber og sette opp smartstyring av varmen?

Endret av Littlep
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Eg gjekk for HomeSeer og har aldri angra, men ser at folk er fornøyde med Homey så det funker nok fint. 

Du skal nok gå for z-wave til det meste, bra mesh-nettverk, bedre desto fleire noder du får. 15 m til garasjen bør gå fint så sant du har noder i huset i enden mot garasjen. 

Til varmekabel er det Heatit Z-TRM2fx som er tingen. Fungerer tipp topp både reguleringsmessig og i z-wave. 

Eg har ikkje noko alar system, men har laga i Homeseer basert på bevegelse, har jo sensorane til lysstyring o.l. frå før. Trigger sirener og blinklys i heile huset. Har inntrykk av at mange lager tilsvarende pga svindyre abonnement. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, bjornepappa skrev:

Eg gjekk for HomeSeer og har aldri angra, men ser at folk er fornøyde med Homey så det funker nok fint. 

Du skal nok gå for z-wave til det meste, bra mesh-nettverk, bedre desto fleire noder du får. 15 m til garasjen bør gå fint så sant du har noder i huset i enden mot garasjen. 

Til varmekabel er det Heatit Z-TRM2fx som er tingen. Fungerer tipp topp både reguleringsmessig og i z-wave. 

Eg har ikkje noko alar system, men har laga i Homeseer basert på bevegelse, har jo sensorane til lysstyring o.l. frå før. Trigger sirener og blinklys i heile huset. Har inntrykk av at mange lager tilsvarende pga svindyre abonnement. 


Takk for svar. Vil det gå greit med signalene om jeg har noder inne, eller bør jeg sette opp utesensorer. Ser med wifi at en deco på innsiden av vinduet og en i garasjen ble for knapt, så det måtte det kables. Ingen mulighet å kable noder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Littlep skrev:

Ingen mulighet å kable noder?

Nei. Men med HomeSeer har man mulighet til å benytte flere Z-wave interfacer i samme program, slik at det oppfører seg som om det var samme system.

 

Da kan du ha et eget Z-wave nettverk for garasjen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, Littlep skrev:

Vil det gå greit med signalene om jeg har noder inne, eller bør jeg sette opp utesensorer.

Jeg har sensorer vesentlig inne.

Satte opp en Multsensor 6 ute ved enden av huset med avstand til nærmeste inne er ca 10meter.

Har en zwave bryter enda lenger bort, ca 6 meter fra Multsensor 6

Begge har fugert helt fint. 

Gjorde inkludering etc. inne før utplassering.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 26/01/2020 at 12:13, Moskus said:

Nei. Men med HomeSeer har man mulighet til å benytte flere Z-wave interfacer i samme program, slik at det oppfører seg som om det var samme system.

 

Da kan du ha et eget Z-wave nettverk for garasjen. :) 

 

Må du ha 2 uzb da? eller hvordan funker dette? Jeg har problemer med treg forbindeleser til garasjen.

 

Tenke på en uzb med resberry som går på wifi og ha den i garasjen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 minutter siden, Knutarn skrev:

Må du ha 2 uzb da? eller hvordan funker dette?

Ja. Jeg hadde brukt minst en RPi med ser2net installert. Denne hadde jeg plassert i garasjen, og opprettet et nettverk der.

 

Hadde brukt kablet nett hvis jeg kunne... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.