Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Jowihue og dimmebryter


Norseman

Anbefalte innlegg

Prøver å legge til en Hue-dimmer, men sliter med å få det til å fungere. 

Det er altså en slik dimmer om det skulle være noen tvil:

 

RWL021_large.png.59467e3bc35ecfce6c4ab4584e612b1a.png

 

Jeg legger inn bryteren med Hue-appen på telefonen, og alt fungerer som det skal. 

I HS3 dukker denne devicen (1105) opp:

1055318894_Screenshot2020-01-26at12_31_20.thumb.png.2185644ba547d234fc91d3260334c0ea.png

 

Den fungerer som den, skal, og registrerer alle de forskjellige knappe-trykkene osv.

 

Så kommer problemet, når jeg kjører en rescan på Hue bridge, så endrer devicen (1105) seg til en som er helt ubrukelig, den viser kun "No Status", og jeg får en batteridevice i tilegg:

854456717_Screenshot2020-01-26at12_35_48.thumb.png.eff24ddb0c21043b29a8ac7ff58b7eaf.png

 

Noen har fått dette til å fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Norseman skrev:

Prøver å legge til en Hue-dimmer, men sliter med å få det til å fungere. 

Det er altså en slik dimmer om det skulle være noen tvil:

 

RWL021_large.png.59467e3bc35ecfce6c4ab4584e612b1a.png

 

Jeg legger inn bryteren med Hue-appen på telefonen, og alt fungerer som det skal. 

I HS3 dukker denne devicen (1105) opp:

1055318894_Screenshot2020-01-26at12_31_20.thumb.png.2185644ba547d234fc91d3260334c0ea.png

 

Den fungerer som den, skal, og registrerer alle de forskjellige knappe-trykkene osv.

 

Så kommer problemet, når jeg kjører en rescan på Hue bridge, så endrer devicen (1105) seg til en som er helt ubrukelig, den viser kun "No Status", og jeg får en batteridevice i tilegg:

854456717_Screenshot2020-01-26at12_35_48.thumb.png.eff24ddb0c21043b29a8ac7ff58b7eaf.png

 

Noen har fått dette til å fungere?

 

Har ein slik ein som har fungert knirkefritt lenge, men har opplevd nøyaktig samme problem med opptil fleire Xiaomi magnetbryter (dør/vinduskontakt). Fungerer fint eit par minutt, så blir den automatisk oppdatert av JowiHue og den blir slik som din.

Har aldri funne ut av årsaken eller løysing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min løsning på akkurat denne dimmebryteren var å fortelle den hvilket lys den skal styre. Jeg bruker Home Assistant og DeConz. I deconz valgte jeg on/off clusteret for dimmeren og satte at dimmeren skal styre en spesifikk lysgruppe. Når det var gjort, forsvant problemene. Tror også at det er dette Philips sin hub gjør når du setter opp systemet der. Philips sin hub sender en "beskjed" til dimmer om hvilket lys den skal styre. Det virker som om denne dimmeren krever en direkte kobling til lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker disse bryterene og får 4 knapper, hver med 4 mulige tilstander:
<knapp> ###0

<knapp> Holding ###1 (Dette er koden for langt trykk.)

<knapp> .. ###2  (Dette er koden for kort trykk released.)

<knapp> Released ###3 (Dette er koden for langt trykk released.)

 

Hvor ### Er 100: <knapp>=On, 200: <knapp>=Dim up, 300: <knapp>=Dim down og 400: <knapp>=Off.

 

Dette er ialfall det jeg mener å ha funnet ut.

 

Nå har jeg ingen "jomfruelige" av disse bryterene på lager, så jeg kan ikke prøve å legge inn. Og jeg husker ikke eksakt prosedyre. Men når den først var lagt inn så endret den seg ikke etter det. Og jeg har ZHASwitch root, ZHAswitch og SensorBattery på MAC adressen til hver av bryterene.

Men den kan være vanskelig å finne. Jeg bruker å merke meg de to siste leddene i MAC adressen. Så i Device List -> Show All. Så <ctrl>-f og jeg skriver inn dette i søket f.eks. den bryteren jeg nå ser på søkes med "cc:ee".  Da finner jeg det som ellers kan ha vært gjemt av et filter. Og om noe "gjenoppdages" så er den i Floor="JowiHue" og Room="JowiHue", uavhengig av hva den var før.

 

Ellers har jeg skrevet siste del av eller hele MAC adressen med tusj på alle Zigbee dingsene som er lagt inn i HomeSeer/deCONZ. Dessuten har jeg laget et spreadsheet med MAC adresse, navn, enhetstype og Floor/Room. Dette har jeg spart veldig mye tid på i feilsøkingstilfeller! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har rota dette til, men da jeg skule legge den inn, brukte jeg Hue-appen på telefonen (sånn jeg har gjort med alle Hue-devicene). De har jo da dukka opp i Homeseer automatisk etterhvert som de oppdages på Hue bridge. 

Prøvde å slette dimmeren fra Hue bridge, og legge den til fra Jowihue-plugin direkte ("scan for new sensors"), dette hjalp. Nå har jeg tre enheter (root, batteristatus, og trykknapp), slik det skal være! ?

Endret av Norseman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 02/02/2020 at 20:46, Moskus said:

Trodde "Scan for new sensors" faktisk ikke scannet omgivelsene men kun adapteret for sensorer...? Tar jeg feil?

 

Det trodde jeg også først, men denne erfaringen tilsier noe annet.

Hue-dimmeren ble satt i parings-modus (blinkende orange lys), og når jeg trykket på "Scan for new sensors" i Homeseer, så endret blinket seg til grønt, og etterhvert ble den lagt til på bridgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.