Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Er det noen som har "Bed occupancy" her? Hvordan løste dere det?


Anbefalte innlegg

Som det står i emnefeltet på posten.

 

Vi er tre familiemedlemmer i husholdningen.  Et lite barn i barneseng, og to voksne som deler en dobbeltseng (ikke en veldig uvanlig konfigurasjon).  Jeg ser for meg at et pålitelig sett med binær-sensorer som kan fortelle om noen ligger i sengen - og hvem det er - vil være en svært nyttig ting når man faktisk skal automatisere.

 

Jeg har søkt litt rundt og sett på forskjellige løsninger, men jeg er nysgjerrig på om det er noen litt mer lokale som har løst dette problemet - og evt. hvilke(n) løsning(er) de har gått for? Hva gikk bra, hva gikk dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet og tester forskjellige systemer, men venter på flere deler. Ref denne posten.

 

Jeg har prøvd en del forskjellig opp gjennom årene. Bl.a. trykkmatter som skal ligge under madrassen og tilsvarende. Men alle disse forskjellige mattene ble ødelagt etter en stund. Så var jeg innom å måle vekten på hele sengen, for deretter å kunne utlede om det er en eller to personer i senga, men jeg kan ikke for bare meg klare å koble kretsen til fire slike vektceller riktig.

 

Så nå er jeg på enda et nytt forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, kvisle skrev:

Jeg har grublet litt, og har endt opp med å bestille det jeg trenger for å implementere https://everythingsmarthome.co.uk/howto/building-a-bed-occupancy-sensor-for-home-assistant/ ... Får se hvor lang tid det tar før jeg faktisk begynner å montere.  Jeg oppdaterer posten når tiden kommer.

Dette var et av forsøkene mine, jeg har flere liggende. Får det ikke til, får ikke fornuftige verdier ut. :(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Moskus said:

Dette var et av forsøkene mine, jeg har flere liggende. Får det ikke til, får ikke fornuftige verdier ut. :(

 

Interessant.  Jeg forsøkte også å starte denne tråden på /r/homeautomation, og der virket konsensusen at lastceller ville være både det enkleste og mest pålitelige overtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, kvisle skrev:

Interessant.  Jeg forsøkte også å starte denne tråden på /r/homeautomation, og der virket konsensusen at lastceller ville være både det enkleste og mest pålitelige overtid.

Det er godt mulig. Jeg har bare ikke fått det til enda. Jeg har sett at andre har fått det til.

 

Jeg betaler deg gjerne et par hundrelapper om du kan sette opp for meg. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2020 den 8.49, Moskus skrev:

Så var jeg innom å måle vekten på hele sengen, for deretter å kunne utlede om det er en eller to personer i senga, men jeg kan ikke for bare meg klare å koble kretsen til fire slike vektceller riktig.

 

Mulig dumt spørsmål, men litt avhengig av hvor detaljert du trenger målinger, kan det ikke holde med 1 vektcelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner den ikke igjen nå, men fant et prosjekt der det ble brukt billig strain-sensor (flex sensor?) fra Ali. Han hadde overbevisende resultater etter å ha midlet verdiene i esp32 eller lignende, før sending over mqtt. Han satt strain-sensoren fast på en av plankene i sengebunnen.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, BME skrev:

Mulig dumt spørsmål, men litt avhengig av hvor detaljert du trenger målinger, kan det ikke holde med 1 vektcelle?

Jo, men man må uansett bygge opp de andre beina og man behøver en forsterker, så man er fort like langt...

 

13 timer siden, Marhil skrev:

Finner den ikke igjen nå, men fant et prosjekt der det ble brukt billig strain-sensor (flex sensor?) fra Ali. Han hadde overbevisende resultater etter å ha midlet verdiene i esp32 eller lignende, før sending over mqtt. Han satt strain-sensoren fast på en av plankene i sengebunnen.

Ja, det er planen min pr dags dato. Har en prototype, og fått super hjelp av @ØysteinHJ. Så nå er det bare å finne tid til å montere den første testen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tenkte å komme med en oppdatering her. Jeg har laget en breadboard-prototype for å se om jeg fikk HX711, ESP-en, og vektcellene til å spille på lag. Jeg koblet ting sammen etter bildet på https://www.instructables.com/id/Arduino-Bathroom-Scale-With-50-Kg-Load-Cells-and-H/ ... I stedet for å programmere ESP-en selv, så dyttet jeg inn esphome og koblet den inn i home assistant med hx711-sensorbiblioteket der.  Hele greia var gjort på under en time tror jeg.  https://esphome.io/components/sensor/hx711.html

 

vektceller.thumb.jpg.bd7bddfafe866ca7064cdcc91854fcb8.jpg

 

stats.png.877fec39bc93ebf454c5df6ebbbc6f45.png

 

Så dette ser veldig bra ut.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, kvisle skrev:

Tenkte å komme med en oppdatering her. Jeg har laget en breadboard-prototype for å se om jeg fikk HX711, ESP-en, og vektcellene til å spille på lag. Jeg koblet ting sammen etter bildet på https://www.instructables.com/id/Arduino-Bathroom-Scale-With-50-Kg-Load-Cells-and-H/ ... I stedet for å programmere ESP-en selv, så dyttet jeg inn esphome og koblet den inn i home assistant med hx711-sensorbiblioteket der.  Hele greia var gjort på under en time tror jeg.  https://esphome.io/components/sensor/hx711.html

Hva skal du ha for å koble et slikt system opp for meg? Jeg får det ikke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, Moskus said:

Hva skal du ha for å koble et slikt system opp for meg? Jeg får det ikke til...

Jeg tar gjerne et schematic/bilde av det du har, og gir kritikk gratis.

 

Der jeg slet så var det fordi ledningene er så tynne og flimsy at de ikke alltid hadde kontakt.  Da leste HX711-en ut -8388608 uansett hva jeg puttet på.  Når jeg omsider fikk verifisert kontakt, så var det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kvisle skrev:

Jeg tar gjerne et schematic/bilde av det du har, og gir kritikk gratis.

Skal knipse et bilde i kveld. :)

 

2 timer siden, kvisle skrev:

Der jeg slet så var det fordi ledningene er så tynne og flimsy at de ikke alltid hadde kontakt.  Da leste HX711-en ut -8388608 uansett hva jeg puttet på.

Ja, men derfor dobbeltsjekket jeg alt mange ganger... men kanskje ikke nok likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne det ikke fungert med en tråd festet i ramma i ene enden, som går over midten av sengen(under overmadrass) i lengderetning, som i andre enden er festet til en mikrobryter med litt lang fleksibel arm? 

Det er nok endel justering for å få det til å funke bra, men i teorien? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2020 den 9.57, Moskus skrev:

Jeg har prøvd med med trykksensorer, montert i går. Etter litt prøving og feiling ble sensoren lagt under en av plankene til sengebunnen.

 

Ser ut til å fungere forholdsvis greit. På min side ser jeg at jeg har vært litt uheldig med plasseringen, får justere i ettermiddag.

 

image.png

 

Dette systemet fungerer overraskende bra nå! :) Stabiliteten ordnet seg på "min" side da trykksensoren ble lagt litt ut fra kanten av sengen.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker jo en genial greie dette her. Har forsøkt å backtrace hvilke komponenter som anbefales men er usikker på om jeg har fått dette riktig, ble litt spredd over flere tråder og med lenker til ulike "how-to-guider". Kan noen av dere som har fått dette opp å gå komme med anbefaling til komponentliste / url til anbefalt kjøpssted? @PerH @Moskus

Endret av Gizmo
skriveleif fjernet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke montert noe jeg, bare spekulerte på om det kunne løses med en tråd/flatt bånd, noen fjærer og en mikrobryter.. Får kanskje hiv det sammen en dag, sier evt. i fra. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Gizmo skrev:

Kan noen av dere som har fått dette opp å gå komme med anbefaling til komponentliste / url til anbefalt kjøpssted?

 

Jeg bruker disse:

På 17.2.2020 den 9.57, Moskus skrev:

Jeg har prøvd med med trykksensorer, montert i går.

Og en voltage divider med en 1Mohm motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.