Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Homeseer Z-net problemer


Luftvaffel

Anbefalte innlegg

Jeg var litt dum i går og kjørte oppdatering på Homeseer Z-net enheten min, og nå får jeg ikke kontakt med den via HS3. Jeg kan logge meg inn på Z-net'en via powershell ssh og kan også hente opp Z-net'en i nettleseren hvis jeg legger inn IP adressen, men HS3 har valgt å disable enheten og jeg klarer ikke å få den på igjen. Jeg får følgende feilmelding i loggen:

jan-26 23.43.34   Z-Wave Error The Interface failed the initialization: Failed to connect to interface at 192.169.0.17
jan-26 23.43.34   Z-Wave Error Z-net1: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
jan-26 23.43.34   Z-Wave Error Z-net1: Failed to connect to interface at 192.169.0.17
jan-26 23.43.34   Z-Wave Error Z-net1: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
jan-26 23.43.24   Z-Wave Warning Z-net1: Cannot connect to Z-Wave Ethernet at IP 192.169.0.17 port: 2001, Ex=No connection could be made because the target machine actively refused it 192.169.0.17:2001

Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? Jeg har forsøkt å restarte Z-wave plugin'et og HS3 programmet uten at det har gjort noen forskjell

På forhånd takk ?

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jada, IP adressen er riktig og jeg har ingen problemer med å pinge Z-net'en. Det er derfor jeg synes det er så rart.

Jeg har prøvd å gjøre den strømløs flere ganger og har til og med latt den være strømløs noen timer for å være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NilsOF skrev:

IP-adressa er utenfor den private serien.

Det er ikke usannsynlig at det er lagt inn blokkering av offentlige IP-adresser for å forhindre at noen plugger remediene rett på internet.

 


192.169.0.17 er en offentlig adresse ja, så kanskje når han pinger så rutes trafikken til en server på Internett, som faktisk svarer på Ping. Eller, som du sier, så er det en sperre mot public-adresser i programvaren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, ZoRaC skrev:

pinger så rutes trafikken til en server på Internett

Vil tro at routingen virker hos @Luftvaffel, den svarer på ping.

Herfra svares det ikke.

Det er mange måter man kan eksponere ting på internet ved en tabbe. (ikke at jeg tror det er tilfelle hær)

Å blokkere tilgang til ssh (og andre porter også) fra offentlige IP-adresser er rett og slett fornuftig å gjøre ?

At boksen svarer på ping er rett og slett god høflighet, samtidig som det har liten sikkerhetsmessig betydning.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, NilsOF skrev:

Vil tro at routingen er virker hos @Luftvaffel, den svarer på ping.

Herfra svares det ikke.


Aha, satt ikke på PC så fikk ikke testet det selv. Da er det nok heller som du sier, at firewall/programvare blokkerer tilkoblingen fordi den kommer fra en public ip. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en DHCP server her som gir ut adresser i denne serien (192.169.0.x) på LAN'et. Jeg har hatt dette oppsettet i et par år og Z-net'en har hatt den samme adressen hele tiden så jeg kan ikke skjønne hvorfor den skal begynne å tulle nå. Jeg sitter bak en Sophos XG brannmur, men den rapporterer ikke at noe er blokkert på den aktuelle adressen.

Jeg kan skrive inn adressen og kommer inn på "nettsiden" til Z-net'en, men jeg klarer ikke å se den når jeg kjører find.homeseer.com som du sier @Moskus

Kan det ha blitt noe tull med programvaren under oppdatertingen (sudo apt-get update/upgrade)? At jeg ikke kan lære meg å la ting som fungerer være i fred ☹️....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Luftvaffel

Om det er noe som er blokkert, så skjer i det mest sannsynlig i z-net - boksen. (jeg vet ikke engang om den har en firewall innebygd)

Det er sikkert bare en kneppefeil i Sophos -brannmuren.

Jeg ville rettet på dette først uansett om det er årsak til problemet eller ikke.

Før eller siden vil ett eller annet ha problemer med å virke. Ikke godt å si hva det blir.

Jeg anntar at find.homeseer.com gjør noe lurt i nettleseren for å finne boksen.

Heller ikke godt å si om det ligger noe filter dær, men ikke usannsynlig det heller.

 

Vær litt obs på at alle dingser i nettet vil slutte å virke når du endrer.

Alt må ha ny IP-addresse.!

 

Endret av NilsOF
rokkert setningene for mere klarehet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Luftvaffel skrev:

Kan det ha blitt noe tull med programvaren under oppdatertingen (sudo apt-get update/upgrade)? At jeg ikke kan lære meg å la ting som fungerer være i fred ☹️....

Ja, det var vel ikke nødvendigvis et sjakktrekk. Men det skal være mulig å gjenopprette et Z-NET image fra nett. Z-NET2 image: http://homeseer.com/updates3/znet_v2.img

 

Bare skaff deg et nytt SD-kort, skriv imaget til det og bytt kort i Z-NET (med strømmen av selvfølgelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Moskus, stemmer det at imaget ikke er større enn 33,7kB? Når jeg klikker på linken din får jeg opp en side som sier at siden som det linkes til ikke eksisterer, men hvis jeg høyreklikker og velger last ned får jeg en fil på 33,7kB.

Spiller det noen rolle hva jeg bruker til å brenne imaget på et SD-kort?

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Luftvaffel skrev:

Må jeg sette opp alle nodene på nytt eller vil disse flyttes automatisk over til ny Z-net når den gamle fjernes?

Nei, nodeinformasjonen ligger i Z-NET, hvor er litt avhengig av hvilken versjon du har. Hvis du har den med innebygget interface kan du til og med restore' siste Z-wave backup tilbake til Z-NET. Hvis ikke kan du ta backup og restore UZB1'en med AeoTec sin programvare.

 

Men: Du skal ikke legge til et interface, du skal redigere det du har hvis du må endre IP.

 

Akkurat nå, Luftvaffel skrev:

@Moskus, stemmer det at imaget ikke er større enn 33,7kB? Når jeg klikker på linken din får jeg opp en side som sier at siden som det linkes til ikke eksisterer, men hvis jeg høyreklikker og velger last ned får jeg en fil på 33,7kB.

Nei, det høres ikke riktig ut. Da må det nok litt søking til for å finne imaget. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er svaret jeg fikk fra support:

Sitat

There is a $30 fee for downloading the Z-Net image. If you would like to move forward with that, just let me know and I will send you a draft order. You will not want to make any changes in the Linux environment of the Z-Net as that will break the system.

 

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Luftvaffel skrev:

Jeg regner med det er v2 jeg har, når jeg åpna den er det i hvert fall et helt vanlig pi3B hovedkort

Ja, men det er et Z-wave interface også. Enten i form av en USB1 eller et kretskort på Pi'en.

 

$30 for en download? Det var sprøtt! 

... men de ble vel lei til slutt at alle lagde egne Z-NETer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK da forstår jeg hva du mener med interface. Jeg har den med UZB1. Det er kanskje bare å bite i det sure eplet å betale for imaget. Er det i prinsippet bare å kopiere imaget og sette i et Z-wave interface så har jeg en z-net til? Virker jo litt rart at de ikke legger en eller annen form for lisens på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet faktisk ikke, jeg har aldri hatt behov for det. Alternativet er å begynne å undersøke hvorfor programvaren på Linux-installasjonen ikke kjører som den skal...

 

For å få nettverket opp i mellomtiden kan du koble UZB1 direkte til PCen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du har ssh tilgang så kan du sjekke om z-wave dingsen er sløyfet ut på IP med:

 

netstat -l -n

 

Man skal forhåpentligvis kunne se at port 2001 er bundet opp til noe.

 

Edit:

netstat -lnp

vil vise noe sånt som

0.0.0.0:"portnummer"

under Local Address

 

For å være sikker på at servicene går riktig så sett inn dongla før boksen bootes opp.

 

Jeg bruker nmap for å scanne hvilke porter som er oppe/tilgjengelige over nettet fra PC.

Hvordan man kjører nmap fra Windos kan ikke jeg fortelle..

Uansett nmap blir evt. neste skritt.

 

 

 

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har bestilt nytt image fra Homeseer, men jeg fikk faktisk ikke kontakt med z-net'et med det nye imaget heller. Jeg fant etter hvert ut, eller skjønte at porten ikke svarte på netstat eller telnet så jeg prøvde å sette den opp som jeg har gjort med rfxcom'en min som står på en annen pi3.

Jeg la inn ser2net og la til linja i /etc/ser2net.conf

10001:raw:0:/dev/ttyACM0:115200 8DATABITS NONE 1STOPBIT

og voila så funker alt igjen ?

Jeg synes likevel det er rart at imaget jeg fikk fra Homeseer ikke fungerte. Jeg forsøkte med flere kort uten at det hadde noe å si. Uansett så funker z-wave igjen nå og det er det viktigste. Takk for hjelp og råd

Mvh Øyvind

Endret av Luftvaffel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.