Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vera Edge - Zigbee?


kåres

Anbefalte innlegg

Ser at det ikke er voldsom aktivitet i denne delen av forumet, men er det noen med litt erfaring med Vera og Zigbee og hvorvidt f.eks ConBee II stick vil fungere? Det er utallige tråder om dette på Veraforumet, men de aller fleste trådene er relatert til VeraPlus og dårlig integrasjon direkte via den, ikke Edge og usb/plugin løsninger.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok ikke så mange Vera brukere her nei.. Selv blir jeg mer og mer fornøyd med boksen nå som EZlo rydder litt i progamvaren. :)

 

Jeg har Vera Plus, og har akkurat begynt å handle inn noen Xiaomi Aqara zigbee sensorer som fungerer veldig bra.

Jeg så først nå at Edge ikke har zigbee overhodet, så det spørs om det er lettere veier til mål enn å lage Conbee plugin for Edge (f.eks en Vera Plus for 5-600kr på finn)..  

 

Ikke mye hjelp med andre ord, men min erfaring med plus og zigbee er enn så lenge god. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding, det er faktisk til mye hjelp å høre at noen her "på berget" har en Plus og at den fungerer godt med Zigbee. Da er jeg nok enig i at det vil være en bedre løsning å bytte ut Edge'ene med Plus! 
 

Jeg er i grunn fornøyd med Vera selv, den dekker mitt behov og nå som jeg begynner å få litt taket på Reactor, er det få ting jeg føler jeg savner. Med siste oppgradering føler jeg den er blitt veldig stabil også. Har du fått testet om geofence er forbedret igjen? 

Endret av kåres
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sliter visst med å få geofencing stabilt med siste iphone oppdatering, men Android telefonen min har funket høvelig stødig en stund nå.. Det kommer visst noen oppdateringer på mobil appene snart. 

 

Jeg kjører beta 5.31 fw på mine nå, syns det er hakket raskere enn 5.29 og 30, spesielt på z-wave lag, som er så godt som eliminert. Det kommer seg! Forhåpentligvis kommer releasekandidat snart.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, PerH skrev:

Jeg kjører beta 5.31 fw på mine nå, syns det er hakket raskere enn 5.29 og 30, spesielt på z-wave lag, som er så godt som eliminert. Det kommer seg! Forhåpentligvis kommer releasekandidat snart.

Det er gledelige nyheter! (Særlig med tanke på waf )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2020 den 20.12, PerH skrev:

De sliter visst med å få geofencing stabilt med siste iphone oppdatering, men Android telefonen min har funket høvelig stødig en stund nå.. Det kommer visst noen oppdateringer på mobil appene snart. 

 

Jeg kjører beta 5.31 fw på mine nå, syns det er hakket raskere enn 5.29 og 30, spesielt på z-wave lag, som er så godt som eliminert. Det kommer seg! Forhåpentligvis kommer releasekandidat snart.

 

Ikke for å kuppe tråden, men det er vera sin geofencing du bruker? Jeg har ikke testa den ut på noen måneder.

 

Forøvring er jeg enig med PerH. Jeg har flere zigbee enheter nå som funkerer knirkefritt. Til tider syns jeg de virker bedre enn z-wave..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den interne mot min Android, men det funker ikke med iPhone nå, så der bruker jeg iPhone Locator plugin.. Funker bra det! 

 

Hvilke zigbee sensorer har du i drift? Vurderer å handle inn PIR og flere temperatursensorer snart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, PerH skrev:

Jeg bruker den interne mot min Android, men det funker ikke med iPhone nå, så der bruker jeg iPhone Locator plugin.. Funker bra det! 

 

Hvilke zigbee sensorer har du i drift? Vurderer å handle inn PIR og flere temperatursensorer snart..

 

Er andorid jeg bruker også, men forgje gang jeg kjørte det, var det sjukt ustabilt.

 

For det meste lyspærer, da jeg syns de virker bedre enne on/off switchene med z-wave. Mulig det funker veldig bra pga hue pluginen, men det kjøres jo programmering i vera og reactor.

Så nå har jeg vel snart automatisert alt lys med hue pærer og ikea trådløs, uten å dra inn noen z-wave komponenter på disse.

 

Jeg leter etter gode zigbee tempsensorer, men har ikke funnet særlig enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd begge deler. Lagt de rett inn i vera og via huben til Hue. Jeg syns jeg har bedre reaksjon når jeg henter ut enhetene via hue-huben, men det kan være det kun var meg.

Trådfri enhetene kan være litt styr og få inn i hue huben og i vera, men de er like raske i responsen som oem hue pærer når de styres i vera. Og man får inn all funksjonalitet som farge og dimming.

 

Har du noen temp sensorer for utendørsbruk? For det er der jeg har sliter mest.. Pr nå har vi en god gammeldags kvikksølvmåler i kjøkkenvinduet, og den interne værmeldinga til Plus-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare Telldus 433 sensorer som har ekstern føler, og den har jeg lurt ut gjennom vinduskarmen for utetemperatur.. Har heller ikke funnet noen som er laget for å stå ute annet en Netamo eller rene værstasjoner.. Netamo er det plugin for da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om den er å få tak på lenger, men jeg bruker selv en Aeotec gen5 sensor ute på hytta. Funker helt greit den, men "må" være tilkoblet DC, ikke batteri. Kulda dreper batteriet på et par uker. Hjemme har jeg gen 6 sensorer innendørs på batteri og de lever godt og vel 1-1.5år.


(ser nå at det var Zigbee sensorer du var på jakt etter..)

Endret av kåres
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.