Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ekstremt lang boot time, windows 10, ESXI


Anbefalte innlegg

Har en ESXi server som jeg kjører 2 stk windows 10. 

Har idag hatt meg en runde(eller, holder på) for å oppdatere windows på de to maskinene.

Men det jeg stusser over hvor EKSTREMT lang tid det tar å starte de opp.

Slo av VM med HS3 for å ta et snapshot før jeg skulle begynne. Når jeg skulle slå den på igjen, så sto den i ca 20-30 minutter og bare viste det snurrende hjulet. Trodde den aldri kom til å bli ferdig, men etter at jeg forlot PC'n så var den plutselig på når jeg kom tilbake.

 

Noen ESXi eksperter her som har vært borti noe lignende?

Serveren kan ikke være SÅ treg at det skal ta så lang tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ekspert men jeg har også hatt enkelte lange oppstarttider under ESXi, ikke Win10 maskinen som kjører HS men en annen Win10 og en Ubuntu. Jeg har bare kjørt power off/on på den virtuelle maskinen etter noen minutt og da kommer de opp som normalt.

 

Spørsmålet her er vel om det skjer HVER gang eller bare litt nå og da, det kan være interressant for feilsøking. ESXi loggen kan jo også fortelle noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, SveinHa said:

Ingen ekspert men jeg har også hatt enkelte lange oppstarttider under ESXi, ikke Win10 maskinen som kjører HS men en annen Win10 og en Ubuntu. Jeg har bare kjørt power off/on på den virtuelle maskinen etter noen minutt og da kommer de opp som normalt.

 

Spørsmålet her er vel om det skjer HVER gang eller bare litt nå og da, det kan være interressant for feilsøking. ESXi loggen kan jo også fortelle noe...

 

Det er hver gang, ja. Mildt sagt irriterende nå når jeg har flere runder med oppdateringer og restarter :P

Hvor finner jeg ESXi loggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken versjon av ESXI kjørere du og ligger VMene dine på en VMFS6 Datastore? Og har du snapshots av VMene?

 

En oppdatering av Windows 10 førte til at Windows 10 VMer, i VMFS6 Datastore, med snapshots brukte fryktelig lang tid på å boote. Dette skal ha blitt rettet i en av de siste oppdateringene til esxi 6.7.

 

Om du ikke har siste versjon av ESXI 6.7 burde du prøve å oppdatere.

Prøv eventuelt også å slette snapshots.

 

Edit: Se her for mer info (om det som høres ut som samme problem). Det kan virke som om ikke alle opplever at det løses med å oppdatere til 6.7U3

Endret av Hillmar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 hours ago, Hillmar said:

Hvilken versjon av ESXI kjørere du og ligger VMene dine på en VMFS6 Datastore? Og har du snapshots av VMene?

 

En oppdatering av Windows 10 førte til at Windows 10 VMer, i VMFS6 Datastore, med snapshots brukte fryktelig lang tid på å boote. Dette skal ha blitt rettet i en av de siste oppdateringene til esxi 6.7.

 

Om du ikke har siste versjon av ESXI 6.7 burde du prøve å oppdatere.

Prøv eventuelt også å slette snapshots.

 

Edit: Se her for mer info (om det som høres ut som samme problem). Det kan virke som om ikke alle opplever at det løses med å oppdatere til 6.7U3

 

Hmm.. når du sier det, så kan det hende det ble tregere etter at jeg begynte å bruke snapshot, ja.

VM'ene ligger også på VMSF6, ja.

 

Jeg kjører ESXi 6.5, for etter hva jeg fant ut så støttet ikke serveren jeg har noe senere version.

Kan evt prøve å slette alle snapshotene og se om det bedrer seg. Etter at jeg har sett at oppdateringene går i orden, vel og merke.

 

Linken din fungerer forøvrig ikke. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29/01/2020 at 18:43, JohnMartin said:

 

 

Hmm.. når du sier det, så kan det hende det ble tregere etter at jeg begynte å bruke snapshot, ja.

VM'ene ligger også på VMSF6, ja.

 

Jeg kjører ESXi 6.5, for etter hva jeg fant ut så støttet ikke serveren jeg har noe senere version.

Kan evt prøve å slette alle snapshotene og se om det bedrer seg. Etter at jeg har sett at oppdateringene går i orden, vel og merke.

 

Linken din fungerer forøvrig ikke. ?

 

Snapshots kan påvirke ytelsen og bør ikke bli liggende for lenge. 24-72 timer er anbefalt, etter det kan du oppleve at VMen blir tregere. Når det er sagt, har ikke opplevd verken hjemme eller på jobb, noen særlig problemer med enkle/doble snapshots. Du kan jo kikke på disk/cpu/minne ytelse på host og VM mens omstart av VM pågår. Ikke normalt det du opplever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Win10 er treg å boote under virtualbox også.

Edit: hjertesukk følger;

Jeg har aldri hatt noen forhåpninger i noen som helst retning mht. det OSet, så jeg oppfattet dette som normalt.

Med mindre kjerna er oppdatert har jeg aldri skjønt poenget med reboot som løsenet på alt.

I steden for å fikse problemene så legger Lilleblaut innsatsen inn for raskere boot.. og observerer også at saueflokken tar bølgen over forbedringen..!

Jeg kaller fenomenet for Windos-syken, og observerer at det smitter.

 

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, NilsOF skrev:

tullebukk, ustabilitet er drepen for effektiv jobbing ?

Det er sant. Men Windows er ikke noe mer ustabilt enn andre OSer, så det er neppe et godt argument.

Foreslår vi dropper denne idiotiske debatten, og helder vender tilbake til topic.

 

 

Jeg har OK boot tid på mine VMer, men jeg ser at alt sånt er relativt. Boot-tiden er jo betydelig lenger enn på mine fysiske maskiner med SSD-disker, men så ligger mitt datastore på et NAS med Red-disker i, og selve disken og dataoverføringen over ethernet trekker selvfølgelig betydelig tiden opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke timet min oppstart men det føles helt normalt. Blir jo selvsagt (?) litt tregere enn å kjøre Win direkte på aktuell hardware men jeg har slett ikke følelsen av at det er noe stor forskjell. I ESXi er der jo i utgangspunktet 2 minutt forsinket oppstart men den kan jo endres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.