Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Regler for lys styring


GeirN

Anbefalte innlegg

Eg operera med scener; dag, dunkel dag, kveld, film og natt.

 

Dunkel dag/dag: Frå kl 6 alt etter kor mykje lys det er ute.

Kveld: Ved  solnedgang.

Film: Fysisk fjernkontroll.

Natt: Fysisk fjernkontroll eller automagisk på tilfeldig tidspunkt mellom x og y dersom vi er vekkreist.

 

Dunkel dag/dag/kveld tikka og går uansett om vi e heime eller ikkje; mørklagte hus e triste grå dag/kveldsinnslag i nabolaget og vi snakka ikkje om mange watt-tima  ekstra.

 

 

Endret av vestlenning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Moskus skrev:

Lysstyrken man ønsker varierer imidlertid med klokka. Man har helt andre behov for belysning om natten hvis man må på do kl. 02:30 enn hvis noen skal sminke seg kl. 07.15.

 

"Flombelysning" er det lite av her i huset men det som ligna går på god gammaldags bryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, GeirN skrev:

Må uansett bygge om badet til to soner om det skal dimmes, da speil ikke kan dimmes.

 

Jeg byttet ut led driveren bak mitt speil til en som har zigbee. Alt er mulig hvis motivasjonen er høy nok. Det eneste ikke dimbare lyset hos meg er i kjøleskapet, mikroen og stekeovn. Ventilatorhette f.eks. har jeg bygd om pluss speil på to bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, GeirN skrev:

Må uansett bygge om badet til to soner om det skal dimmes

 

I en annen tråd spør du om zigbee pærer vs zwave dimmere. Fordelen med zigbee pærer er jo at du slipper sånne ombygginger.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, stigvi skrev:

 

I en annen tråd spør du om zigbee pærer vs zwave dimmere. Fordelen med zigbee pærer er jo at du slipper sånne ombygginger.......

Det blir vel vrient å få Zigbee pærer inn i ledlista på speilet? Jeg kan montere Zigbee i almenbelysning på badet og la begge vendebrytere være i fred dog. Det vil forenkle oppsett. Men da vil speil alltid stå med lys på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SveinHa skrev:

Selv om det kan være trangt så er der ofte plass til en z-wave bryter i boksen bak bryteren. Alternativt kan jo bryteren skiftes ut med et blindlokk. Jeg har ikke en eneste konvensjonell lysbryter i hiset mitt. 

Ja, på hoved bad må jeg nok gjøre noe drastisk om jeg skal få til noe. Et problem er 2 innganger og vendebryter ved hver dør. Sannsynligvis bør brytere blendes og belysning splittes i 2 soner. Om fruen er med på noe slikt er jeg usikker på. Men badet er absolutt et praktisk rom å ha lys styring på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Moskus skrev:

Vendebryter behøver imidlertid ikke være noe problem. Man kan ha flere pulsbrytere mot en smart dimmer.

Prata just med elektrikker. Han mente vi skulle blende bort ene bryter og sette opp en dobbel vippe med 2-polt brudd ved ene dør i stedet. Det bør da være mulighet for 2 soner og dimming på den ene. Ville vært snasent. Om det bare er plass i koblingsboksen til 2 rele da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt på Z-wave utvalget hos Elektroimportøren.

De har en bryterserie som kanskje er et bedre alternativ til to Fibaro relè bak eksisterende brytere. Bonus er vel en koblingsboks med enklere kabelføring oh nye hvite fine brytere.

I trappa mi har jeg to doble brytere. Kan ikke se annet enn at en slik bryter og ville vært en penere og rimeligere løsning?

 

 

Skjermbilde.PNG

Endret av GeirN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå rigget Fibaro switch for lys trapp, samt lys bad nede.

Sensorer ble fra Cleverio(?). De virker noe trege i oppfattelsen foreløpig.

Sålangt virker det lovende. Trappa virker med både impuls og regel.

Bad virker fint på regel. Impuls blinker kun med lyset, så ikke mulig å fysisk overstyre. Denne switchen var av en eldre versjon enn de i trappa så jeg, så mulig jeg må endre en parameter i Homeseer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Moskus skrev:

Hva mener du? Trykker du på knappen og så blinker lyset?

... er impulsfjæren satt på feil side av bryteren?

Det er en enkel vippe og fjæra er i topp av vippe som normalt.

Når man presser inn bryter og holder, er lyset på. Når fjæra presser vippa tilbake slås lyset seg av igjen..

Ellers kan bryter slås av og på via HS helt greit.

Virker som HS ikke vet hva som skal skje om man gir switch et kort trykk for på/av.

 

Switchene i trapp kommuniserer helt fint med HS ved manuell overstyring. Men de var som sagt ev en nyere type så jeg. Blir kun slike fremover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk inn på advanced taben på switchen nå og tittet.

Ser den mangler posisjoner. Kanskje det bør være 0 og 1 her..

Screenshot_20200204_084945.jpg

 

Men jeg har en annen "bryter" i tillegg på device switch som kan sås av og på og den fungerer..

Endret av GeirN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SveinHa skrev:

Det er bare for statusvisning og setting i HS, skal ikke bety noe for betjening med bryter.

 

Ja, virker logisk i og med at bryter greit kan slås av på via HS.

Bryter registrerer jo vippe bevegelse all den tid jeg kan blinke med lyset..

Den skjønner bare ikke at det skal være på eller av ved et nytt klikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, GeirN skrev:

Ligger de ulike parameter synlige på device tabene?

Nei ? En eller annen her på forumet har laget et program for å lese ut alle parameter men jeg har ikke prøvd det.

 

Ser default er 1 så det er bare å sette par 14 til 0 (høyst sannsynlig 1 byte, står ikke i hurtigmanualen jeg linket til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, SveinHa skrev:

Nei ? En eller annen her på forumet har laget et program for å lese ut alle parameter men jeg har ikke prøvd det.

 

Ser default er 1 så det er bare å sette par 14 til 0 (høyst sannsynlig 1 byte, står ikke i hurtigmanualen jeg linket til)

Om jeg går inn på device via mobilen, ser jeg at bryter har kun status 0 eller 255 for av og på.

Ingenting om parameter 14 innstilling. Om jeg må benytte et script eller noe for å få denne switchen til å fungere, tror jeg den går i søppelkassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.