Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Elko Plus DIMMER 315GLE PH - Mulig å gjøre «smart»?


ChrisD

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Ganske fersk i dette gamet, så fyrer løs et lite rookie spørsmål.

 

Er det mulig å gjøre Elko Plus DIMMER 315GLE PH smart? Har disse i hele huset, bortsett fra badet hvor en Elko 316 GLED Plus dimmer PH står. 
Vil det funke å koble en Fibaro Dimmer 2 eller lignende produkter bak for å inkludere disse i smartsystemet? Alle dimmere har blå lysring som aktiveres når dimmeren er avslått. Dette, og muligheten til å opererere dimmeren manuelt er noe vi ønsker å ha muligheten til i tillegg.

 

Å bytte ut 12 dimmere til den nye Elko trådløse kan være en løsning, men kjipt å bla opp 20 000 til på dimmere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke mulig å gjør en gammel dimmer smart. Elko sine smarte dimmere heter esh (elko smart home?)

Elko sine smarte dimmere koster ca 1700-2000kr*12≈20000 (+montering)

 

En erfaring mange har når når de har fått smartere hus er at de veldig sjeldent rører dimmere da dette gjørest automatisk utifra forsjellige moduser og klokkeslett osv.

Du har fortsat muligheten til å dimme hvis du velger den populære å rimligere løsningen med Fibaro dimmer 2 + elko dobbelt bryter med impulsfjær (ca.650kr pr stk)+ montering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, GAS skrev:

den populære å rimligere løsningen med Fibaro dimmer 2


Har litt problem med å skjønne hvorfor dette er populært ? Fordelen med smartpærer er så mange og åpenbare at for meg er det et helt soleklart valg. Og i armaturer der en ikke kan skifte pære er det ofte mulig med andre løsninger. En led-driver med zigbee ligger på rundt om 600 kroner, den også. Eller skifte hele armaturen som fortsatt kan koste mindre enn 650+montering av dimmer. Philips sine Hue taklamper er faktisk ganske gunstige på pris.
Hva med alt lysutstyr som ikke er fastmontert, da? Stålamper og bordlamper er ganske normalt å ha. En kan selvfølgelig sette på dimmer der også, men å skifte pære er veldig mye lettere og gir mer funksjonalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 17 slike 315GLE Elko plus dimmere i huset og har uansett et behov for å bytte disse for overgang til LED. Har ikke slik lysring, men ser egentlig ikke helt behovet for det. Så på ulike løsninger for smarthus i samme slengen og endte opp med å erstatte dimmerne med Heatit Z-dim. Da kan jeg beholde Elko-plus rammene, har fortsatt manuell styring ved rotasjonshjul samtidig som dimmerne kan styres automatisk. Foreløpig har jeg byttet 7 av 17 dimmere og kommer til å ta resten om ikke så lenge. Superfornøyd med Z-dim!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stigvi skrev:

Har litt problem med å skjønne hvorfor dette er populært ? Fordelen med smartpærer er så mange og åpenbare at for meg er det et helt soleklart valg.

For meg er det helt motsatt: At noen i det hele tatt velger å basere all lysautomasjon på smarte pærer istedenfor smarte dimmere er "snodig". :) 

 

Joda, som et supplement her og der kan jeg forstå, men det er flere fordeler med smarte dimmere enn med smarte lyspærer. ;) 

  • Bryteren fungerer og må ikke deaktiveres.
  • Kan dimme opp og ned med brytere som tilfredsstiller WAF
  • Bryterne kan brukes til flere ting.
  • Kan fåes som skrudimmer
  • Dimmer alle lyskilder du vil ha, ikke bare de med vanlige sokler (noe som bl.a. kan gjøre at man slipper krav om to-polt brudd i våtrom)
  • Man slipper RGB-maset
  • Dim-2-warm løser varmejustering på lyset

 

Eneste ulempe er at de krever en elektriker for å installere.

Men det kan han gjøre når han likevel monterer smarte termostater. ?

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Moskus said:

For meg er det helt motsatt: At noen i det hele tatt velger å basere all lysautomasjon på smarte pærer istedenfor smarte dimmere er "snodig". :) 

 

Joda, som et supplement her og der kan jeg forstå, men det er flere fordeler med smarte dimmere enn med smarte lyspærer. ;) 

  • Bryteren fungerer og må ikke deaktiveres.
  • Kan dimme opp og ned med brytere som tilfredsstiller WAF
  • Bryterne kan brukes til flere ting.
  • Kan fåes som skrudimmer
  • Dimmer alle lyskilder du vil ha, ikke bare de med vanlige sokler (noe som bl.a. kan gjøre at man slipper krav om to-polt brudd i våtrom)
  • Man slipper RGB-maset
  • Dim-2-warm løser varmejustering på lyset

 

Eneste ulempe er at de krever en elektriker for å installere.

Men det kan han gjøre når han likevel monterer smarte termostater. ?


Gode argumenter. Jeg har et hav av warmdim LED spotter, og er strålende fornøyd med de. Uaktuelt å bytte de ut til GU spotter! 
 

Et snev av håp om at det var mulig å koble bak elko sine hadde jeg fordi de er ganske «smarte» i utgangspunktet. Oppdaterer jo firmware med sd-kort på de, og den er jo elektronisk styrt, ikke «mekanisk»?

 

Uansett så drar jeg å skaffer meg en Heatit Z-Dim etterpå for å teste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Moskus skrev:

Kan dimme opp og ned med brytere som tilfredsstiller WAF


Jeg vil jo tro du vet det finnes zigbee brytere og de kan også knyttes opp til lyset direkte slik at det kan styres selv om sentraleenheten skulle falle ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører også en unidim dimmer som styrer spottene på spisestue og kjøkken. Av praktiske årsaker lar det seg ikke gjøre å sette inn 2 dimmere som kan kjøre hvert sitt rom, så måtte ha en unidim!

 

Noen som vet om det finnes en slik løsning for en wifi dimmer?

 

Ser det amerikanske markedet har et hav av muligheter her, men alt jeg finner som kan passe i en elko/schneider boks er kinavarer jeg ikke kommer til å få installert uansett. Ser det er dårlig med CE merking også!


Ser disse https://iotty.com/iotty-smart-switch/tech-specs/  er inne på noe, men fortsatt ikke mulighet til å dimme manuelt!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, stigvi skrev:

Jeg vil jo tro du vet det finnes zigbee brytere og de kan også knyttes opp til lyset direkte slik at det kan styres selv om sentraleenheten skulle falle ut

Ja, link gjerne til noen som passer i standard 55 mm bokser og ser ut som Elko Plus. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, ChrisD skrev:

Et snev av håp om at det var mulig å koble bak elko sine hadde jeg fordi de er ganske «smarte» i utgangspunktet. Oppdaterer jo firmware med sd-kort på de, og den er jo elektronisk styrt, ikke «mekanisk»?

 

Uansett så drar jeg å skaffer meg en Heatit Z-Dim etterpå for å teste. :)

Det hjelper nok veldig lite at de er litt "smarte" så lenge de ikke kan kommunisere med omgivelsene ?. Fordelen er at du garantert har både L og N tilgjengelig og da enkelt kan bytte til en Z-dim ? Jeg har også en del vendebrytere og det fungerer også fint med z-dim så lenge de "konverteres" fra vanlig bryter til impulsbryter. 

Har også et hav av spotter (ca. 120) og da er det ikke noen løsning å bytte disse til smarte pærer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, ChrisD skrev:

Et snev av håp om at det var mulig å koble bak elko sine hadde jeg fordi de er ganske «smarte» i utgangspunktet. Oppdaterer jo firmware med sd-kort på de, og den er jo elektronisk styrt, ikke «mekanisk»?

Vel, selv om den er smart betyr det ikke at den kommer ferdig med radio innebygget. Og å koble to dimmere i serie fungerer nok dessverre ikke.

 

6 minutter siden, ChrisD skrev:

Kjører også en unidim dimmer som styrer spottene på spisestue og kjøkken. Av praktiske årsaker lar det seg ikke gjøre å sette inn 2 dimmere som kan kjøre hvert sitt rom, så måtte ha en unidim!

 

Noen som vet om det finnes en slik løsning for en wifi dimmer?

Doble dimmere finnes ikke til montasje i veggbokser, så vidt jeg vet.

Men vis gjerne at jeg tar feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Moskus said:

Vel, selv om den er smart betyr det ikke at den kommer ferdig med radio innebygget. Og å koble to dimmere i serie fungerer nok dessverre ikke.

 

Doble dimmere finnes ikke til montasje i veggbokser, så vidt jeg vet.

Men vis gjerne at jeg tar feil!

https://www.elektroimportoren.no/unidim-duo-2x100w-faseavsnitt/1405908/Product.html?Event=livesearch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Moskus skrev:

Ja, link gjerne til noen som passer i standard 55 mm bokser og ser ut som Elko Plus. :) 

Elimportøren og Kjell & Company har, men de har ikke samme utseende som Elko (noe som ikke er et krav hos meg, i alle fall)

 

Sitat

Man slipper RGB-maset


En trenger ikke nødvendigvis å bruke smartpærer med rgb hvis en føler det masete. Uansett slipper en flimremaset med dimmere som ikke helt er kompatible med lysteknologien.......

Edit: For ikke å snakke om problemstillingen hvis det dukker opp pærer med enda lavere strømforbruk som dimmerene ikke takler. Da røyk den investeringen og det er bare å begynne på nytt med å skifte ut utstyr
 

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Moskus said:

Ok, det mangler et ord i min setning. Dette var det jeg mente:

;) 


Hehe, da er jeg mer med :)

 

noen som har testet produkter som https://iotty.com/iotty-smart-switch/tech-specs/ eller lignende? Ser det faktisk finnes noe som kan kobles over wifi og ser litt «futuristisk» ut. Estetikken er viktig for meg, da jeg ikke vil nedgradere med utseendemessig fra elko pluss. Det går igjen til absolutt alt i huset bortsett fra unidimmen (men den passer i en elko pluss ramme) Fra stikkontakter til Ethernet/coax. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Moskus said:

Ja, link gjerne til noen som passer i standard 55 mm bokser og ser ut som Elko Plus. :) 

For å opprettholde mine krav til "failsafe" (som er en av grunnene til at jeg har piller og Elko-brytere) må de også være tilkoblet fast spenning, slik at jeg ikke er avhengig av batteribytte.

Finnes det brytere til smart-pærer som oppfyller alle disse kravene?

- styring av lyskilde uavhengig av annen infrastruktur (WiFi, sentral ol.)

- tilkoblet fast spenning

- passer fysisk inn i Elko-rammer og standard veggbokser

- passer estetisk inn i Elko-rammer (selvfølgelig subjektivt, men et aspekt som vektlegges hos meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Moskus skrev:

Ja, link gjerne til noen som passer i standard 55 mm bokser og ser ut som Elko Plus. :) 

Her er en ZigBee (versjon 3.0) veggdimmer i "ELKO størrelse" som kan brukes i både 2- og 3-wire installasjoner.

Maksimal belastning: 600W (for resistiv last).

https://www.tronika.no/no/smarthus/zigbee-produkter/zigbee-lysstyring/dimmer-zg2835rac.html

Bypass: https://www.tronika.no/no/smarthus/diverse-produkter-SmartHus/smarthus-tilbehor/ac-bunnlast-sr-bp.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, hkmod25 said:

Her er en ZigBee (versjon 3.0) veggdimmer i "ELKO størrelse" som kan brukes i både 2- og 3-wire installasjoner.

Maksimal belastning: 600W (for resistiv last).

https://www.tronika.no/no/smarthus/zigbee-produkter/zigbee-lysstyring/dimmer-zg2835rac.html

Bypass: https://www.tronika.no/no/smarthus/diverse-produkter-SmartHus/smarthus-tilbehor/ac-bunnlast-sr-bp.html

 

Dette er en dimmer, ikke en "kontroller"/bryter til å styre ZigBee-pærer som er det som diskuteres her.

 

Men det er forøvrig et alternativ om man ønsker å rendyrke ZigBee fremfor å benytte Z-Wave dimmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stigvi skrev:

Elimportøren og Kjell & Company har, men de har ikke samme utseende som Elko (noe som ikke er et krav hos meg, i alle fall)

Vi har nok forskjellige krav til det. :) 

 

1 time siden, stigvi skrev:

En trenger ikke nødvendigvis å bruke smartpærer med rgb hvis en føler det masete. Uansett slipper en flimremaset med dimmere som ikke helt er kompatible med lysteknologien.......

Ja, man kan unngå RGB. Men jeg vil si at det er mer flimremas med smarte lyspærer enn det er med smarte dimmere, og det er fordi mange brukere setter dem inn lamper som allerede er koblet til vanlige dimmere. Det fungerer ofte ganske dårlig. :( 

 

1 time siden, stigvi skrev:

Edit: For ikke å snakke om problemstillingen hvis det dukker opp pærer med enda lavere strømforbruk som dimmerene ikke takler. Da røyk den investeringen og det er bare å begynne på nytt med å skifte ut utstyr

Dette er første gang jeg har tenkt over dette som en seriøs problemstilling, men OK. I denne overproblematiserte problemstillingen er løsningen åpenbar: Bytt en 0,5W pære til en 2W pære. Riktignok en firedobling i strømforbruket, men det er fremdeles neglisjerbart. Eller så monterer man en bypass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Moskus skrev:

overproblematiserte problemstillingen


Hehe, ja kanskje det. Du er nå innom temaet å overproblematisere du også, synes jeg ? 

Men det er nå et faktum at smarte pærer er enkelt å komme i gang med. En skrur ut en gammel en og setter inn en ny. Gjort på et minutt uten elektriker til stede. Og derfra skalerer det ganske greit opp og en kommer langt før en stanger i de større utfordringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, stigvi said:


Hehe, ja kanskje det. Du er nå innom temaet å overproblematisere du også, synes jeg ? 

Men det er nå et faktum at smarte pærer er enkelt å komme i gang med. En skrur ut en gammel en og setter inn en ny. Gjort på et minutt uten elektriker til stede. Og derfra skalerer det ganske greit opp og en kommer langt før en stanger i de større utfordringene.

Kjører selv pærer fra tradfri/hue alle punkter hvor det er sokkeltilkobling.

Dette funker helt fint da de fra før er hverken styrt av dimmer eller bryter på vegg.

 

Men som poengtert tidligere, det er uaktuelt for meg å bytte ut warmdim ledspottene. Var innom elektroimportøren nå, og de kunne fortelle at de har fått produsert en egen dimmer som går på zigbee (kommer inn til butikk neste onsdag) Disse passer i elko pluss rammer og ser faktisk helt ok ut. Bestiller en av de og tester hvordan denne vil fungere - kanskje det løser mine «problemer»

 

Bare 1 pol så langt, så må finne en annen løsning på dimmeren på badet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, stigvi skrev:

før en stanger i de større utfordringene


En utfordring hjemme hos meg var lys i speil på bad og et toalett. Disse hadde led-lys med en driver som ikke var dimbar. Da står en ikke igjen med veldig mange alternativer. Jeg kunne byttet de ut, men det føltes feil når de allerede var nye og betalt for bare dager i forveien. Løsningen ble å bytte ut led driveren bak speilet til en som hadde zigbee. Det var litt styr å finne en som leverte konstant strøm opp til 700mA og samtidig var like tynne som de originale, men det gikk.

Ellers er det lite utfordringer. Lys i tak bruker stort sett E27 og har en lysstoffrør og ønsker dimming så er det billigst å bytte armaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.