Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

PerH - Smarthus prosjekt #2


PerH

Anbefalte innlegg

Nytt husprosjekt ble handlet i sommer i fjor, og når vi nå har fått ordnet de viktigste tingene for å bo her kan vi begynne å gjøre det litt smartere også. 

 

Jeg tok med mye utstyr fra dette huset, så oppsettet blir fortsatt basert på Vera Plus kontroller. Litt fordi man er vant til det, men også fordi der skjer spennende saker med den plattformen nå.. Nye eiere rydder opp i sakene som har gjort Vera litt akterutseilt de siste årene.

 

I forrige hus brukte jeg mye 433 utstyr fra Nexa, det fungerte høvelig bra, men WAF'en stupte jo hver gang en bryter var treg eller ikke reagerte med ønsket hastighet. Denne gangen blir det Z-wave med fysisk tilkoblet bryter i stedet.

 

Huset er fra 1980 og har skjult anlegg fra den tiden, så det er lett å få på plass fibaro pucker de fleste steder. 

 

Status Januar 2020:

Sensative Strips på alle dører

Vision garasjedørsensor

FIbaro Dimmer 2 på de fleste innelys

Fibaro Double switch 2 på noen lys, og på varmekabler i kjeller

Telldus/Proove Temp/fukt sensorer (433)

Xiaomi Aqara  temp/fukt sensorer (Zigbee)

Nexa PIR sensorer og skumringssensor(433)

Aeotec Multisensor 6 (z-wave)

Everspring Temp/fukt på bad (z-wave)

Remotec ZXT-120 for å styre varmepumpe

 

Logging skjer til en InfluxDb server med Grafana. Dette kan også sende varsler basert på hendelser over tid, men jeg har ikke sett så mye på det enda.

 

Varmekablene nede var av typen med 2 like kretser og vribryter som sjalter mellom -1.  begge kabler seriekoblet - 2. en kabel på - 3. begge kabler i parallell. Denne bryteren kobler jeg på Double switch, men siden jeg ikke får seriekoblet utgangene på den så får jeg bare 2 nivåer, 1 eller 2 kabler på. Det fungerer ganske bra koblet til virtuell termostat. :)

 

Planer videre er mer automasjon av lys, kontrollpaneler rundt om kring (android pad's med Imperihome el.l.), Tibberintegrasjon, Geofencing osv.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel nevne en liten WAF booster. :) 

Vekkeklokke som dimmer lyset på soverommet sakte opp over 10 minutter til avtalt tid. Anbefales. 

Eneste jeg mangler på det er en lett måte å sette tiden, nå gjør jeg det på en variabel i Reactor, men det må jo ut på et lett tilgjengelig brukergrensesnitt.. Lurer på å henge opp en gammel android telefon på veggen som et lite kontrollpanel, det er kanskje det enkleste? 3d printe en fin ramme kanskje.. får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt annen ting, jeg funderer på litt kreativ prosjektorplassering i stua, og det innebærer å bruke et speil til å knekke lysstrålen.. Det funker heller dårlig med speil med glass foran refleksjonsflaten, så jeg trenger ett som ikke har det.  Noen tips om hvor jeg kan finne det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare dør /vindus sensorer, og de har fungert utmerket. Valgte de siden de kan monteres usynlig, og de skryter av 10 års batteri tid. 

Aqara funker bra de, men de har litt lengre mellom oppdateringene enn telldus enhetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men en gang i minuttet er jo kjekt så evt virtuelll termostat føler at den har kontroll.. 

 

Noen sender bare når det har blitt så så stor temperaturendring for å spare batteri, og det holder jo også greit i de fleste tilfeller.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder med hvert 5. minutt hvis man skal være noenlunde pragmatisk, annenhvert minutt toppen. Temperaturer skal ikke endre seg så mye over denne tiden. Hvis den gjør det så er det ikke automasjon som er svaret, men isolasjon og vindtetting.

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Da begynner det å bli kaldere i været, så man med god samvittighet kan pusle innendørs igjen. 😉

 

En av sensative strips'ene er allerede nå ferdig.. det var skuffende! med den prisen holder det ikke med 9mnd holdbarhet. Ikke står den på en dør som åpnes hyppig heller, så det er sikkert bare en dårlig enhet..

 

Siden antall sensorer stadig vokser blir det nok overgang til et litt annet oppsett.. Veraen skal fortsatt være med, men jeg har satt opp en gammel HP Chromebox 1 med debian, og denne tenker jeg å kjøre OpenLuup/AltUI på. Denne bruker da Veraen som zigbee/z-wave mottaker, samt den integrerte Geofencing funksjonen. 

Med dette oppsettet får jeg avlastet prosesseringen til en kraftigere enhet, og fortsatt benyttet alle fordelene med MCV enhetene. 

 

Det er vel ikke mange her som bruker dette systemet, men innspill settes uansett pris på. :) 

F.eks lurer jeg på om det kan lage trøbbel med 2 zigbee kontrollere i samme hus? Jeg kan jo sette kanal på de, så da bør det vel gå bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

ElDirekte ryddet opp de, ny sensative i posten etter kort tid. :)

 

Etter litt trøbbel med z-wave systemet begynte jeg å se på det grønne gresset på andre siden av gjerdet.. Vera har enda ikke tatt tak i zigbee på en skikkelig måte heller, så nå melder jeg overgang til Z-Way.. 

Valget falt på Z-way fordi dette lett kan kobles til OpenLuup som kontrollSW. Dette har alt jeg liker med Vera systemet, og når man får bedre HW og nettverkshåndtering så er jeg fornøyd. :)

Z-Way gir et veldig solid inntrykk ang. nettverkshåndtering, om enn smarthome UI'en er litt kjip.. Den skal ikke jeg bruke uansett, så det går fint.

 

Pr. nå er en Chromebox 1 satt opp med Debian Buster, som kjører Z-Way, OpenLuup, og også InfluxDB som lagrer til en SSD disk. Nå begynner jobben med å flytte enhetene - rom for rom. Siden Vera er tilkoblet med bridge så får jeg minimalt med nedetid på automasjonen, må bare bytte DeviceID når jeg flytter enheten.

 

Vera er fortsatt zigbee og Geofencing kontroller inntill jeg får satt opp alternativer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Godt etablert med ny kontroller nå, fungerer utmerket! Overgangen fra Vera er litt som å bytte ut iPhone med Android, nå får jeg se hva som skjer bak kulissene også, og atpåtill påvirke det om det er noe som ikke funker! (ikke bare "kjøp ny") 😋

 

Notifications går nå via Telegram, og UI er satt opp på gamle pad'er/telefoner med Imperihome. Ser på geofencing løsninger nå, kan hende Automate kan funke. 

For Zigbee har jeg bestilt en ZiGate USB. Da kan kanskje Veraen legges til side for godt.

 

Om det er flere som liker Imperihome, så er det fortsatt mulig å bruke. Last ned SDK på nett, login til servere som ikke virker lenger kan omgås ved å starte opp appen fra widget på (android) startskjerm. Funker utmerket til jeg finner et godt alternativ. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Zigate mottatt og i drift, det var en fin dings det! den fant alle aqara enhetene uten trøbbel, og det fungerer utmerket.

 

Tenkte å handle inn Trådfri extendere som ser ut som litt store USB ladere, noen som har erfaring med de? Trenger strøm til UI paddene uansett, og får jeg i tillegg zigbee forsterker er jo det en bonus.

Det fordrer riktignok at Aqara og trådfri snakker sammen, og etter hva jeg har lest så gjør de det?

 

Vera'en er nå ute av systemet, blir nok flyttet til hytta for å styre kameraer, varme og vann. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Siden det er flere uavhengige aktører i systemet nå med forskjellige behov så blir det en utfordring å gjenskape raskt om hardware ryker.. Derfor har jeg begynt jobben med å pakke alt inn i docker.

Da blir det følgende containere: 

Portainer - fin GUI å administrere docker med

OpenLuup - sjefen i systemet

Z-Way - z-Wave inn

Domoticz - Ville ha noen fine plugins derfra til Zigate og Xiaomi støvsugeren!

Miio server - for støvsugerkommunikasjon

Influxdb - datalagring

Grafana - Datavisning

 

Alle deler et internt nettverk mellom "sandkassene", så det er kun web grensesnitt ut..

 

Satte opp en gammel laptop å teste på, og selv om lærekurven er bratt for en windowsmann ser det ut som det blir bra til slutt! Alt kan deploy'es med ett enkelt script på enhver platform som kan kjøre docker. 

 

Var litt bekymret ifm. vedlikehold av docker image, men det ser ut til at flere leverandører nå leverer og vedlikeholder dockere til programvaren sin. Tipper faktisk det kan bli stillere på support siden også siden de da selv kan styre miljøet til sin programvare. 

Må man ha spesialtilpasninger er det jo bare å lage konto på dockerhub og vedlikeholde sine egne image også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da er alt oppe og går i docker, aldri mer komandolinjeslossing med oppsett av services, manglende pakker og avhengigheter! 😁

 

Hele systemet settes opp ved å koble til USB enheter og kjøre èn docker-compose fil. oppdateringer skjer på siden ved å oppdatere eller lage et nytt image. deployment betyr da kanskje 10 sekunder nedetid. :)

Det tar nødvendigvis litt mer plass enn uten docker, men jeg har ingen planer om å kjøre dette på systemer med lite plass uansett.

 

Har en "arbeidstegning" av systemet som kanskje kan være nyttig for andre også?

 

image.thumb.png.86f3835e787400a21b2bd675207c7f92.png

 

La også inn Multi System Reactor - en ny tilstandsmaskin a`la Node-Red som jeg syns funker veldig bra! Den er fortsatt på beta stadie, men har allerede det meste på plass. Denne funker nå med openLuup/vera, Home Assistant og Hubitat, men det kommer flere til etterhvert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Lite oppdatering på systemet på lenge nå, men det virker godt! 

Tok en oppdatering av Z-Way fra 3.1.3 til 3.2.1, og med docker systemet var det gjort på ca 10 minutter, total nedetid for systemet når jeg byttet container var vel kanskje 10 sekunder.

Slossing med inkompatible pakker mellom de forskjellige programmene slipper jeg, og alt oppsett gjøres klart utenom selve systemet som kjører huset. Veldig kjekt for en som ikke er ekspert på linux.. :)

 

Nå har det jo blitt noen oppdateringer på sensorsiden også:

Aqara lekkasjesensor i vannfordelingsskapet

IKEA tradfri repeatere som hjelper i et stadig større zigbee nettverk

HeatIt Single Relay på varmtvannsbereder skrur av power basert på Tibbers priskurve for dagen

 

Det blir nok flere komponenter som tar i bruk strømpris-styring etterhvert, f.eks varmekabler og termostatsetpunkt i sekundærrommene.. Må bare få tid til å etablere flere regler i MSR. 🙂

 

Ser forresten etter sensorer som kan festes på vedovnen i kjelleren så jeg kan sende meg en push når det er på tide å hive inn ved! Noen som vet om noe? Den må jo tåle et litt annet temperaturområde enn vanlige romsensorer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Da har jeg meldt overgang til Home Assistant!

Det har blitt en mektig SW pakke med årene, og nå er det såpass gjennomført at jeg tok steget. Mengden integrasjoner og visualiseringsmuligheter var vel tungen på vektskålen, en annen ting var at openLuup har betydelig ferre vedlikeholdte plugins (sikkert fordi så mange utviklere oppdaget HA..).

 

Multi System Reactor er fortsatt med for all automatisering, og siden HA også kan interfereres der var det bare snakk om å døpe om entitetene i reglene jeg hadde. MSR vil jeg anbefale alle som bruker HA automations, det er like lett å sette opp enkle regler som i HA, men det er betydelig kraftigere!

 

Z-Wave JS UI har tatt over z-wave nettet, noe motvillig siden innsynet i nettverket er betydelig bedre i Z-Way.. Integrasjonen for Z-Way er desverre ikke i nærheten av å være god nok enda, og JS har jo blitt veldig bra (og utvikles stadig). 

 

HA og Z-WaveJS har da erstattet 4 av 6 docker containere i skissen over, på sikt går jeg over til influxDB 2.0 også. TTT. :)

 

Visualisering på mobil/padder og andre UI i huset har jo blitt behagelig, alt settes opp i HA i motsetning til i egne apper tidligere. 

 

So far, so good! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Kan ikke annet en si meg godt fornøyd med systemet, eneste issue så langt er at ZHA tidvis mister kontakt med noen av Aqara sensorene.. Disse må bare resettes, så er de på nett igjen.

 

Siste tillegg til huset er sensor for peistemperatur. Denne står i underetasjen, så når man sitter oppe glemmer man bort å mate etter med ved. Nå sier systemet fra til meg når det er på tide å etterfylle. 🙂

 

Dette gjøres med en Wemos D1 Mini (ESP8266) koblet til en MAX6675 K-type Thermocouple. OBS: Thermocouple følger ikke med, kjøp helst en som tåler minst 300 grader.

image.png.45e15f0701b80e6175245e0368457e6a.pngimage.png.82bb2f360521222f50271365a0be872a.png

 

Konnektoren ble demontert fra MAX kortet, og de ble pakket sammen i en 3d printet boks (kan sende STL ved behov):

image.thumb.png.6632620b8e9e808bc47b1cf2d1f18e2c.png

 

Dette ble da satt opp i Home Assistant med ESPHome integrasjon. Der la jeg inn følgende YAML:

 

esphome:
  name: esphome-web-xxxx
  friendly_name: esphome-web-xxxx

esp8266:
  board: d1_mini

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:
  encryption:
    key: "xxxxxxxxxxxxxxxxxx"

ota:
  password: "xxxxxxxxxxxxxxx"

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

  # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Esphome-Web-xxxxx"
    password: "xxxxxxxxx"

captive_portal:

spi:
  miso_pin: D6
  clk_pin: D5

sensor:
  - platform: max6675
    name: "Hall Fireplace Temperature"
    cs_pin: D7
    update_interval: 15s
    filters:
      offset: -5.0

 

Så bare virket det. 🙂 Dere ser at det er lagt inn en offset på sensoren, denne fant jeg ved å tarere sensor i et glass vann breddfullt med snø - altså ca 0 grader. 

 

Så har jeg en automasjon som holder styr på makstemperatur, og sier fra når målt nivå er 15°C under toppnivå. Da roper telefonen at jeg må legge på mer ved! 🙂

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.