Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Utendørs sensor varsel om overvann


Bjørn E.

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg fikk oversvømt underetasjen på huset for noen år siden pga overvann utenfra for noen år siden. Ble et jævla styr med totalrenovering av hele underetasjen. 

Naturlig nok er jeg bekymra for at noe slikt skal skje igjen. 

 

:

Har en kum til dreneringa rett utenfor husveggen. 

Er derfor interessert i en trådløs sensor som kan monteres i kummen utenfor og varsle hvis vannivået i kummen når sensoren, også på telefonen hvis jeg ikke er hjemme. 

 

Finner mange slike løsninger til innendørs bruk for en rimelig penge, men det lille til utendørsbruk er proffutstyr til en liten formue. 

 

Forslag til løsninger taes i mot med stor takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftig løsning det. Da vil den ikke slå ut kun på fukt, men er avhengig av at vannivået står til flottøren. 

Spørsmålet blir da hva den skal "snakke med" videre for å få den infoen til telefonen min + at den aller helst ikke bør være avhengig av nettstrøm. 

Var også inne på tanken å modifisere en billig magnetsensor med en flottør festet til en neodyniummagnet. Har noen slike på dørene i huset med batteritid på rundt året som fungerer utmerket 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bjørn E. skrev:

Spørsmålet blir da hva den skal "snakke med" videre for å få den infoen til telefonen min + at den aller helst ikke bør være avhengig av nettstrøm. 

Ja, det er her det muligens begynner å bli noe problematisk.

 

Jeg personlig hadde undersøkt om å få signalet fra flotøren inn i huset eller et annet sted hvor det er fast strøm. Det høres ikke ut som en del av automasjonen som takler at noe ikke fungerer pga. dårlig batteri eller noe slikt. Utendørs nede i en kum kan det være dårlig dekning (sånn i utgangspunktet), kaldt og ellers elendige forhold for annen elektronikk. 

 

Jeg hadde brukt en flotør koblet til en Fibaro Smart Implant eller en annen pålitelig måte å få input på.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det spørs vel om det kanskje er noe slikt det må satses på. 

Vedrørende dekning så dreier det seg om en liten plastkum med plastlokk som jeg gravde ned til dreneringa etter oversvømmelsen sist for å kunne sjekke om det står vann i grunnen. 

 

Avstanden til ruter er ca 4 meter gjennom trevegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bjørn E. skrev:

Vedrørende dekning så dreier det seg om en liten plastkum med plastlokk som jeg gravde ned til dreneringa etter oversvømmelsen sist for å kunne sjekke om det står vann i grunnen. 

Jo, men det er nede i bakken da? Sammen med avstanden gjør det nok ikke direkte enkelt å få et pålitelig signal der.

 

Det er godt mulig det går an, men jeg vet ikke om jeg hadde gjort det selv... ;) 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Moskus skrev:

Ja, det er her det muligens begynner å bli noe problematisk.

 

Jeg personlig hadde undersøkt om å få signalet fra flotøren inn i huset eller et annet sted hvor det er fast strøm. Det høres ikke ut som en del av automasjonen som takler at noe ikke fungerer pga. dårlig batteri eller noe slikt. Utendørs nede i en kum kan det være dårlig dekning (sånn i utgangspunktet), kaldt og ellers elendige forhold for annen elektronikk. 

 

Jeg hadde brukt en flotør koblet til en Fibaro Smart Implant eller en annen pålitelig måte å få input på.

 

Kom også til å tenke på at man får kjøpt flottører som er beregnet på å starte en pumpe hvis flottøren utløses ved å sette strøm på en kontakt.

Denne f,eks http://kcl.no/kcl-produkter/vann-og-lensepumper/flottor-for-mellomkopling-3/

 

Da trenger jeg egentlig bare å få varsel hvis det står strøm på angjeldene kontakt.
Kan jeg være inne på noe der, eller synes du det blir vel "petter smart"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

Jo, men det er nede i bakken da? Sammen med avstanden gjør det nok ikke direkte enkelt å få et pålitelig signal der.

 

Det er godt mulig det går an, men jeg vet ikke om jeg hadde gjort det selv... ;) 

 

Sant, og enig med deg. Blir for usikkert, spesielt når konsekvensene blir så alvorlige hvis det ikke funker.
Hva synes du om flottørideen i innlegget over?

(Har gått vekk fra batteridrift etter dine innspill)

Setter stor pris på at du prøver å hjelpe BTW ?

Endret av Bjørn E.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bjørn E. skrev:

Hva synes du om flottørideen i innlegget over:

Ulempen med den er at du nødvendigvis ikke skal starte en "dum" pumpe, du vil ha en beskjed. Og det er faktisk vanskeligere å lese av/på-status av en 230V-stikkontakt enn å lese om en flotør-krets (som da sannsynligvis er potensialfri) er lukket eller ikke.

 

2 minutter siden, Bjørn E. skrev:

Setter stor pris på at du prøver å hjelpe BTW ?

Bare hyggelig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Moskus skrev:

Ulempen med den er at du nødvendigvis ikke skal starte en "dum" pumpe, du vil ha en beskjed. Og det er faktisk vanskeligere å lese av/på-status av en 230V-stikkontakt enn å lese om en flotør-krets (som da sannsynligvis er potensialfri) er lukket eller ikke.

 

Bare hyggelig. :) 

 

Hmm.
Trodde jeg hadde funnet en enkel og grei løsning. Tenkte at man bare kunne plugge inn en enkel og rimelig enhet i stikkontaken som sendte en push hvis det kom strøm på stikkontakten. Samtidig er det vel ikke usannsynlig at den switchen kan gå av å på i mange korte intervaller når vannivået ligger helt i grenseland for at flottøren utløses, og det er vel ikke spesielt sunt for det som står plugget i og ikke er en dum pumpe som du sier.

 

Var vanskelig dette her. Konsekvensen kan jo bli oversømt hus nok en gang hvis det ikke funker, og sannsynligvis et forsikringsselskap som ikke er like velvillig som forrige gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bjørn E. skrev:

Tenkte at man bare kunne plugge inn en enkel og rimelig enhet i stikkontaken som sendte en push hvis det kom strøm på stikkontakten.

Ja, men det viser seg at denne enheten omtrent ikke finnes. :(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..

 

Jo, men går an å gjøre en vri.

Har strøm på veggen rett ved kummen ute.

Kunne ha satt opp en liten utendørs lampe med en HUE lyspære der og bruke IFTTT til å sende meg push hvis den konkrete pæra får strøm. Den tåler hyppige av/på. Vil jeg gjøre det litt ekstra fancy så kan jeg få den til å blinke rødt O.l. 
Har en utelampe fra før med HUE i samme avstand, og har aldri hatt noe form for kluss med HUE etter at jeg kjøpte det rimelig kjapt etter at det kom på markedet.

 

En ide? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bjørn E. skrev:

Kunne ha satt opp en liten utendørs lampe med en HUE lyspære der og bruke IFTTT til å sende meg push hvis den konkrete pæra får strøm

Spørsmålet er om det faktisk er en (pålitelig) trigger, så det må sjekkes ut. Det er flere ting som kan "gå galt" her, f.eks. at IFTTT ikke er på G og/eller at lampen ikke detekteres som på skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Moskus skrev:

Spørsmålet er om det faktisk er en (pålitelig) trigger, så det må sjekkes ut. Det er flere ting som kan "gå galt" her, f.eks. at IFTTT ikke er på G og/eller at lampen ikke detekteres som på skikkelig.

 

Du må ikke være så negativ når jeg sitter her og prøver å føle meg kjempesmart ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Moskus skrev:

Spørsmålet er om det faktisk er en (pålitelig) trigger, så det må sjekkes ut. Det er flere ting som kan "gå galt" her, f.eks. at IFTTT ikke er på G og/eller at lampen ikke detekteres som på skikkelig.

 

Kummen er såpass dyp at flottøren vil utløses konstant lenge før det begynner å bli kritisk, og pæra kommuniserer godt med HUE boksen på den avstanden. Det vet jeg fra utelampa som er i samme avstand. IFTTT kan være nede, det er et ankepunk, men det kan vel andre løsninger være også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn E. skrev:

Du må ikke være så negativ når jeg sitter her og prøver å føle meg kjempesmart ?

Jeg har bare hatt mange løsninger som tryner, og vet om all frustrasjonen som følger når det ikke virker. :P 

 

1 time siden, Bjørn E. skrev:

pæra kommuniserer godt med HUE boksen på den avstanden. Det vet jeg fra utelampa som er i samme avstand

Ja, men er "på"-signalet som blir sent pålitelig når lampa får strøm? Jeg mener jeg hadde noen problemer med det...

 

1 time siden, Bjørn E. skrev:

IFTTT kan være nede, det er et ankepunk, men det kan vel andre løsninger være også?

Jo, men IFTTT er nærmest et leketøy. Ikke noe jeg hadde brukt for noe som krever stabilitet. Du har jo SmartThings også, og det krever jo også internett, men jeg hadde heller stolt på SmartThings over IFTTT.

 

IFTTT er genialt til det det gjør når det virker. Det er bare skikkelig frustrerende når det ikke virker... ;) 

 

34 minutter siden, Bjørn E. skrev:

Som en ekstrasikrikring så vil lampa også være i siktelinja til Wyze kameraet utenfor døra, vil anta at dette vil trigge varsel om bevegelse når pæra slår seg på, den pushen trenger ikke å gå gjennom ifttt

Det hjelper absolutt på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.