Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Er HomeSeer riktig valg for meg?


Bjonness

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Jeg har tenkt til å begynne å bygge et smarthus, og har i den forbindelse vært mye frem og tilbake. 

Har en liten bunke med spørsmål jeg lurer på etter og ha lest en del om HomeSeer som jeg ønsker deres erfaringer på :)

 

1. Finnes det noe form for adaptiv oppvarming i HomeSeer? Slik at den tar hensyn til utetemperatur og lærer seg hvor fort rommet varmes opp, slik at det alltid er varmt til kl 07:00 hver dag, og 16:00. 

Kommer til å bruke dette med ventiler rett på radiator og romtemperaturføler til dette. Har også vannbåren gulvvarme jeg ønsker å styre på samme måte også. 

Har også varmekabler på badene som jeg ønsker styrt av HomeSeer. 

Er dette noe f.eks SDJ-VStat kan gjøre? Ser den har weather compensation, men vet ikke om man kan si at rommet skal være ferdig varmet til kl xx?

 

2. Få kamera til å filme ved bevegelse tror jeg skal gå fint å få til, ved f.eks bruk av et standard kamera og blue Iris? Noen som gjør dette med hell?

 

3. Presence detection, noen som bruker dette med hell? Bruker dere geofencing eller sjekk av ipaddresse på mobil?

 

4. Er det noen fin måte å logge strømforbruk over tid på? Gjerne over flere år, oppdelt i måneder og kanskje tilogmed dager? Helst mot AMS på strømmåleren, varmepumpe, VVB og hvor mye solcellepanelet lager av energi.

 

5. Er det noen mulighet for å splitte systemet på noen måte på samme server, så at admin har tilgang til alt, mens noen brukere kun har tilgang til ene delen av huset (som leies bort iblant/lånes bort til gjester) i appen HomeSeer Mobile? Evt om jeg må over på HomeSeer touch for det?

 

Gjerne også om noen vet om det er noen forskjeller på dette i HS3 vs HS4 som kom i beta idag også :) 

 

Kommer ikke til å automatisere alt på en gang, så tar litt om gangen så ingen krise om noe av dette ikke fungerer enda, men er på vei i HS4. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Bjonness skrev:

Er dette noe f.eks SDJ-VStat kan gjøre? Ser den har weather compensation, men vet ikke om man kan si at rommet skal være ferdig varmet til kl xx?


SDJ-VSTAT er nok litt forenklet. Du sier hvor mye tidligere varmen skal skrus på for hver x grad lavere enn y. F.eks aktiveres varmen her i huset 15 min tidligere for hver andre grad kaldere enn 0 grader. Funker helt greit. :) 

 

9 minutter siden, Bjonness skrev:

2. Få kamera til å filme ved bevegelse tror jeg skal gå fint å få til, ved f.eks bruk av et standard kamera og blue Iris? Noen som gjør dette med hell?


Jeg bruket Xeoma, det funker helt fint. Den sender bevegelse til HomeSeer slik at den kan trigge events på vanlig måte. Styrer også om Xeoma skal varsle oss eller ikke slik at den bare gjør det på natt/borte. Mye av det samme er nok mulig med BI også. 
 

9 minutter siden, Bjonness skrev:

3. Presence detection, noen som bruker dette med hell? Bruker dere geofencing eller sjekk av ipaddresse på mobil?


Jepp! Geofency + PHLocation plugin. Kombinerer det også med en iBeacon (se guiden min på forumet) for mer nøyaktig lokalisering før den låser opp ytterdøra. 
 

9 minutter siden, Bjonness skrev:

4. Er det noen fin måte å logge strømforbruk over tid på? Gjerne over flere år, oppdelt i måneder og kanskje tilogmed dager? Helst mot AMS på strømmåleren, varmepumpe, VVB og hvor mye solcellepanelet lager av energi.


Tibber Pulse + TibberSeer + Device History plugin (evt InfluxDB plugin og grafana). 
 

9 minutter siden, Bjonness skrev:

5. Er det noen mulighet for å splitte systemet på noen måte på samme server, så at admin har tilgang til alt, mens noen brukere kun har tilgang til ene delen av huset (som leies bort iblant/lånes bort til gjester) i appen HomeSeer Mobile? Evt om jeg må over på HomeSeer touch for det?


Man kan lage egne brukere med tilgang til forskjellige devicer (mener det ligger en video av det på YouTube), men jeg har aldri testet det. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, ZoRaC skrev:

SDJ-VSTAT er nok litt forenklet. Du sier hvor mye tidligere varmen skal skrus på for hver x grad lavere enn y. F.eks aktiveres varmen her i huset 15 min tidligere for hver andre grad kaldere enn 0 grader. Funker helt greit. :) 

Den er grei. Hvordan fungerer SDJ-VStat ved f.eks bruk av nedstøpt vannbåren varme slik jeg har? Vil jeg få mye temperatursvingninger eller tror du den vil holde seg forholdsvis stabil?

 

23 timer siden, ZoRaC skrev:

Jeg bruket Xeoma, det funker helt fint. Den sender bevegelse til HomeSeer slik at den kan trigge events på vanlig måte. Styrer også om Xeoma skal varsle oss eller ikke slik at den bare gjør det på natt/borte. Mye av det samme er nok mulig med BI også

Noen grunn til at du bruker Xeoma? Har ikke så mye peiling her, men hadde bare hørt om BI før!

 

23 timer siden, ZoRaC skrev:

Tibber Pulse + TibberSeer + Device History plugin (evt InfluxDB plugin og grafana). 

Takk, tenkte noe sånt ja. Vil helst ikke være avhengig av å måtte bruke Tibber som strømleverandør, selv om det godt kan hende jeg gjør det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Bjonness skrev:

Den er grei. Hvordan fungerer SDJ-VStat ved f.eks bruk av nedstøpt vannbåren varme slik jeg har? Vil jeg få mye temperatursvingninger eller tror du den vil holde seg forholdsvis stabil?


Pass. Jeg har bare elektrisk oppvarming... :) 

 

23 minutter siden, Bjonness skrev:

Noen grunn til at du bruker Xeoma? Har ikke så mye peiling her, men hadde bare hørt om BI før!


Slipper å ha en Windows-maskin kjørende som skal holdes oppdatert. Windowslisens slipper jeg også. Og Xeoma krever mindre ressurser (tror jeg). Syntes også det så enklere ut i bruk. :) 

 

23 minutter siden, Bjonness skrev:

Takk, tenkte noe sånt ja. Vil helst ikke være avhengig av å måtte bruke Tibber som strømleverandør, selv om det godt kan hende jeg gjør det.


Du kan bruker Tibber Pulse uten å være strømkunde. :) men, den koster 10% av prisen om du er strømkunde (og bruker en vervelenke for å få 500 kr gavekort) - mener du får den får 100 kr da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Kom på at jeg hadde snakket med roth om dette med gulvvarme da det er de jeg bruker (roth touchline). Lurte da på om de regulerte med 0-100% ventilåpning eller kun åpen/lukket. Fikk da som svar:

 

Sitat

Det stemmer i utgangspunktet, men du kan ha en dynamisk åpning/stenging på den også, men det må programmeres på kontrollenheten.

Da vil den den åpne litt og litt og bruke ca. 20min fra helt stengt til helt åpen posisjon og det samme når den reverserer.

 

Hyppigheten på åpning/stenging avhenger av hvor godt rommet holder på temperaturen. Den åpner når temperaturen faller 1 grad fra innstilt verdi og stenger når den er 1 grad over innstilt verdi.

 

Har ingen dynamisk åpning programmert inn, og syns dette anlegget har fungert ganske bra med varme. 

Tenker da at et homeseer anlegg der jeg styrer av/på utifra settpunkt temp kommer til å fungere bra! Med F.eks SDJ-VStat som jeg nevnte tidligere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei igjen,

 

Har smått begynt å planlegge litt innkjøp av utstyr. 

Lurer da i den forbindelse på valg av dimmere.

Tenkte å kjøre trådløse brytere med direkte assosiering mot dimmepille. Slik at det vil fungere selvom homeseer er nede (?)

Er dette en grei løsning? Vil dimmeren oppdatere verdien sin til homeseer selvom den er knyttet mot en bryter?

Hvordan anbefales det å gjøre det? Legge begge inn i homeseer så knytte de sammen der?

https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-4-kanaler-bryter-k8/4512714/Product.html?Event=searchlist

https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-dimmer-400w/4512710/Product.html?Event=searchlist

 

Evt vil dere heller anbefale en alt i et dimmer til det? 

https://www.elektroimportoren.no/heatit-z-dim-vridimmer-z-wave/1444444/Product.html?Event=searchlist

 

Fordeler/ulemper med hver løsning?

 

 

En annen ting er hvordan gjør dere når dere bygger ut "dekning"?

Jeg ønsker å ha både god z-wave og zigbee dekning, har et ganske stort hus så må ha litt enheter på fast strøm. Ville det vært smart med noen zigbee dimmere og noen z-wave, eller burde alle dimmerene være z-wave så heller skaffe noen andre zigbee enheter? Isåfall hva bruker dere?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjonness skrev:

Tenkte å kjøre trådløse brytere med direkte assosiering mot dimmepille. Slik at det vil fungere selvom homeseer er nede (?)

Er dette en grei løsning?

Som et tillegg?

"Dimmepillen" kan jo fungere som en bryter den også. :)

 

1 time siden, Bjonness skrev:

Vil dimmeren oppdatere verdien sin til homeseer selvom den er knyttet mot en bryter?

Ja, det er dimmerens jobb å oppdatere controller (dvs. HomeSeer).

 

1 time siden, Bjonness skrev:

Hvordan anbefales det å gjøre det? Legge begge inn i homeseer så knytte de sammen der?

Ja, det er ikke bare anbefalt, det er måten å gjøre det på.

 

1 time siden, Bjonness skrev:

Hvis du vil ha vrihjul, så må du bestemme deg nå. ;)

 

1 time siden, Bjonness skrev:

Jeg ønsker å ha både god z-wave og zigbee dekning, har et ganske stort hus så må ha litt enheter på fast strøm. Ville det vært smart med noen zigbee dimmere og noen z-wave, eller burde alle dimmerene være z-wave så heller skaffe noen andre zigbee enheter? Isåfall hva bruker dere?

Her er det mange valg. Jeg har stort sett Z-wave overalt, og kommer til å fortsette med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Bjonness said:

Ville det vært smart med noen zigbee dimmere og noen z-wave, eller burde alle dimmerene være z-wave så heller skaffe noen andre zigbee enheter? Isåfall hva bruker dere?

 

Jeg ville gått for z-wave og heller supplert med zigbee der det ikke finnes z-wave-alternativer. Slik kjører jeg nå og det er veldig stabilt. Bruker stort Fibaro Dimmer 2, men der det er lagt opp N+L i boksen, bruker jeg HeatIt Z-dim. (Hus fra 1998 som jeg tok over i 2019). Her var det f.eks. IKEA Trådfri under overskapene på kjøkkenet da jeg tok over. Disse var det ikke noe problem å få inn i Homeseer og styres faktisk fra en Z-dim via "Linked devices" i Homeseer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Moskus skrev:

Som et tillegg?

"Dimmepillen" kan jo fungere som en bryter den også. :)

 

Tenkte å kun bruke de trådløse bryterne fordi jeg vil ha en knapp for å dimme opp og en for å dimme ned. 

 

4 timer siden, Moskus skrev:

Ja, det er dimmerens jobb å oppdatere controller (dvs. HomeSeer).

 

Den er grei, mener jeg leste om noe problemer med det, men tror det var i en gammel post og at dette forsvant når z-wave plus kom?

 

3 timer siden, lasseruud skrev:

Jeg ville gått for z-wave og heller supplert med zigbee der det ikke finnes z-wave-alternativer. Slik kjører jeg nå og det er veldig stabilt. Bruker stort Fibaro Dimmer 2, men der det er lagt opp N+L i boksen, bruker jeg HeatIt Z-dim

Den er grei, tenkte zigbee fordi det finnes noen billige aqara magnetkontakter og temp sensorer, men prisforskjellen er jo ikke så stor til at det er verdt å styre med 2 protokoller. 

 

 

 

Har dere noen anbefalinger av namron sin dimmer vs fibaro sin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Bjonness said:

Den er grei, tenkte zigbee fordi det finnes noen billige aqara magnetkontakter og temp sensorer

Det stemmer, men det er ingenting i veien for å bruke disse i tillegg. Du spurte om dimmere. :)  Jeg bruker også flere Aqara-enheter hos meg, rett og slett fordi det ikke finnes noen tilsvarende (og like billig) i z-wave.

 

2 minutes ago, Bjonness said:

Har dere noen anbefalinger av namron sin dimmer vs fibaro sin?

Har ikke prøvd namron sine, men jeg tror de aller fleste her inne, inkludert meg, bruker Fibaro. Største "problemet" med den, er at du trenger Fibaro Home Center for å kunne oppgradere firmware, men jeg har ikke hatt behov for å oppgradere noen av mine (enda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lasseruud skrev:

Det stemmer, men det er ingenting i veien for å bruke disse i tillegg. Du spurte om dimmere. :)  Jeg bruker også flere Aqara-enheter hos meg, rett og slett fordi det ikke finnes noen tilsvarende (og like billig) i z-wave.

 

Ja, spurte om dimmere grunnet at for å få dekning i hele huset må jeg ha noen enheter på fast strøm. 

Lurte litt da på å ha noe z-wave og noe zigbee dimmere for å bygge ut zigbee dekning. 

Evt bruker du noen andre type zigbee enheter på strøm for å få bedre dekning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Moskus skrev:

Det får man vel til med Fibaro Dimmer 2. :)

 

Ja, godt tips! 

Bare synd jeg ikke får mer enn 1 dimmer per veggboks da (eller 1,5 dimmer med 1+1+1 bryter, men det blir rart). 

Får veie opp og ned litt hva jeg syns før jeg bestemmer meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.