Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny effekt-tariff. Hva nå?


Join

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Moskus skrev:

Det er tre variabler. Effekt, ønsket temperatur og målt temperatur.

Kommentaren min la opp til å misforstås. Det jeg mente var at det er mange variabler forbundet med å regne ut hva som lønner seg i forhold til oppvarming og effekttariff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Moskus skrev:

Akkurat derfor kan vi ikke ha noe som baserer seg på "verste timen i måneden".

Jeg tipper de er altfor låst til et gammelt syn på at det skal henge sammen med fakturaperioder. Effekttariff hadde vært en del mindre håpløst hvis perioden var et døgn. Jeg klarer ikke med beste vilje å se at en periode på 1 måned skal være lurt annet for at det er lettere for netteier å administrere.

Det er egentlig bare en ting å gjøre, nemlig å starte et folkeopprør mot effekttariffhysteriet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg og Joni bor så er det verste timen. Ett av forslagene til NVE var jo snittet av de tre verste, det ville redusert problemet med forglemmelse. Men ikke fjernet det..

Jeg bruker som nevnt over bilen som lastbalanserer, ved at den kutter ved høy effekt, men jeg her også en varmepumpe som kjører en 70gr syklus ukentlig, og den definerer hva jeg får som maks effekt, ca 6,5kw.
Men i snitt kunne jeg klart meg med ca 3-5kw...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stigvi skrev:

Kommentaren min la opp til å misforstås. Det jeg mente var at det er mange variabler forbundet med å regne ut hva som lønner seg i forhold til oppvarming og effekttariff.

Ah, sånn. Men jeg er fremdeles ikke sikker på at det er så mange variabler. Det er omtrent de samme; dvs. effekt, ønsket temperatur og oppnådd temperatur. Kurvene for temperaturøkning er ikke lineære, men det er enklere å regne hvis vi antar at de er det (men det er ikke så vanskelig å regne med en eksponesiell formel hvis man likevel har en datamaskin til å regne for seg).

 

Deretter kan man bare gjøre en enkel MonteCarlo-simulering. Plukk tilfeldige starttidspunkter for alle varmekilder du har kontroll på, og sett opp noen enkle regler (som f.eks. at temperaturen skal være X grader i rom Y kl. Z). Gjør det 10 millioner ganger (det vil vel ta et par sekunder), og velg det som er best mulig. Selvfølgelig veldig grovt skissert, men det er planen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan jo sikkert også styre dette slik:
- Sette en maks effekt
- når lavt forbruk, sette opp termostaten på en eller flere varmekilder med fx 0,5gr. Da velge den som en lavest ift setpunkt+0,5
- om effekt overstiger Max grense, slå ned termostat til under aktuell temp, begynne med den som er høyest ift setpunkt.

Samme kan en jo også gjøre med strømpris, når lav pris, øke temp, dog begrenset av maks effekt, og senke termostatene når dyr strøm.

Samme kan en jo gjøre med varmtvann og andre ting en kan styre.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan jo sikkert også styre dette slik:
- Sette en maks effekt
- når lavt forbruk, sette opp termostaten på en eller flere varmekilder med fx 0,5gr. Da velge den som en lavest ift setpunkt+0,5
- om effekt overstiger Max grense, slå ned termostat til under aktuell temp, begynne med den som er høyest ift setpunkt.

Samme kan en jo også gjøre med strømpris, når lav pris, øke temp, dog begrenset av maks effekt, og senke termostatene når dyr strøm.

Samme kan en jo gjøre med varmtvann og andre ting en kan styre.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående effektmåling - jeg har en strømmåler som billaderen bruker, denne kommuniserer med laderen på RS485, og sender data til lader mange ganger i minuttet.
Kan jeg koble en USB/RS485 converter i parallell med denne og få dataene inn i HS på en grei måte?

Eller er det billigere å bruke en Aeotec z-wave sak, om ikke Tibber kan fikse lesing av effekt?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Truls said:

En kan jo sikkert også styre dette slik:
- Sette en maks effekt
 

Det er her eg vil ha inn "den verste timen i mnd".

 

Det er ikkje vits å spare strøm med tanke på effekt, om man allerede har brukt dobbelt så mykje som en fast grense. Er denne dynamisk, vil man heile vegen jobbe ut fra dagens status i forhold til inneværende termin.

 

Har eg brukt 9kW, så treng eg heller ikkje fryse. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye med dagens strømpriser som legger opp til å flytte forbruket til forskjellige tider på døgnet ihvertfall.

1290616333_SmartSelect_20200305-140133_Tibber(1).jpg.49b93f3e6e1cfc6c1c7b16ae6836ddf7.jpg

 

Skal de klare dette, så må det vel gjøres med nettleien

Det nye forslaget legger jo opp til at Ola Nordmann ikke skal skjønne noen ting og enklere bli flådd. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, daniel.h.iversen skrev:

Skjer litt i morgen da:

Ja, appen er flink til å få det til å se ut som om det er ekstremt... ;)

 

19 minutter siden, daniel.h.iversen skrev:

Glitre energi har jo innført variabel nettleie, og det gir jo noe mer variasjon:

Ja, den legger i hvert fall opp til at det skal lønne seg å lade om natten, det skal de ha.

 

Hvordan er den predikert? Hvorfor er den "20" høyere neste dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, daniel.h.iversen skrev:

Det er total prisen. Nettleie pluss strømpris

Ah! Ja, OK, det gir mer mening.

Er det da kun en enkel kurve som brukes dag for dag? Er jo ikke veldig imponert over nettleien på dagtid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen. 

 

Då har eg iallefall fått kontakt mellom KNX-systemet og Homeseer + Pulse er på veg. 

Neste plan er å bli "god" på Homeseer og styring av effekt.

 

Eg venter på svar frå nettleverandøren om snittforbruk blir rekna pr.klokketime. f.eks. frå 17.00 til 17.59, eller om det kan slå inn f.eks. 17.30 til 18.29.

 

Skal eg regne snitt frå kontinuerlig siste 60minutt, eller snitt mellom klokkeslett, frå/Til.

 

Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Setter en 10er på at det er klokketime, mest fordi det nærmest blir umulig for noen som helst (utenom oss powernerder) å holde rede på det.

 

49 minutes ago, daniel.h.iversen said:

Jeg tror målerne kun sender timesdata i dag, så de har ikke dataene for å bruke noe annet. 
(Men de har vel muligheten til å endre det til 15 minutter)

Har hatt en samtale med fleire der, men dei trur og har formeninger.

 

Eg har sendt mail med spørsmål formulert slik: 

 

Eg har tibber Pulse-måler som les ut effekt i sanntid frå HAN porten. Dette er grunnlaget mitt for berekning av snittforbruk.
 
Eg har 3spørsmål:
 
1. Når er inneværende periode? Er dette for eksempel 01.01.2020 til 01.02.2020?
 
2.Kvar vert timen med høgst forbruk målt og fakturert?
-Er det frå fast time: 17.00-17.59? 
 
Om eg brukar 0 kWt frå 17.00-17.30 og 10kWt til 18.30 og 0 kWt frå 18.30 til 18.59:
Får eg 5kWt snittforbruk i time 17 og 5kWt snittforbruk i time 18? 
 
-Eller er den dynamisk: Uansett 60minutt-periode i inneværande periode med høgast snitt, og vil bli fakturert med 10kWt snittforbruk på den skisserte perioden?
 
Eg stiller spørsmålet slik, for eg må definere logikken i datamaskina som skal styre forbrukerane mine i huset.
 
3.Kvar kan eg finne timeoversikt på min side, som viser registrert faktisk høgste snittforbruk i inneværende periode og kva time(60min periode?) som er målt?
 
 
Eg må ikkje ha svar i dag, men eg bør vite kva eg blir målt på og fakturert for.
 
 
Så får vi vente på tilbakemelding.
 
:)
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Join said:

Om eg brukar 0 kWt frå 17.00-17.30 og 10kWt til 18.30 og 0 kWt frå 18.30 til 18.59:

Får eg 5kWt snittforbruk i time 17 og 5kWt snittforbruk i time 18? 

Då har eg fått svar frå min nettleverandør:

 

Timeforbruket vert prisa slik som skissert her, frå time til time. 17-18, 18-19, 19-20 etc.

 

I praksis kan vi ha høgt forbruk fordelt over to timer som skissert over. Men grensene er fakturert frå kvar heile time.

 

Då er det neste å lære å benytte seg av gjennomsnitt av lister basert på klokkeslett.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Då har eg fått prøvd meg litt med effektstyring. :)

Har kontroll over 6stk varmekabler + en 1000w panelovn. 

 

Har satt oppvarming til å slå seg av ved 4100w og på igjen under 4000w.

 

Screenshot_20200318-120857_Tibber_zpsy54

 

Screenshot_20200318-162228_Tibber_zpseik

 

Eg har fått styrt med dette ca frå 15.mars, men måneden er allerede ødelagt:

 

Screenshot_20200318-224352_Chrome_zpsvme

 

Eg ser trenden er på bedringens vei, med mindre snittforbruk, sjølv om fruen har både bakt og laga middag samtidig.  :)

 

Har til no ca. 120 devices i Homeseer, så det øker på! :)

 

Eg har valgt å ikkje involvere varmepumpe endå, men det er mulig å justere temperatur på samme måte.

 

Ventar på svar frå elektriker på pris på utgang frå KNX og kontaktor for vvb, som kan bidra med 2kW om den slår seg inn.

 

Ha ein god kveld. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.