Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny effekt-tariff. Hva nå?


Join

Anbefalte innlegg

6 timer siden, stigvi skrev:

Her har jeg satt grense til 7kWh og regulatoren har i første omgang landet på at den må redusere effekten til 83% for å komme under. Og dette førte til at varmekabler på vaskerom og gang ble slått av.

 

 

 

Skjermbilde 2020-12-16 172409.jpg

Skjermbilde 2020-12-16 172438.jpg

Takk for god info. :)

Du tar kanskje høgd for høy strømpris, for å unngå dyrt forbruk også?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Join skrev:

Takk for god info. :)

Du tar kanskje høgd for høy strømpris, for å unngå dyrt forbruk også?

 

Mvh

Jada, men det foregår i en helt annen modul og er noe jeg har skrevet om her før. Jeg bruker bayesian sansynlighetsberegning for å avgjøre om en ovn skal være i eco eller komfort ut i fra en rekke med innganger. Varme i stue påvirkes av.
 

  • utgang på PID regulator
  • feriemodus
  • vindusensor på 2 vinduer
  • om noen er hjemme
  • om noen snart er hjemme
  • om det snart er slutt på arbeidstid
  • om det er sovetid
  • om det snart er sovetid
  • om det snart er på tide å stå opp
  • om vi er hjemme, men vi snart er på vei til jobb
  • om vi har besøk
  • om det er hjemmekontor i morgen
  • om strømprisen er veldig høy
     

På varmekabler tar jeg hensyn til om strømmen er billig også

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skrive litt om lavpassfilteret jeg la inn. Det som skjedde når vi ikke var hjemme var at det meste var avslått og strømforbruk lavt. Kanskje ned mot 300Wh. Så kommer vi hjem og la f.eks det være 18:30. Jeg kunne ha satt maks forbruk til 5kWh. I tiden fra 18:30 til 19:00 kunne da estimert timeforbruk ende opp med 4kWh selv om effekten der og da var opp mot 8kW. Det er fordi timen startet rolig når vi ikke var hjemme. 4kWh er mindre enn 5kWh så PID regulatoren ga full rulle og 100%.

Så ble klokken 19:00 og med en effekt på 8kW så gjorde dermed estimert forbruk et hopp fra 4kWh til 8kWh. Og dette hoppet fikk PID regulatoren til øyeblikkelig å regulere ned til 0. PID regulatorer liker ikke plutselige endringer. Det førte jo til at alt ble slått av i noen minutter fram til PID regulatoren hentet seg inn igjen.

Med lavpassfilter så fikset jeg det slik at overgangen til en ny time ble litt mindre dramatisk. Istedenfor at PID regulatoren gjorde et hopp fra 100% til 0 for deretter å rolig regulere opp til 50% igjen, så går det nå rolig ned fra 100% til 50% uten å gå innom et hopp til 0.

I tiden mellom mai og september i år hadde jeg satt maks effekt til 3kWh og systemet holdt seg til dette med mindre enn 50Wh avvik. Men når det ble litt kaldere så satte jeg grensen til 30kWh. Lekeperioden var over og etterhvert ble det jo også avgjort fra NVE at effekttariff kanskje ikke var veien å gå allikevel. Nå venter jeg og ser hva det ender opp med der jeg bor og lager noe som er tilpasset det. Men jeg storkoste meg når jeg implementerte det jeg har nå så det var helt klart verd det :D

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så et lite avsnitt om PID regulatoren. En vil jo at denne skal være rask i responsen. Sett at utgangen lå på 80% og estimert (og også reellt) forbruk lå an til å bli 5kWh når grensen var satt til det samme. Alt vel. Men så finner noen på å ville lage pizza klokken 18:50 og disse ekstra 2kW må jo innenfor de siste 10 minutt av timen kompenseres med å skru av noe annet. Og det må skje raskt.

PID regulatorer har tre parametre en kan justere forsterkning med og jeg landet på verdiene 30, 0.3 og 0.4 etter en del eksperimentering. Og fortsatt er det rom for forbedring. En vil ha rask respons, men øker en forsterkningen for mye så blir det ustabilt og begynner å oscillere. Mitt system oscillerer i 5-10 minutter hvis det skjer plutselige endringer. Har vel landet på at det er OK i forhold til at det skal være raskt nok til å ikke komme over grensen i ekstremsituasjoner. I testperioden min fra mai til september så endte jeg over noen ganger og i 99% av tilfellene skyldes nok det at data fra Pulse kunne utebli noen få minutter. I de tilfellene PID regulatoren ikke var rask nok så endte timeforbruk opp ca 3-5Wh over grensen.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

HomeSeer 3 hos oss. Har laga veldig enkle events for å halde effekten nede, 4 trinn.

Ikkje så avansert, men ser ut til å vere i kategorien "godt nok".

Logikken:

P>8 kW 3 minutt ->Effektstyring til Trinn 1

P>8 kW 4 minutt ->Effektstyring til Trinn 2

P>8 kW 5 minutt ->Effektstyring til Trinn 3

P>8 kW 6 minutt ->Effektstyring til Trinn 4

...

P<6 kW 3 minutt->Effektstyring til Trinn 0

 

Ved aktivering av Trinn 1, 2, 3 og 4 aktiverer eg andre events som styrer 2 vv-tankar og 2 soner med varmekabel, i prioritert rekkefølge.

Motsatt rekkefølge ved reversering når Effektstyring-devicen har stått på Trinn 0 (P<6 kW) i x minutt.

 

Området 6-8 kW er lagt som dødbånd for å unngå hyppig aktivering og deaktivering.

 

Har testa dette ei stund og meiner det fungerer ganske bra. Ingen effekttariff her enda, men om eller når det kjem så er ting på plass og det er enkelt å gjere småjusteringar. Brukte i første omgang 7 kW som grense, men det vart knapt i vinterkulda.

image.thumb.png.fea9b2ad0c2ebcc5fe2fb9b8ea56070b.png

Endret av bjornepappa
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei og god søndag. :)

 

Då har eg endelig fått til en viss kontroll på gjennomsnittlig forbruk siste timen.

 

ikkje frå time til time,  men snittet av siste 60minutt ser ut til å gi resultatet eg vil oppnå:

 

Screenshot_20210124-093307_Chrome.jpg

 

Trenden som har verdi 1 og 10 er for å illustrere kva regelsett som kjører. 

1= lavt forbruk, kan varme opp.

10= høgt forbruk eller for høgt snittforbruk. 

 

Edit: Bruker Device History plugin for å beregne gjennomsnitt siste time.

Det var tidligere problemer med kommunikasjon mellom plugin og HomeSeer, men er fiksa i siste versjon.

Endret av Join
Meir info.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei!

 

Det har gått litt tid, men har fått gjort meg litt erfaringer.

 

Eg har laga til prioritering på kvar enkelt varmekilde, der maks strømforbruk i snitt er 4,5kWt sist time. Dette fungerte bedre enn eg håpte, men då treng eg ikkje estimere, då kjører vi ut fra kjente tall.

 

*1: Eg oppretta et device som held verdien for pådrag, om huset skal varme, eller ikkje varme. Bruker % for illustrasjon. 0% skal gi lite oppvarming, 100% skal gi full oppvarming. 

 

*2: Her oppretta eg eit regelsett som tar hensyn til gjennomsnittsberegning fra Tibber Pulse sist time, ved hjelp av Device History plugin. I tillegg har eg lagt til hensyn til strømpris og temperatur i stue i forhold til settpunkt på varmepumpe(om det er sol eller vedfyring blir temperatur høgare.)

Resultatet her blir skrevet til devicet som lagrer % pådrag, (*1).

 

*3: Så laga eg regler som blir valgt ut fra regelsettet over, der eg har lagt til alle varmekilder med 8 forskjellige temperaturinnstillinger, der 1,2,3-8 varmekilder varmer.

 

*4: For å holde oversikt over kva pådrag som er aktivt, har eg lagt inn devicet som lagrer pådrag fra regelsettet på lagring i Device History. 

 

Eg skal prøve å ta meg litt tid og legge inn regelsetta, for å vise bedre det som ligg bak og styrer.

 

Det viktigste her er at eg får kontroll på forbruket mitt, og eg sikter på max 5kWt som høgste time i mnd.

 

Nederste bildet viser når huset går ut av time med høg strømpris. 

 

:)

Screenshot_20210208-071143_Chrome.jpg

Screenshot_20210211-154259_Chrome.jpg

Endret av Join
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt videre om oppsettet:

Viser forside med Events:

 

Her ser de Gruppe: Beregning av pådrag: der blir det bestemt verdi som skal skrives til det devicet som skal holde nåverdi som er sist trigget. 

 

Denne eventen gjer ingenting, den kun skriv en verdi som er 0%, 10%, 12%, 25%, 37% .....100% til dette devicet, som lagrer siste verdi.

 

For å justere strømforbruk og varme må vi justere settpunkt på varmekilder:

 

Motsvarende har vi i Straumstyring: Pådrag, ei gruppe regler som blir kontrollert av nåverdi lagret i devicet over, (som holder siste verdi fra beregning i Beregning Pådrag)Screenshot_20210222-080127_Chrome.thumb.jpg.463aeb51390492ee9c78640c0e2e744a.jpg

Screenshot_20210222-080006_Chrome.jpg

Screenshot_20210222-080152_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 16.12.2020 den 17.13, stigvi skrev:

Jeg bruker ikke HomeSeer, men Home Assistant. Så jeg skal heller forklare på generelt vis hva jeg har gjort.

Forutsetningen er at en kan måle total effekt ofte (kort tid mellom målingene). Jeg bruker Tibber sin Pulse til dette. Og så må en ha strømforbrukere som en kan slå av og på uten at det forstyrrer for mye. Jeg bruker varmekabler og panelovner til dette, men også elbil.

Hele sulamitten er bygd opp rundt en PID-regulator. Les litt på Wikipedia for mer info om dette. Konkret har jeg brukt denne, simple-pid · PyPI

Nå må jeg starte med å si at jeg er på tynn is kunnskapsmessig, men kan denne Simple-pid kjøres på en Home Assistant installert på f.eks. en RPi? Eller må det være en dockerløsning? Fint hvis noen kunne drodle litt angående dette.

Endret av gbjøru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører den på en raspberry pi 4. Hvordan du henter inn slike biblioteker er avhengig av hvor du skal bruke det. I en integrasjon så må du referere til den i manifest-filen. I appdaemon er det i konfigurasjonen til appdaemon. Nå bruker jeg dette i pyscript og da skal det inn i /config/pyscript/requirements.txt kun med simple-pid på en linje for seg selv.

Skriptet mitt ser slik ut

 

from simple_pid import PID

pid = PID(30, 0.3, 0.4, setpoint=float(input_number.max_energy_usage)-0.15)
pid.sample_time = 2.0
pid.output_limits = (0, 100)
pid.proportional_on_measurement = False
pid.auto_mode = True
last_c = 0
turned_off_all = False

@state_trigger("sensor.energy")
def new_state():
    global pid
    global last_c
    global turned_off_all
    
    c = pid(float(sensor.estimated_hourly_consumption))
    
    if last_c != c:
        sensor.regulator_energy_usage = int(c)  #, attributes = {"unit_of_measurement": "%", "friendly_name": "Pådrag varme"})

    last_c = c

    if c < 2 and turned_off_all == False:
        switch.terrassevarmer.turn_off()
        switch.varmtvannstank_varme.turn_off()
        
        if binary_sensor.fast_car_charging_current == "on":
            easee.set_charger_circuit_dynamic_limit(charger_id = "EH430587", currentP1 = "6")
        
        turned_off_all = True
    
    if c == 100 and turned_off_all == True:
        turned_off_all = False

@state_trigger("input_number.max_energy_usage")
def setpoint(value=None):
    pid.setpoint = float(value)-0.15

@state_trigger("input_number.consumption_lasthour")
def hourly_usage(value=None):
    if float(value) > float(input_number.max_energy_usage):
        script.turn_on(entity_id = "script.send_melding", variables = {'message': 'Strømforbruk var større enn grense', 'title': 'Strøm', 'channel': 'Info'})

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, stigvi skrev:

Nå bruker jeg dette i pyscript og da skal det inn i /config/pyscript/requirements.txt kun med simple-pid på en linje for seg selv.

Og så må jeg kjøre pip install simple-pid i min HA?

 

Jeg har laget python script tidligere for å hente ut verdier fra API'er men da kjører jeg et command line kall, noe jeg ikke skal gjøre her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, gbjøru skrev:

Og så må jeg kjøre pip install simple-pid i min HA?

 

Jeg har laget python script tidligere for å hente ut verdier fra API'er men da kjører jeg et command line kall, noe jeg ikke skal gjøre her?

I de eksemplene jeg listet opp (integrasjon, appdaemon og pyscript) (custom-components/pyscript: Pyscript adds rich Python scripting to HASS (github.com) ) så trenger du ikke installere selv. Disse jeg nevner vil selv laste de ned fra pypi.org

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Endelig fikk jeg PID'en til å virke i min Home Assistant etter å ha vært innom AppDaemon og ikke klart å komme helt i mål så prøvde jeg meg på PyScript. Den var rettnok litt vanskelig å installere, men ved å lese dokumentasjonen hvor det sto at man enten måtte kjøre UI-konfigurasjon eller yaml-konfigurasjon og ikke en blanding så gikk det greit.
Jeg lurer litt på koden din @stigvi, der slår du av terrassevarmer, varmtvannstank og billader, men du slår de ikke på igjen. Har du all annen styring utenfor koden? I HA Automasjoner?

Er de da styrt fra sensor.regulator_energy_usage som jeg merkelig nok ikke får ut som en nummer-verdi i HA, men istedenfor en tekst (eller er det statuser fra 0 til 100?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terrassevarmer og varmtvannstank blir bare slått av og ikke på igjen. De er siste utvei for å få ned strømforbruket. Varmtvannstanken blir automatisk slått på igjen i neste periode med billig strøm. Billader blir ikke slått av, men satt ned til minste strømstyrke på 6A.

At sensor.regulator_energy_usage er en tekst er helt normalt i Home Assistant. Alle "states" i HA er slik. Du må konvertere til flyttall

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei. :)

 

Light oppdatering etter montering av Aeotec Heavy duty smart switch på varmtvannsberederen: Dette har absolutt god effekt som virkemiddel for å regulere gjennomsnittsforbruk.

 

Målet er å aldri overstige 5kW pr. time, det vil gi ca 150kr i innsparing pr mnd på effektleddet.

 

Eg har 10 ulike reguleringstrinn.

 

Første forsøk på å sette inn varmtvannsberederen var når gjennomsnittsberegning av forbruket nådde 4,5KWt. Dette gav ikkje tilstrekkelig effekt, slik at når vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin kjørte samtidig, blei det overskridelser.

 

Som ekstra utfordring har barna eit plaskebasseng på taket med uregulert 3KWt varmeelement som gir mellom 30 og 35grader vanntemperatur, dette går en times tid i slengen, med etpar timer pause, ser det ut som.

 

Screenshot 2, tilsvarende situasjon. Viser nåværende prioritering av varmtvannsberederen, som slår ut ved mindre enn 75% pådrag. (100% betyr full tilgang på effekt, 0% betyr fullt sparemodus).

Ved 62%(snittforbruk over 3KWt)forsvinn 2kW effekt når berederen blir slått av, og dette gir tidlegare effekt og lavare snittforbruk. 

 

Det ser ut til vi får nok varmtvatn sjølv med lavere prioritering. 

 

Mvh

Screenshot_20210728-232416_Chrome.jpg

Screenshot_20210729-000316_Chrome.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei igjen. 🙂

 

Effekttariffen har komt for å bli. I mitt tilfelle, er det den eine timen i mnd med høgast forbruk. 

 

Det gjenstår å få sammenligne kontinuerlig snittforbruk sist time med device i pluginet Device History (Håper på at utvikler vil hjelpe..)

 

For å forsøke spare mest mulig på effektleddet, vil eg forsøke på nytt den 1. kvar måned, istaden for å benytte fast verdi. Dette fordi strømforbruket endrar seg med årstid og utetemperatur, etc.

 

Eg har oppretta 2stk device for å lagre forbruk sist time og max forbruk hittil denne mnd.

 

Så sammenliknar eg device:forbruk sist time, med device: max forbruk hittil denne mnd.

Er forbruket sist time høgare enn max denne mnd, blir verdien fra sist time skrevet over til device: max forbruk hittil denne mnd. 

 

Device: max forbruk hittil denne mnd blir satt til 1 kWh kvar 1. i mnd klokka 00.00.

 

Dvs det blir litt sparsomt med oppvarming den 1. I mnd, men ettersom forbruket påvirker Device: Max forbruk hittil denne mnd, vil det bli tillatt oppvarming etter behov. 

 

Mvh :)

SmartSelect_20210914-142459_Chrome.jpg

Screenshot_20210914-142617_Chrome.jpg

Screenshot_20210914-142659_Chrome.jpg

Screenshot_20210914-143356_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
stigvi skrev (På 9.12.2020 den 12.10):

Selvfølgelig. Men jeg bytter ut Tibber Pulse med en annen løsning som ikke krever at dataene må ta en runde rundt jordkloden før jeg kan bruke de. Regner med å ha det på plass i løpet av våren. Er ikke noe hast, men kjekt å ha noe som virker hele tiden og ikke bare 99%

Hei. :)

 

No har eg i mangel av betre løsning laga en komponent som forteller om Tibber Pulse er online eller offline.

 

Denne faktoren har eg inkludert i reglane for oppvarming og huset går automatisk til 0% oppvarming når måledata frå Pulse har vore statisk i 1minutt..

 

Dette ser ut til å fungere med tanke på forbruksrekorder ved utfall av måledata.

 

 

Når dét er sagt, er det kjøpt inn et zigbee HAN-interface, men tidsklemma har gjort at det inntil vidare ligg i boksa det kom i frå butikken. 

Screenshot_20211029-085145_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. :)

 

No er eg sann semi-fornøgd med oppsettet. 

Det har vore litt utfall av Tibber Pulse sine måledata, men har no laga ein komponent som markerer "offline" når Pulse ikkje har levert måledata i 1minutt.  --> som igjen fører til at huset går i 0% oppvarming, til måledata er tilgjengelig igjen.

 

Neste målsetning går på prioritering. 

 

Dagens løysing har faste trinn for justering, og om ein varmekabel har god nok temperatur,  brukar den ikkje strøm, dvs det blir en tidsforsinkelse ute reell endring i forbruk, før huset går ned på neste trinn, der kanskje varmekablene har god nok temp etc.

 

Eg har blitt forklart korleis eg skal kunne lage % behov for oppvarming på kvar enhet, det tenkte eg sette slik:

100%= satt temperatur på varmekabel. 

0%= satt temperatur minus 2.

 

Dvs, har eg satt temperaturen på badet til 27grader og temperaturen i gulvet er 26grader, skal denne komponenten vise 50% varmebehov. 26,5grader vil gi 75% varmebehov. 

 

Det er dette tallet eg har tenkt å benytte meg av.

 

Her har eg tenkt å bruke inneværende måned sin strømrekord, kWh over 1time, som referanse.

 

La oss sei eg kan bruke mellom dette tallet og minus 1kWh for å bestemme % oppvarming eg kan varme:

I dette eksempelet kan eg sei rekorden er 3kWh i inneværende mnd.

Dvs så skal 3kWh målt forbruk sist time resultere i 0% ønske om å bruke strøm i huset. 

Så ved (3kWh-1kWh=)2kWh skal resultatet vere ønske om 100% ønske om å bruke effekt. 

 

Her er planen å lage 10regler for når det skal varmast:

Det eg vil få til, er at når forbruket då her blir mellom 2,0 og 2,1kWh siste 60minutt, skal enheter med 100% varmebehov få lov og varme.

 

Blir forbruket mellom 2,1 og 2,2kWh, skal enheter med varmebehov over 80% få lov å varme.

 

Og ved forbruk mellom 2,2 og 2,3kWh, skal enheter med over 70% varmebehov få lov å varme.

 

Ved maxgrense, som her er (dynamisk, her)3kWh skal ikkje enheter med 100% få lov å varme ein gong.

 

I tillegg blir det nok regler som trår inn ved akutte tilfeller av overskridelser.

 

Ved å prioritere på oppvarmingsbehov, vil eg kunne varme der det trengs fyrst, uten forsinkelse og ei anna effekt er at eg får slått av aktive forbrukere med ein gong, slik det raskere blir kutt i strømforbruk ved behov.

 

 

Ellers vil eg kommentere at å bruke siste 60minutt som måleenhet for gjennomsnittsforbruk fungerer meget bra. Då har eg kun kjente data og forholde meg til heile vegen, og dette ser ut til å fungere fint opp mot temperatur og komfort i huset.

 

Ha ei fin natt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er ny her på forumet.

Jeg har tenkt lenge på å starte automatisering av huset her hjemme.

 

Jeg begynte med X-comfort for noen år siden men drog i nødbremsen da det viste seg at Z-wave ville trolig bli en åpen standard som hadde fremtiden med seg. X-comfort er som kjent propriært, lukket og dyrt. Her taper Eaton/X-comfort terreng selv om X-comfort er en meget habilt produkt protefølje.

 

Jeg har nå endelig gått igang med Home Assistant. Det stod mellom Home assistant og HomeSeer. For meg ble det følelsen av at støtten for produkter var bredere og brukerbasen større for Home Assistant. Det var bakgrunnen for valget mitt.

 

Kjøpte min første "puck" for å styre varmekabler. Har i dag bare en puck fordi jeg var veldig usikker på produktet.

Foreløbig ser det ut til å fungere bra. Kan være fordi jeg omtrent ikke har enheter på Z-wave nettverket.

Jeg landet på en Qubino Flush On/Off Thermostat 2 og det ser ut til at jeg kommer til å kjøpe 5 stk av denne for å få alle varmekablene i 1egt med før jul.

 

Jeg går da fra gammel tradisjonell Hager varmestyring med termostat og relestyring montert i hovedtavle til en mer moderne løsning. Jeg har koblingsboks nede ved gulvet slik at en ordinær veggmontert termostat er en dårlig løsning for meg.

Det gledes at jeg har funnet noe som ser ut til å kunne fungere.

 

Videre vil jeg takke Stigvi og gjengen her for å tilført inspirasjon til å programmere opp PID-regulatoren samt sette hode i planleggings modus med tanke på automatiseringen jeg skal til med fremover.

 

Det jeg synes har vært vanskeligst med Home Assistant er å finne ut av hvordan man kombinerer de ulike språkene(syntax) og hvor koden skal plasseres. Dette er nå kartlagt og forstått godt nok at jeg kan komme meg videre. Da blir det en hel del enklere å lykkes i arbeidet fremover.

 

Ha en flott søndag, godt folk.

 

Endret av Joffe
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å bidra med et moment som kan være greit å ta med i betraktning for de med gulvvarme.

 

Å kartlegge og lage en formel som inkluderer de termiskeegenskapene i gulvene dine kan bidra til å optimalisere effektforbruket ytterligere. (Kartlegge hvor lang tid det tar for gulvet å endre seg 1 grad celcius/kelvin og hvor mye energi som går med.) Dette vil selvfølgelig påvirkes av grunntemperaturen/utetemperaturen også.

 

Jeg vet at denne metoden, gjerne sammen med maskinlæring er brukt enkelte steder. I praksis trenger man da ikke gulv sensor for å regulere nødvendig energitilførsel for å opprettholde nødvendig/ønsket temperatur i gulv.

 

Tygg litt på den.

Jeg er ikke komt så langt at jeg kan inkludere dette i mitt opplegg. Men jeg har noen tanker rundt det.

Endret av Joffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joffe skrev (7 minutter siden):

I praksis trenger man da ikke gulv sensor for å regulere nødvendig energitilførsel for å opprettholde nødvendig/ønsket temperatur i gulv.

Hvis en ikke har mulighet til gulvsensor så vil nok det være en grei tilnærming. I mine betonggulv med vannbåren varme tror jeg nok ikke en kommer unna uten gulvsensor (som jeg har) siden temperaturen på tilført vann vil variere en god del og flowen også ut fra hvilke og hvor mange gulvventiler som er åpne samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (3 minutter siden):

Hvis en ikke har mulighet til gulvsensor så vil nok det være en grei tilnærming. I mine betonggulv med vannbåren varme tror jeg nok ikke en kommer unna uten gulvsensor (som jeg har) siden temperaturen på tilført vann vil variere en god del og flowen også ut fra hvilke og hvor mange gulvventiler som er åpne samtidig.

Ser den.

Jeg tenker at man kan kanskje allikvel dra nytte av å vite de termiske egenskapene i gulvene.

For meg handler dette også om forbruksplanlegging. Både sett iforhold til energipris og effekttopper, for å gi en best mulig fordelaktig strøm-/energiregning. Dersom man vet at man feks bruker 0,5 timer på å varme opp gulvet 1 grad. Og at det tar feks tar 7 timer for at temperaturen synker med 1 grad. Da kan man programmere opp automatiseringen til gjøre å gjøre vurderinger og ta å ta besluttninger. Alt for å gi deg best mulig kostnadsscenario uten å måtte tenke for mye i det daglige.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.