Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Notifications for feilmeldinger på fibaro enheter


PerH

Anbefalte innlegg

Jeg ser at både Double Switch 2 og Dimmer 2 sender frames med feilmeldinger (gåen pære, for mye strøm, for varm, etc..), disse vil jeg gjerne ha push varsel om! 

Hvordan kommer slike meldinger inn på controller? Må man sette noen Options på enhetene for å få de til å sende disse?

Hvordan det løses på controlleren er mindre viktig (omtrent bare jeg som har vera her uansett!).. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvordan ser det ut? Har du en "lampe" for hver feilmelding? Det er vel i så fall ganske mange på Dimmer 2?

 

I Vera kan man trigge på f.eks dobbelklikk/trippelklikk ved å lese verdi på Lastscene/SceneID variabel, jeg hadde håpet at det var noe lignende for alarmer.. 

Om det er så store forskjeller i implementasjonen må jeg vel høre på Vera forumet.. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, PerH skrev:

Ok, hvordan ser det ut? Har du en "lampe" for hver feilmelding? Det er vel i så fall ganske mange på Dimmer 2?

Har en "device" (som det heter på HomeSeer-språket, en "linje" ville andre kaldt det) for hver type alarm, som dette:

 

image.png

 

Heat Notification kan ha disse verdiene:

image.png

 

Power Management:

image.png

 

System Notication:

image.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål fra @PerH dette.
 

Man kan også sette hvordan dimmer2 skal respondere på "alarm frames".

Ser ut som disse er:  overtemperatur, "water Flooding",  general purpose alarm, og co2/røyk.

Man kan blinke med lasten, eller slå av eller på last. samt ignorere.

Det store spørsmålet er om disse "alarm frames" kan komme fra hvilken som helst z-wave-dings eller om de skal komme fra controller?

 

I openhab er det også mulig å tilordne tre forskjellige "Items" man kan bruke i regler:

Heat,  power og system som da vil "taimot" alarmer fra dimmeren.

Disse vil sikkert ha verdier tilsvarende bildene @Moskus klippet inn.
 

Så var det forskjellen mellom "alarm frames" og alarm fra dimmeren.

Det kan jo virke som dette er to separate greier..?

Eller vil "overheat" fra en dimmer2 plukkes opp av andre dingser som en "alarm frame"?

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NilsOF skrev:

Det store spørsmålet er om disse "alarm frames" kan komme fra hvilken som helst z-wave-dings eller om de skal komme fra controller?

Hvilken som helst. :)

 

1 time siden, NilsOF skrev:

Så var det forskjellen mellom "alarm frames" og alarm fra dimmeren.

Det kan jo virke som dette er to separate greier..?

Ja. :)

Står enkelt forklart i Dimmer2-manualen:

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Moskus tror jeg skjønner.

Ser at Homeseer klassifiserer  overheat som "system notification".

Mens beskrivelsen i Openhab er som alarm.

Viktig forskjell som jeg håper alle utviklere har fått med seg.. (jeg aner hvordan dette gjenspeiler seg i API).

 

Ikke for det, om temperaturen i en veggboks er faretruende høy skulle jeg gjerne sett at det kunne varsles ganske så aggressivt. (Jeg har jo den muligheten via. Controller) 

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, NilsOF skrev:

Viktig forskjell som jeg håper alle utviklere har fått med seg.

Ja, det ville jeg tro. Det du ser er jo bare topplaget, og det kan godt være at det surrer litt i navngivingen. Hvis du kjeder deg veldig kan du bl.a. finne noen detaljer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Moskus skrev:

Hvis du kjeder deg veldig kan du bl.a. finne noen detaljer her.

679 sider krever to veldig gode porsjoner apetitt og motivasjon..

Det er raskere å få seg noen empiriske data med en varmepistol og ett velvalgt regelsett.

Jeg spanderer valgfri bitter og valgfri øl på valgfritt sted til den som har lest blekka og kan si at blekka er forstått ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.