Jump to content
  • Sign Up
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Recommended Posts

Posted

Feilen som er funnet gjelder Hue hub'en så ikke godt å si noe om deconz. Men dette er et veldig spesielt angrep. Det finnes nok lettere måter å plante skadelig programvare hos hvermannsen.

Posted

Men noe av det jeg misliker med stort sett alle slike løsninger er at det ikke finnes en god måte å oppdatere utstyr på. Philips sine pærer oppdateres kun via Philips sin hub og det samme kan en si om aqara, ikea osv.

Jeg har faktisk klart å oppdatere ikea pærer via deconz, men det var tungvint og slikt skal være lett for at en gidder å gjøre det oftere enn kun den ene gangen.

Posted

https://blog.checkpoint.com/2020/02/05/the-dark-side-of-smart-lighting-check-point-research-shows-how-business-and-home-networks-can-be-hacked-from-a-lightbulb/

De fjern-innstallerte ny firmware på lyspæra over ZigBee -protokollen.

Og via denne firmwaren brøt de seg videre inn i huben som hadde en svakhet i programmvaren.

At det er mulig å reprogrammere en lyspære bare man har radiokontakt åpner opp for noen spennende scenarioer.

Posted
3 timer siden, NilsOF skrev:

At det er mulig å reprogrammere en lyspære bare man har radiokontakt åpner opp for noen spennende scenarioer.

Det blir litt kjedelig hvis naboen finner en ferdig "pakke" på nettet og setter i gang med å blinke med lysene mine ?

Posted (edited)
13 timer siden, stigvi skrev:

Det blir litt kjedelig hvis naboen finner en ferdig "pakke" på nettet og setter i gang med å blinke med lysene mine ?

Katta er ute av sekken, om ikke annet enn delvis. Vi får vente å se hva som skjer.

Regner med at  det blir iverksatt noen tilltak fra produsentene/zigbee. 

Det behøver ikke bli enklere å få sakene kompatible fremover..

Edited by NilsOF