Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

"On" kommando til dimmere sluttet å virke og litt annet krøll


SveinHa

Anbefalte innlegg

Fikk meg et snodig problem i går. Lekte meg litt med et lite VBScript som skriver til et Qubino rele. Det hele startet med en enkel kommando som:

hs.SetDeviceValueByRef(T3_OUT_Ref, T3_OUT, True)

Det aldeles merkelige som da skjer er at det aktuelle z-wave releet går av eller på som det skal i WebUI men IKKE det fysiske releet uten feilmeldinger i loggen. Trykker jeg på knappen i WebUI virker alt som det skal. T3_OUT variabelen har verdien 0 eller 255 som er det samme som i Status Graphics for Qubino releet.

 

Litt senere oppdaget jeg at lyset på kjøkkenet (IKEA via DeCONZ/Jowihue) ikke endret seg slik det skulle. Stod på 40% eller deromkring fra morgenen men da det skulle opp på "On" litt senere på dagen skjedde ingenting. Gikk inn i WebUI og dimmet manuelt så kom det med en gang. Kjørte eventet som skulle dimme opp til "On" en gang til og ser slideren i WebUI går opp til 100% men lyset endret seg ikke. Beveger slideren en liten smule manuelt og lyset dimmer opp som det skal. For IKEA lyset virker ikke "ON" knappen i WebUI heller og jeg har løst akkurat det problemet ved å dimme opp til 99% i stedet for "On". "Off" knappen her virker som den skal.

 

Det gjelder noen flere dimmere og men slett ikke alle...

 

Reboot server gjorde ingenting for å hjelpe på problemet.

 

Win10/HS3 PRO

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2020 den 14.46, SveinHa skrev:

Det aldeles merkelige som da skjer er at det aktuelle z-wave releet går av eller på som det skal i WebUI men IKKE det fysiske releet uten feilmeldinger i loggen

Det er fordi du ikke kan styre noe med å endre devicevalue. Sånn var det i HS2, men ikke HS3. CAPI er løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den setter verdien på devicene i HomeSeer, men gjør ingenting med den fysiske enheten. 

 

Se f.eks. her:

https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/system-software-controllers/hs3-hs3pro-software/1293244-basic-question-re-capi-control-of-devices?p=1293307#post1293307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, fant den. Ser at dette blir udokumentert-klipp-og-lim programmering. Det blir litt for amatørgreier til å være noe å satse på så jeg får holde meg til litt useriøs leking...

 

Men at "On" knappen på enkelte dimmere sluttet å virke var litt mer bekymringsfullt, både på IKEA og Z-Wave...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2020 den 21.34, SveinHa skrev:

Men at "On" knappen på enkelte dimmere sluttet å virke var litt mer bekymringsfullt, både på IKEA og Z-Wave...

Kan jeg ikke forklare uten videre, men det skal ikke være et problem så lenge du bruker CAPI. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SveinHa skrev:

Dette gjelder WebUI, scripting/CAPI er jo tilnærmet udokumentert så det skal jeg holde meg unna...

WebUIet sinn On/Off skal fungere fint så lenge du ikke tukler med det (eller det er kommunikasjonsfeil eller tilsvarende).

 

CAPI i scripting fungerer utmerket. Det er dokumentert, men det er mulig det nå er vanskelig å finne dokumentasjonen, men det du trenger å vite står stort sett faktisk her. Om det er 100% forståelig det som står der er imidlertid et annet spørsmål. ;) 

 

Men vi kan jo hjelpe hvis du spør. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Moskus skrev:

så lenge du ikke tukler med det (

Fin den der... Men jeg har ikke tukla med det ? Denne her On knappen virker ikke lengre, gjorde det før:

 IkeaK1.thumb.jpg.12f0486bf5b901eb09e2931ad06ba60f.jpg

 

Og det som ligger bak:

IkeaK2.thumb.jpg.55bfad1cd339c71c2e0c50406b744df1.jpg

 

Har huket av for å bruke % i JowiHue men det er gjort for evigheter siden... Får gjerne prøve litt med/uten den siden "On" er 255...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar jeg slideren til max så får jeg 100% og max lys, trykker jeg på "On" så viser status "On" en liten stund men faller tilbake til forrige prosentverdi uten at lyset endrer seg. Løser seg nok ved å sette "On" til 100 og slideren til 1-99 men dette har jo virket i måneder... Og avkryssingen for "Show percentage..." gjorde ingenting nyttig:

IkeaK3.thumb.jpg.c3d661c5d462d8a43c59824054a72dd5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.