Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bygger hus, hva kreves for og legge ethernet selv


Anbefalte innlegg

Hei.

Vi er i prosessen med og bygge hus. Og med det ønsker jeg meg ett relativt smart hus, med mest mulig ethernet og minst mulig WiFi.

 

Vi er gira på og gjøre mest mulig selv, for og spare mest mulig penger, med det kom jeg til og tenke på at å legge ethernet kabel selv så sparer jeg litt på elektriker regninga.

Men jeg er ikke mye til husbygger og kjenner ikke så voldsomt mye til dette området.

 

Men siden ethernet ikke er en strømkabel så kan jeg vel legge denne selv? Jeg hørte også gjennom en YouTube video at man bruker ikke vanlig cat 6 kabel i vegg? Videoen var Amerikansk så kanskje det var andre regler på det dær.  Er det andre ting jeg må huske på hvis jeg skal gjøre dette bortsett fra type kabel jeg legger og om jeg har lov?

 

Beklager mye skrivefeil her, ble skrevet i hu og hast med en to åring på armen. ?

 

Ble veldig inspirert fra denne tråden.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å legge selv, unngå for mye vridning og knekking på kabel. 
Ganske lett å patche kabel og, bare se på youtube. Litt mer knot å koble til en plugg, men fint etter litt trening. 
Går fint å trekke et par-tre kabler i 20mm trekkrør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har patcha kabel før så dette er greit, og trekkrør er skal jeg feste godt ja.

 

Men er det vanlig tvinnet cat6 som skal ligge i vegg? Eller solid streng? Hører disse har større brudd styrke, men er mindre selfølgelig mindre bøyelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdigtrukket K-rør 20/2xUTP6+RG6T LSZH Rull 100 meter 

 

Ferdigtrukket K-rør 16/UTP6 LSZH Kat 6 Rull 100 meter

 

Forskjellen her er bare at den er dobbel? Dette vil da si at jeg får to ethernett utstikk pr rom?

 

Har også hørt at noen anbefaler at man legger cat 6a på nybygg, noen grunn til dette? Jeg personlig kjenner ikke til forskjellene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Johnistef skrev:

Ferdigtrukket K-rør 20/2xUTP6+RG6T LSZH Rull 100 meter 

 

Ferdigtrukket K-rør 16/UTP6 LSZH Kat 6 Rull 100 meter

 

Forskjellen her er bare at den er dobbel? Dette vil da si at jeg får to ethernett utstikk pr rom?

 

Har også hørt at noen anbefaler at man legger cat 6a på nybygg, noen grunn til dette? Jeg personlig kjenner ikke til forskjellene her.

Hei!

 

Den øverste er 2 stk cat6 + koaksialkabel - 30 kroner meteren.

 

https://www.elektroimportoren.no/ferdigtrukket-k-roer-16-2xutp6-lszh-rull-100-meter-pm-flex/1226444/Product.html?Path=10101891&Event=hotnow

 

Kjøp den - 20 kr per meter.

 

Cat6a brukes ikke i bolig da termineringsutstyret ikke klarer å håndtere dette - med mindre du bruker utstyr beregnet for næring. Bruk Cat6. :)

 

Husk å avslutt rør i veggboks ute i rommene - og planlegg hvordan du vil ha det ved nettverksutstyret - så slipper du masse synlig og uoversiktlig patching og plassering av switcher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.2.2020 den 17.27, MrE skrev:

Husk å avslutt rør i veggboks ute i rommene - og planlegg hvordan du vil ha det ved nettverksutstyret - så slipper du masse synlig og uoversiktlig patching og plassering av switcher.

 

Har du mulighet til å presisere denne @MrE? Trekker man røret med kabel gjennom boksen og et stykke utenfor veggen for enkelre terminering? Og denne utenpå en enkel boks burde gjøre susen eller er det noe annet anbefalt? https://proff.elko.no/modularuttak-kat-6-utp/rs16-mod-i-2x8-kat-6-utp-ph-article1830-903.html

Endret av Kropling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2020 den 10.07, gullfrode skrev:

Går fint å trekke et par-tre kabler i 20mm trekkrør. 

 

Anbefaler absolutt ikke å prøve seg på å trekke 3 stk. Cat6 i et 20mm rør. Husk at røret ikke er 20mm innvendig men ca 14mm

 

På 18.2.2020 den 7.48, Kropling skrev:

 

Har du mulighet til å presisere denne @MrE? Trekker man røret med kabel gjennom boksen og et stykke utenfor veggen for enkelre terminering? Og denne utenpå en enkel boks burde gjøre susen eller er det noe annet anbefalt? https://proff.elko.no/modularuttak-kat-6-utp/rs16-mod-i-2x8-kat-6-utp-ph-article1830-903.html

 

Røret "klikkes" fast i stussen på veggboksen, selve kabelen kan du la være 20-25cm utenfor boksen så du kan terminere den i vegguttaket også kveile opp kabelen inne i veggboksen etterpå. Det er mye lettere å terminere når man har litt slakk, spesielt hvis man ikke har brukt kroneplint og kronetang før.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/02/2020 at 17:27, MrE said:

Hei!

 

Den øverste er 2 stk cat6 + koaksialkabel - 30 kroner meteren.

 

https://www.elektroimportoren.no/ferdigtrukket-k-roer-16-2xutp6-lszh-rull-100-meter-pm-flex/1226444/Product.html?Path=10101891&Event=hotnow

 

Kjøp den - 20 kr per meter.

 

Cat6a brukes ikke i bolig da termineringsutstyret ikke klarer å håndtere dette - med mindre du bruker utstyr beregnet for næring. Bruk Cat6. :)

 

Husk å avslutt rør i veggboks ute i rommene - og planlegg hvordan du vil ha det ved nettverksutstyret - så slipper du masse synlig og uoversiktlig patching og plassering av switcher.

 

Er ikke helt enig med dette, cat6a koster bare neglisjerbart mer enn cat6, og greit å ha for framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips :) Noen som også har forslag på hvordan det kan se ut i patche-enden? Det blir rundt 6 20mm rør som går til patchepanelet, og ønsker å gjøre dette med høyest mulig WAF. En tanke jeg har er å skjøte et par Elko-bokser og trekke rørene dit, men usikker på hvilken løsning som blir penest der kablene skal ut gjennom vegg og inn til patchepanelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kropling skrev:

Rackskap skal definitivt på plass, var mer best practise ifm gjennomføring fra rør i vegg til 'friskluft'.

Trekk rørene direkte inn i racket om du har mulighet, jeg gjorde det i min forrige bolig. Lagde en åpning i bakkant av skapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tusen takk for mange svar.

Har ikke blitt tid til og svare så mye her i travle korona tider, men setter stor pris på alle svar.

 

Tror jeg ender på dobble cat6a i alle rom, kanskje noen ekstra på stua og tvstua i 2.etg. Siden mange mener cat6a er mer fremtidsrettet.

Håper bare elektrikeren vår er med på dette. Virket ikke så dreven på smartere hjem, når jeg snakket med han sist.

 

Har noen kanskje nå anbefalinger på poe kameraer, både inne og utendørs? Og software some er bra og bruke, kanskje lett integrerbart med hubitat systemet.

 

Å sist, er det verdt det og gjøre ett sonos system kablet? Noen som har prøvd begge deler, wireless og wired! Noen merkbare forskjeller?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Johnistef skrev:

Tusen takk for mange svar.

Har ikke blitt tid til og svare så mye her i travle korona tider, men setter stor pris på alle svar.

 

Tror jeg ender på dobble cat6a i alle rom, kanskje noen ekstra på stua og tvstua i 2.etg. Siden mange mener cat6a er mer fremtidsrettet.

Håper bare elektrikeren vår er med på dette. Virket ikke så dreven på smartere hjem, når jeg snakket med han sist.

 

Har noen kanskje nå anbefalinger på poe kameraer, både inne og utendørs? Og software some er bra og bruke, kanskje lett integrerbart med hubitat systemet.

 

Å sist, er det verdt det og gjøre ett sonos system kablet? Noen som har prøvd begge deler, wireless og wired! Noen merkbare forskjeller?

 

 

 

Halvparten av "fordelen" med Sonos er jo at det skal fungere så bra trådløst, og om man først har kabel så finnes det andre systemer som er billigere og kanskje til og med bedre. Når det er sagt så har de jo AMP som er ment for å trekke opp til innfelte høyttalere så det er definitivt mange som har wired Sonos oppsett. Om jeg hadde hatt muligheten til å trekke skjult ethernet til mine Sonos Play:1 høyttalere hadde jeg gjort det. I leiligheter blir Sonos veldig påvirket av alle andre nett på 2.4 GHz, da 5 GHz kun benyttes av høyttalere i mellom seg som er permanent satt i surround-modus med hverandre.. I et nytt hus tror jeg ikke det burde være et problem så lenge avstandene ikke er veldig store eller du bruker materialer som blokkerer signaler. Uansett så vil jo wired gi mindre tap og du vil nok eliminere all form for hakking som kan oppstå (ikke en plagsom mengde, men hadde vært greit uten).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Johnistef said:

Å sist, er det verdt det og gjøre ett sonos system kablet? Noen som har prøvd begge deler, wireless og wired! Noen merkbare forskjeller?

Jeg har hørt om flere som har utfordringer med Sonos koblet trådløst på det "vanlige" trådløse nettet. Spesielt fra folk med Unifi-utstyr har jeg hørt om dette (med det kan være fordi jeg leser om Unifi at jeg har hørt mest fra de som har slikt utstyr).

 

Men om du kobler minimum 1 Sonos-enhet kablet så kan du sette de opp på sitt eget trådløse nett. Det har jeg gjort, og det er dønn stabilt!

Det er likevel lite som slår stabiliteten til kablet.

 

Så min konklusjon når du bygger nytt så legg opp kabel så langt det lar seg gjøre, men ikke for en hver pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hillmar skrev:

Jeg har hørt om flere som har utfordringer med Sonos koblet trådløst på det "vanlige" trådløse nettet. Spesielt fra folk med Unifi-utstyr har jeg hørt om dette (med det kan være fordi jeg leser om Unifi at jeg har hørt mest fra de som har slikt utstyr).

 

Men om du kobler minimum 1 Sonos-enhet kablet så kan du sette de opp på sitt eget trådløse nett. Det har jeg gjort, og det er dønn stabilt!

Det er likevel lite som slår stabiliteten til kablet.

 

Så min konklusjon når du bygger nytt så legg opp kabel så langt det lar seg gjøre, men ikke for en hver pris.

Jeg har gjort det samme, og også forsøkt å bruke en Sonos Bridge for at de skal snakke sammen over SonosNet eller hva de kaller det. Det ble en del hakking for meg, rett og slett fordi så lenge det er på 2.4GHz det nettet også så vil det bli forstyrrelser når hver leilighet har sin egen ruter.. Satte de i surround modus (selv om de ikke var plassert som surround-høytalere) og da fungerte det fint, men det er jo en begrensning på hvor mange høyttalere du kan gjøre dette med.

 

Konklusjonen min er uansett akkurat det samme som din :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Hillmar skrev:

Jeg har hørt om flere som har utfordringer med Sonos koblet trådløst på det "vanlige" trådløse nettet. Spesielt fra folk med Unifi-utstyr har jeg hørt om dette (med det kan være fordi jeg leser om Unifi at jeg har hørt mest fra de som har slikt utstyr).

 

Uten at jeg vet hvilke forumposter du har lest, så går veldig mye av problemene her på å kjøre Sonos på et eget IOT VLAN, men fremdeles kommunisere med mobil/styringsenhet som er på et "sikkert" VLAN. I utgangspunktet er Sonos ment å kjøre på ett nettverk og problemene oppstår når du begynner å tre nettverkssegmentering over utstyret. Det er løsbart, men med mye pirk. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rehoboam said:

 

Uten at jeg vet hvilke forumposter du har lest, så går veldig mye av problemene her på å kjøre Sonos på et eget IOT VLAN, men fremdeles kommunisere med mobil/styringsenhet som er på et "sikkert" VLAN. I utgangspunktet er Sonos ment å kjøre på ett nettverk og problemene oppstår når du begynner å tre nettverkssegmentering over utstyret. Det er løsbart, men med mye pirk. ?

Ja, gode poenger som jeg godt kunne nevnt :) 

Så utfordringene med å ha Sonos på samme nettverk som alt annet utstyr i hjemmet er løsbart (men kan kreve "over snittet" nettverksnerding).

Mens utfordringene med forstyrrelse på 2,4GHz kanskje er vanskeligere å komme unna (er vel avhengig alle 2,4GHz-nett i nærheten, som man ikke selv har kontroll på)?  Man kan kanskje prøve seg frem med å endre kanal for nettet...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.