Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Strømmåler (for ovn etc)


Anbefalte innlegg

Skulle gjerne målt strømforbruk på varmepumpe, panelovn og vaskemaskin men er litt usikker på hva som er en god måte og gjøre dette på.
 

Kjøpte først noen Fibaro wall plug,men så fant jeg en elektriker blogg hvor de viste flere slike som hadde smeltet etter og hvert koblet på panelovner og ser disse har fått salgsstopp i Sverige så da er det uaktuelt å bruke.
 

Jeg tenker at kanskje kan Aeotec smart switch 7 være et bra alternativ? Noen som vet om disse tåler belastning fra panelovner og lignende? Finnes det andre bra slike plugger for stikkontakt som går på Z-Wave, ZigBee eller powerline?
 

Eventuelt finnes det andre måter og måle strømforbruk på en å ha en plugg i stikkontakten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. men ingen som er så enkel som en plugg i stikkontakten.

Det beste er vel ovner som er styrbare som f.eks Nobø eller Mill sine. Og når de er styrbare så vet du i teorien strømforbruket på de.

For hva er det du egentlig ønsker? Å styre de for å spare strøm eller bare se hvor mye de varmer fordi det er nyttig å vite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Slik jeg tolker regler så er det heller ikke lov å bruke slike "mellomplugger" på varmeovner på samme måte som det ikke er lov å bruke skjøteledning på en fastmontert ovn. Fastmonterte ovner skal stå tilkoblet direkte i en stikkontakt hvis ovnen har ledning og støpsel.

PS2: Har fagbrev som elektriker, men det er titalls år siden jeg jobbet i faget og er ikke helt oppdatert på regler.......

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker hovedsakelig lesing av strømforbruk, forsåvidt også styring men der er litt forskjellige muligheter. Det er snakk om vaskemaskin, varmepumper, tørketrommel og litt forskjellige andre ting jeg ønsker å måle strømforbruk på. Hadde vært kjekt å kunne måle på varmtvannstanker også,men de er jo fastkoblet til en bryter nå. Ønsker i bunn og grunn en oversikt over på alt strømforbruk med hvor mange kWh og prosent av totalen som går med til hva. Trenger ikke måle hver lyspære, men de store tingene som trekker mye strøm hadde vært kjekt og målt.

 

Jeg har noen panelovner med wifi allerede. Ser mill har mellomplugg til sine panelovner for å oppgradere ikke wifi modeller til wifi, litt rart om de solgte dette produktet hvis det ikke er lov til å bruke. Uansett panelovner relativt rimelige og det er 1-2 som ikke har wifi så bytte de kan jo være et alternativ.

 

Har tre luft til luft varmepumper, en av disse er ny med wifi hvor jeg kan lese av strømforbruk. De to eldre kan jeg ikke det, men det vil heller ikke lønne seg og bruke 50 000 på å bytte bare for å få lest av strømforbruket.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan ikke koble den på apparatledningen. Summen av strøm i de to lederene er alltid null og magnetfeltet rundt ledningen blir også null. Slike målere krever at den ene lederen går gjennom "tangen" og den andre går utenom.

De kan være fine å montere i sikringskapet

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke så altfor mange av disse strømtengene og de virker generelt store og vanskelige å få plugget inn i sikringsskapet. Har denne her fra Aeotec, men virker ikke som en spesielt god løsning. Generelt trangt i sikringsskapet, så kronglete å få inn noe sånt, men kanskje om hadde funnet noen som var litt mindre.

 

Fant også en energimåler til å koble på en kurs inni sikringsskapet, Qubino Smart meter. Denne er heller ikke rimelig og krever vel elektriker for å installere. Sikringsskapet er allerede ganske fullt, så det måtte i såfall gjøres tiltak for å få installert den, vil anta det blir veldig dyrt. Hadde vært kjekt om sikringene hadde hatt en slik innebygd.

 

Aeotec Smart Switch 7 er 10A, men har funnet en annen, tp-link hs110, som skal være opptil 16A, mulig den er bedre å bruke på varmepumpe/panelovn.

 

For varmtvannstanker er vel det beste antagelig å bytte til dagens bryter til en Aeotec Heavy Duty Smart Switch vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Fibaro Smart Plug 2. Generasjon(de som ble trukket var 1. Generasjon) og Aeotec Smart plug 6 koblet til alle ovnene hjemme Mill 600w og 1000w, både med og uten Wifi. De på 600w har vært tilkobla i noen år. Synes ikke Fibaro sine vises spesielt godt i stikkontakten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, gullfrode said:

Har Fibaro Smart Plug 2. Generasjon(de som ble trukket var 1. Generasjon) og Aeotec Smart plug 6 koblet til alle ovnene hjemme Mill 600w og 1000w, både med og uten Wifi. De på 600w har vært tilkobla i noen år. Synes ikke Fibaro sine vises spesielt godt i stikkontakten. 

Er du mer fornøyd med fibaro eller aeotec pluggene, eller ca samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker fibaro best, mindre, går to i samme stikk. 
Begge typer måler effekt og fungerer ganske umiddelbart av/på(brukte for noen år sin gjennom Fibaro HC2 sin varmestyringsmodul, og de siste årene med Moskus sin virtuelle termostat i Homeseer. Stort sett Fibaro røykvarslere som tempmålere). 
Aeotec switch 6 har usbutgang i tillegg, som ikke kan styres. Får aldri for mange usbutganger med to-tre gamersønner. 
Har på følelsen av at de ikke bør brukes til så mye mer enn 1000w ovner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, stigvi skrev:

PS. Slik jeg tolker regler så er det heller ikke lov å bruke slike "mellomplugger" på varmeovner på samme måte som det ikke er lov å bruke skjøteledning på en fastmontert ovn. Fastmonterte ovner skal stå tilkoblet direkte i en stikkontakt hvis ovnen har ledning og støpsel.

PS2: Har fagbrev som elektriker, men det er titalls år siden jeg jobbet i faget og er ikke helt oppdatert på regler.......

Jeg har hatt flere el-inspeksjoner og branninspeksjoner, og har hatt elektrikere på besøk mange ganger etter at jeg startet med smarthus, og aldri har noen påpekt det. De er fullt synlige i en del rom.

 

Men de har sjekket at VVB ikke var koblet til via en plugin-modul. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det nå står noen strømmålerne i mange plugger ikke kan måle korrekt strømforbruk for varmepumper, pga ikke-lineære laster fra frekvensomformer som sender strøm til ytterdelen etc og at for å måle riktig må man ha en måler som måler TRMS (True root-mean-square). Noen som har noen aning om hvilke plugger dette gjelder? Hvis jeg prøver å søke etter TRMS og navnet på noen av pluggene får jeg ikke opp noe som helst. Er vel kanskje mulig at slike plugger ikke kan måle strømforbruket til varmepumper? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, kanutten said:

Qubino har kommet med en 16a plugg, har ikke testet den men ser ut som det kan bli ett godt alternativ. 

Qubino

Ser Tronika har de inne.

Tronika

Tror kanskje jeg må teste denne på vaskemaskin og tørketrommel. Har wifi på Miele vaskemaskin og tørketrommel, men virker ikke som de har noen energimåler innebygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Men de har sjekket at VVB ikke var koblet til via en plugin-modul. :) 

 

Hvorfor det, egentlig? Den fra Qubino som det var lenket til lenger opp må da fint kunne håndtere en VVB, selv over tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DeVille skrev:

Hvorfor det, egentlig? Den fra Qubino som det var lenket til lenger opp må da fint kunne håndtere en VVB, selv over tid.

Fordi støplser til VVB er en særdeles vanlig brannårsak. :) 

... og en grunn til at det nå ikke lenger er lov å bruke, utenom på de aller minste størrelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrollørene har iallefall varmtvannsberedere på sjekklista si. Jeg vil tro mest av statistiske grunner.

Varmtvannsberedere er også ofte plassert litt bortgjemt så de blir ikke like ofte inspisert.

Jeg er dårlig til å spå om fremtiden, men jeg kan se at wallplugs vil havne på den sjekklista i nær fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Moskus skrev:

og en grunn til at det nå ikke lenger er lov å bruke, utenom på de aller minste størrelsene


Bare for å kverulere - jo, det er lov å bruke støpsel. Det er typen støpsel det er begrensing på. Disse blå industrikontaktene kan brukes

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stigvi skrev:

Bare for å kverulere - jo, det er lov å bruke støpsel. Det er typen støpsel det er begrensing på. Disse blå industrikontaktene kan brukes

Takk. Det var veldig nyttig bidrag. ;)

 

Jeg tror imidlertid antall varmtvannsberedere som leveres med "blå industrikontakt" til privatboliger tendenserer mot null, så koble heller direkte. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, stigvi skrev:

Min gjorde det - ble levert med blått støpsel. En standard hjemmebereder fra OSO

Jeg hadde en lengre epostutveksling med OSO for en liten stund siden. Der ble det skissert to alternativer: Enten en liten med stikkontakt ("lovlig enn så lenge"), eller en stor med fast tilkobling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart ikke flere varmtvannsberede leveres med industriplugg, det gjør det jo enklere og billigere å bytte dem.

 

En 16A Schuko plugg skal vel tåle ca 10A kontinuerlig last, mens en 16A industriplugg skal vel i teorien tåle 16A kontinuerlig last, så det burde vel ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.