Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit Z-Wave Multireg VS Telldus Tellstick v2


Fosse

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Har hatt litt problemer med min termostat opp mot Telldus Tellstick v2. 

 

Før så kunne eg velge mellom to moder, comfort og ECO. 

Det som har skjedd nå er att einaste eg har mulighet å gjere frå Telldus Live appen er å skru av heile termostaten. Har ikkje mulighet til å skru den på igjen. 

 

Er det nokon som veit kordan dette kan ordnes på en relativt enkel måte? 

 

Skulle gjerne hatt muligheten til å regulere temperaturen, eller skifte mellom 2 moder slik som før. 

 

Takker på forhånd for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Termostatfunksjonen har disse valg:

Heat

Cool

Eco heat

Off

Velg funksjon og sett ønsket temp.

Når temp er satt behøver man bare endre Mode.

 

Dette finnes både i tlf-App og Live.

Fungerer helt fint for Heatit TRM2fx Firmware 3.1 Firmware 3.6

Endret av arneolav
Firmware 3.6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mail om dette fra Telldus i februar. Der skriver de at funksjonen med on/off for å bytte mellom ECO og Heat ikke lenger fungerer etter at de innførte support for termostater (Tellstick firmware 1.3.1). Dette stemmer med funksjonaliteten i mitt system etter at Tellstick ble oppdatert.

 

Sitat:

In our latest TellStick firmware (1.3.1) we have officially added support for thermostats (please see supported thermostat models in our compatibility list). This allows you to set specific modes and temperatures, not just using manual control, but also using schedules. All available modes for supported thermostat models can now be set, giving you a lot of flexibility that was previously not possible.

This firmware update affects a previous unofficial work-around regarding Heatit thermostats that it has come to our attention that some users have used, where On and Off switched between two different modes (Heat and Eco-Heat). From this firmware version, switching a thermostat Off switches the thermostat Off, and On is no longer supported. Instead you should set the specific mode that you wish to enable, as support for setting specific modes and temperatures for Heatit termostats is now also implemented. This adds a lot of flexibility for using thermostats the way they are intended. .....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre løsning, helt logisk:

Se innlegg ovenfor.

 

 

Thermostat2.jpg.0dda98c8c49ea34b6b7a1f4e3f9f9364.jpgDet fungerer som vist ovenfor. 

 

 

Thermostat.jpg.7a289d4c2b1075da73b9fb22bd576037.jpg

 

 

Denne muligheten gjør det enkelt å styre termostaten via andre events uten å endre temperatur.

 

I Hendelser: Legg inn events for hhv Heating og Eco heat og ønsket temperatur for hver av funksjonene. 

Heating og Eco heat kan så styres fra annet event/hendelse eller kan velges direkte.

 

Jeg har en funksjon som heter "Ankomst" for hhv hytta og hjemme. 

Ankomst settes på en dag eller to i forveien og event setter så termostaten til Heating. 

Ved avreise settes den til Eco-heat av tilsvarende event.

Dette ble en flott løsning!

 

Endret av arneolav
Lagt inn skjermbilder og litt forklaring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, arneolav skrev:

Mye bedre løsning, helt logisk.

Ja, jeg digger denne muligheten med HeatIt Z-TRM2fx. Den gjør det mye enklere å sette opp strømsparing, istedenfor å faktisk senke temperaturen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, arneolav said:

Det fungerer som vist ovenfor. 

Mye bedre løsning, helt logisk.

Thermostat.jpg.7a289d4c2b1075da73b9fb22bd576037.jpg

 

 

 

Ja, dette er en fin løsning. Men denne fungerer ikke for "ON"? Altså får man ikke byttet frem og tilbake mellom ECO/HEAT ved hjelp av sensor ON/OFF, bare til ECO.

 

Grunnen til at jeg ønsker å bruke ON/OFF er at dette er kommandoene som er støttet gjennom IFTTT. Der kan man ikke sende termostatkommandoer.

 

EDIT: Ser ut til at jeg kan løse "ON"-delen ved å legge inn en dummy device og knytte termostat-mode til ON/OFF på denne.

Endret av kristioi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kristioi skrev:

Ser ut til at jeg kan løse "ON"-delen ved å legge inn en dummy device og knytte termostat-mode til ON/OFF på denne.

Det "ikke bare ser slik ut", det går helt fint.

 

Lag et event for "ON", med hendelse "Heat",

og et event  "OFF" med hendelse 'Eco-heat".

 

 

Endret av arneolav
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei,

 

jeg har hatt Tellstick.net i mange år og vurderer nå å kjøpe Znet lite for å kunne styre termostater til bad og varmekabler. Det ser ut som at Heatit-termostaten vil fungere bra etter det jeg ønsker (har microtemp med gulvfølger der idag). Forstår det slik at Heatit kan bruke denne gulvføleren.

 

Siden jeg pendler så ønsker jeg å senke temperaturen til frostsikring når jeg er borte. Kan man ha 3 settpunkter for temperatursenking? F.eks. Cool settes til 5 grader og Eco-heat til 20 grader - slik at jeg kan ha normal nattsenking når jeg er hjemme?

 

Har heatit-termostaten forøvrig noen innebygd logikk, slik at den f.eks. kan ha nattsenking internt uten å bruke Telldus live for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, steinardo skrev:

Har heatit-termostaten forøvrig noen innebygd logikk, slik at den f.eks. kan ha nattsenking internt uten å bruke Telldus live for dette?

Heatit trm2fx har ikke innebygget nattesnking, men implementeringen i Telldus fungerer svært bra.

Sitat: "Ukesprogram/nattsenk/dagsenk via gateway"

 

I TelldusLive  kan man fra app eller hendelser velge funksjon ECO = nattesenking, eller CO = comfort (dag).

Eller temperatur kan settes direkte.

I "hendelser kan man legge inn styringer basert på  klokke, ukedag, sol opp/ned, temperatur og/eller hvilken som helst tilgjengelige sensorer, eller funksjon.

 

Ligg unna de eldre Heatit da feilprosenten er høy.

 

5 timer siden, steinardo skrev:

Forstår det slik at Heatit kan bruke denne gulvføleren.

Følere som kan benyttes,  10, 12, 15, 22, 33 og 47 kO @ 25°C.

 

5 timer siden, steinardo skrev:

Siden jeg pendler så ønsker jeg å senke temperaturen til frostsikring når jeg er borte

Har dette på hytta og hjemme. Fungerer utmerket. 

Før ankomst kan man sette på ønsket temperatur slik at er er varmt når man ankommer.

 

 

HeatIt TRM3 lanseres i disse dager: https://www.eldirekte.no/heatit-z-trm3-hvit-z-wave-termostat/cat-p/c/p1500014221?SNSubscribed=true

 

Endret av arneolav
HeatIt TRM3 lanseres....
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, steinardo skrev:

Har du noe innsikt i hva som er nytt med den nye utgaven?

Så langt jeg kan se i det som finnes av dok er det først og fremst intern romtemperaturføler.

(Den fantes i de eldste versjonene, men var fjernet i TRM2, antagelig fordi den registrerte temp i takt med inn/utkobling av gulvvarme/rele )

 

Det står også noe om forenklet installasjon; Antar at det er som for div andre z-wave enheter:

Installasjonsmodus velges automatisk første gang det settes spenning på.

1) Sett gateway klar til installasjon.

2) Koble spenning på termostaten.

På de eldre modellene måtte man velge installasjon i menyen på termostaten.  Antar at det er mulig også på TRM3.

 

Ellers "ryktes det" at valg for Heating/EcoHeating/Cooling er tatt bort og det står ingenting i tilgjenglig dok om disse funksjonene.

I hendelser/event i TelldusLive kan det uansett velges temperatur og/eller mode/funksjon :

 

TermostatEvent.jpg.659b643312afc7a8fa8d6fe4d40a5790.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei, alle sammen. Jeg gikk da til innkjøp av 7 stk Heatit Z-TRM3...3 stk for varmekabler og 4 stk for styring av vannbåren varme gjennom Z-Water modulen.

Har sålangt kun satt opp 1 stk...denne fungerer "så der". Og med med det mener jeg at Telldus ikke ennå har offisiell støtte for Z-TRM3.

Jeg bruker ikke appen, men har Tellstick integrasjon i home assistant isteden. I HA får jeg opp sensordata som strømforbruk, spenning, akkumulert forbruk, gulvføler (siden jeg da har koblet til dette) og temperatur...får dog ikke styrt hverken modus eller temperatur fra HA.

 

På Telldus Live, kan jeg gjennom å gå på master-enheten for termostaten, deretter avanserte innstillinger, gå inn og sette temperatur, slå av på, sette parametere, etc. For meg er dette ubrukelig, da jeg ønsker en ikke skybasert løsning og ettersom API'en ikke ennå støtter ekstern kontroll av Z-TRM3, så er videre oppmontering og linking til Tellstick ZNet Lite V2 til ingen nytte....ser derimot imot at støtte for versjon 3 kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WeatherHill skrev (37 minutter siden):

Og med med det mener jeg at Telldus ikke ennå har offisiell støtte for Z-TRM3.

Trm3 støttes med hva man behøver i Live (se konfigurasjon, avanserte innstillinger). Ellers er App helt ok.

Ved å legge opp skikkelige  handlingsregler så behøver man sjelden å endre noe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Z-TRM3 har ingen offisiell støtte (se her), noe som betyr at API'en som gjør at man får ekstern kontroll, ikke fungerer ennå.

 

Jeg skrev jo i min post at man kan betjene den gjennom Telldus Live...jeg beskrev til og med hvordan.

Dette er dog i etter min mening ikke veldig brukervennlig. Har du behov for å endre? Vel...da må du åpne app eller nettside, finne enhet, ekspandere riktig node, velge avanserte innstillinger og deretter bla seg frem til rett innstilling, endre og så effektuere de endringene.

 

Derfor bruker jeg Home Assistant med et skreddersydd grensesnitt som lar meg betjene alarmer, låser, belysning, hva enn det måtte være gjennom veldig lite aktivitet. Og alt er i én og samme app.

Alt jeg har satt opp gjennom HA er ett eller to trykk og ferdig med visuelle indikatorer etter eget ønske. Når API'en til Telldus har støtte også for ekstern kontroll av Z-TRM3, så vil det bli sånn med termostatene også. Forhåpentligvis må man ikke vente så lenge før dette skjer, da jeg går utifra at de som nå velger termostater fra Heatit, ender opp med denne.

 

Til info har jeg sendt mail til Telldus vedr. støtte for Z-TRM3 i API'en og vil oppdatere her om/når jeg får svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ethvert system med mange muligheter vil det nødvendigvis bli et visst hierarki for at dette skal være oversiktlig og ryddig. 

Når du etter hvert har implementert enhetene, funnet deg en standard for f.eks termostater, og lagt opp handlingsregler, da vil det være lite aktuelt å endre på noe.

 

Hjemme og på hytta har jeg til sammen noe over 100 sensorer, omtrent like mange brytere/dimmere og 7-8 termostater og omtrent 10 kameraer.

Kan gå mange uker før noe må endres og da dreier det seg oftest om nye enheter eller nye/endring av handlingsregler.

Sensorverdier utover visse grenser varsles vis mail/sms. F.eks høy temperatur i fryser.

Har i det senere brukt litt tid på optimalisering av styringen av vv bereder i disse "strømtider".

 

I det daglige er det vesentlig til/fra hus/hytte som trenger litt oppmerksomhet;

Ved utgangsdørene finnes et par trykkbrytere for å indikere borte/hjemme for hhv. kort og lang tid. 

Kort tid justerer vesentlig litt lys og kameraer. Lang tid justerer i tillegg vannstopp og varme.

Handlingsregel sørger for at rett temperatur settes.

Og skulle man ha glemt noe så kan det gjøres via app.

Det eneste som må gjøres via app/Live, er å aktivisere ankomst passe tid i forveien slik at det er passe varmt når man ankommer.

 

Største problemet i starten er ofte at det er lett å henge seg opp i noe som etter hvert viser seg å være et "ikke problem".

Det egentlige problemet er da å finne mellom tastatur og stolrygg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.