Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-Wave-mesh og sikker inkludering


Garegaupa

Anbefalte innlegg

Heisann!
 

Eg har ikkje klara å finne svar på dette her med å søkje på nettet, så eg prøvar meg her:

 

Vil ei Z-Wave-eining som er inkludert sikkert kunne fungere i mesh via både sikre og usikre einingar, eller berre via sikre einingar? Eller vil ikkje desse fungere i mesh i det heile teke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en sikker beskjed skal "meshe" videre via usikre noder. Det er visst som forskjellen på et postkort og et brev i konvolutt. Adressen til mottaker står på begge, men på postkortet kan alle lese hva som står, det er ikke (uten videre) mulig med en konvolutt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, den er grei! Eg tenkte det måtte vere slik sidan det kan vere om å gjere å vere nær hub når ein legg til ting sikkert, men at dette ikkje har så mykje å seie når den aktuelle tingen fyrst er lagt til.

 

Elles var det ein særs fin analogi å bruke forskjellen på brev og postkort! ??

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Garegaupa skrev:

Eg tenkte det måtte vere slik sidan det kan vere om å gjere å vere nær hub når ein legg til ting sikkert, men at dette ikkje har så mykje å seie når den aktuelle tingen fyrst er lagt til.

Det er fordi første gangs oppsett og utveksling av krypteringsnøkler skal gjøres i nærheten, mest for å unngå forstyrrelser i kommunikasjonen. :)

 

11 minutter siden, Garegaupa skrev:

Elles var det ein særs fin analogi å bruke forskjellen på brev og postkort! ??

Takker. Analogier kan være vanskelige, men det hender jeg treffer. ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.