Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Smart intercom/porttelefon i leilighet


Pss

Spørsmål

Hei, 

Jeg pusser opp en leilighet i en blokk i Oslo. Jeg legger til en del hjemmeautomasjon (varme, lys, markiser, rullegardiner og høyttalere), og synes både dette er nyttig og morsomt å drive med. 
Nå leter jeg etter en enkel måte å få til en smart dørlås på. Problemet mitt er at det er 3 dører man må gjennom før man kommer inn til leiligheten min.
Den første døren er inngangsdøren i bygget. Denne er koblet opp med intercom/porttelefon til leiligheten. Jeg så litt på Nello, men veldig åpen for andre forslag. 
Den neste døren er fra heisen og inn til en mellomgang som bare går til leiligheten min og naboens. Jeg skulle gjerne latt denne døren alltid stå åpen, men naboen er ikke enig! Her vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. 
Den siste døren er inn til leiligheten min. Her finnes det vel flere smarte dørhåndtak som kan brukes. 

Lurer på om det er et system som kan brukes for å koble alt sammen, slik at jeg skal slippe inn noen fra gaten, og helt inn i leiligheten uten å være hjemme.
Varme, lys og markiser er z-wave, og rullegardiner Ikea sine. Ikke helt bestemt meg for høyttalersystem, men jeg har et ønske om å koble alt opp mot HomeKit. 

 

Skjermbilde 2020-02-13 kl. 10.32.15.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hmmm! Dette er ikke nødvendigvis lett.

 

28 minutter siden, Pss skrev:

Jeg så litt på Nello, men veldig åpen for andre forslag. 

Gikk ikke Nello dukken...? Nettsiden er åpen, kanskje ikke.

 

29 minutter siden, Pss skrev:

Den neste døren er fra heisen og inn til en mellomgang som bare går til leiligheten min og naboens.

Kan du si at du spanderer en IDlock på døren hvis du får styre den via Z-wave? :) 

 

Det kanskje mest interessante spørsmålet er: Hva har du lov til å gjøre uten at det kommer en eller annen sur person fra styret og kjefter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 minutter siden, Moskus skrev:

Gikk ikke Nello dukken...? Nettsiden er åpen, kanskje ikke.

Det kan være! Jeg sendte de en mail for et par uker siden jeg aldri fikk svar på! Noen andre aktører som kan fungere?

 

Styret består av masse sure personer, så fort at noen misliker det. Men det var også noe av grunnen til at jeg så på Nello, for det så ut som jeg bare trengte å gjøre endringer på porttelefonen i min leilighet.


Om det skulle vise seg at dette blir for vanskelig eller for dyrt, så er jeg uansett fortsatt interessert i å kunne styre bare porttelefonen. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Synes det er utrolig rart at Nello var det eneste alternativet. Men det er vel som de skriver i den artikkelen, over 1700 forskjellige porttelefoner, og vanskelig å være kompatible med alle. 
Men i utgangspunktet burde det vel bare være å koble seg opp til kabelen som kommer fra hoveddøra? Når det ringes på sender den signaler til en enhet som sender til mobilen, når man åpner på mobilen sendes det motsatt. 

Ser ut som det blir lagt litt på is i håp om at det kommer noen nye produkter etter hvert. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.