Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Homeseer - Hva trenger jeg


Spørreskjema

Spørsmål

Jeg er dum som en stolpe og skal nå inn i en smart verden. Jeg har i dag Telldus Live med Telldus Tellstick Znet Lite v2. Uten erfaring fra andre system synes jeg denne er enkel å sette opp mot kontakter og følere, har ett greit og forståelig grensesnitt og har vistnokk plugg ins for styring av andre systemer en Z wave eller 433 MHz.

 

Det store minuset er at den er ikke gratis - må ha abonnement, og er ikke kompatibel med HUE som for meg virker som mesteren på lys. Jeg sliter alvorlig med å få en LED strips til å skifte farge på lys så der forsvant muligens den greie tingen med å bare koble på og så ordner resten av seg selv, noe som er ett must for slike trestokker som meg med uten noen formel bakgrunn for å forstå noe som helst i denne smarte verden skal kunne sette opp og operere ett smart hus.

 

Så til mitt spørsmål - jeg ser at Homeseer er det foretrukne systemet her. Ettersom det for meg virker som at det ikke er noe verre en det jeg har - og at det finnes mange flere muligheter med dette systemet en hva Telldus åpner for, lurer jeg å bytte nå før jeg har knyttet meg opp mot ett system som da muligens allikevel må skiftes ut etter en stund når svakhetene kommer frem for en dag. Så hva er det jeg trenger, foruten om følere og kontakter som jeg har i mengder allerede, for å starte opp Homeseer? Fra web siden for Homeseer ser jeg det er software og bokser og forskjellige typer.. så en enkel listing - hva må jeg ha for å skifte ut min Telldus Tellstick til Homeseer.

Endret av Spørreskjema
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Ikke gå i fellen av å velge system basert på hva flest andre velger. Hvis mange nok har den fremgangsmåten så er det opplagt at det kommer feil ut.

Velg et system basert på dine egne kriterier. De forskjellige systemene har positive og negative egenskaper og brukervennlighet skorter det på hos mange av de (uten at jeg mener noe om Homeseer. Kjenner ikke til det systemet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Og så er det slik at mange anbefaler det systemet de bruker selv. Det er en naturlig ting å gjøre og jeg også er flink til det. Men nå skal jeg gjøre motsatt. Jeg anbefaler IKKE Home Assistant hvis du spør og du vil ha noe som bare virker uten dill og dall. Hvis en derimot liker å fikle i det uendelige og ende opp med å spørre for noe så enkelt som å slå på lys ut i fra et valg i en innboks, så er Home Assistant sikkert topp ?


https://www.dinside.no/bolig/slik-kommer-du-i-gang-med-smartthings/72073968
Er heller ingen anbefaling, men det er lesestoff for å gi inspirasjon til hva som finnes der ute.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Spørreskjema skrev:

jeg ser at Homeseer er det foretrukne systemet her.

Mange bruker det, men det betyr ikke at det er det riktige valget for deg. Her i huset er det blitt så innarbeidet og tilpasset at vi er avhengig av at det virker. Og det gjør det. :) 

 

Jeg pleier å fleipe (på en seriøs måte :P ) med at at alle systemer koster. Du kan velge mellom tid og penger. Er selve systemet gratis, så må du regne med å bruke mer tid på det. Koster systemet penger, så bruker man mindre tid (men tidsbruken er aldri 0).

 

1 time siden, Spørreskjema skrev:

hva må jeg ha for å skifte ut min Telldus Tellstick til Homeseer.

1. En PC å kjøre det på.

2. Et Z-wave interface via USB. F.eks. UZB1 eller AeoTeck Z-Stick 5. gen.

3. RFXtrx433E hvis du skal ha 433 MHz-støtte.

4. Conbee (og deConz) hvis du vil ha Zigbee støtte.

 

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for fornuftige og gode svar.

Jeg ønsker en enhet som jeg kan bygge ut med script, makroer, pluggsin eller tilsvarende slik at man kan få flere muligheter en hva som er ut av boksen når man kjører enheten. jeg ser at Homeseer har dette - og til dels Tellstick også - men jeg har ingen evner til å lage slikt selv så jeg må ha ett system som andre med evner har laget slikt til allerede. Som sagt så er jeg egentlig litt glad i denne Telsticken men uten erfaring fra annet til sammenligning. Hva jeg ønsker å vite er hva jeg eventuelt må ha for å få ett Homeseer som virker inn i mitt hus. Er det programvare som kjører på en ekstern pc`? en boks som sender og motar signal og leverer dette til software på pc, eller sky? Prøvde å finne ut av de på web siden men trakk meg fort bort for det fremkommer ikke klart hva jeg trenger å kjøpe for å ha ett funksjonelt Homeseer system hjemme.

Endret av Spørreskjema
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis du ikke føler at du har evner til å bygge ut selv så tror jeg faktisk HomeSeer ikke vil fungere. Det medfører endel fikling for å få ting til å fungere.

 

HomeSeer er:

Valgfri pc (eller til og med Raspberry Pi)

Operativsystem (Win10 eller Linux)

HomeSeer programvare 

Diverse enheter (USB) for å sende/motta de signal du ønsker.

+ tid til å sette seg inn i bruken av programvare og bokser

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 13.2.2020 den 13.42, Moskus skrev:

 

1. En PC å kjøre det på.

2. Et Z-wave interface via USB. F.eks. UZB1 eller AeoTeck Z-Stick 5. gen.

3. RFXtrx433E hvis du skal ha 433 MHz-støtte.

4. Conbee (og deConz) hvis du vil ha Zigbee støtte.

 

:) 

 

Og det som merkelig vis aldri nevnes. 

 

3. En plugin til 39,95 dollar for å få det til å fungere

4. en plugin til 39,95 dollar for å få det til å fungere.

 

Så for å få 433 Mhz og Zigbee støtte må du ut med 741,70 kr (dagens pris) i tillegg til hardware som kommer på 1748 kr (dagens priser på Kjell og Co).

Så da ender du totalt på 2489 kroner.

 

For å ikke forvirre nye folk så er dette noe som kanskje burde komme frem i guider og slike ting. Når det står installer plugin så burde det stå kjøp og installer plugin :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tja... muligens et poeng. RFXCOM-pluginen vil nok fortsette å koste, men Zigbee skal jo innlemmes i HS4 med tiden.

 

Jeg har ikke blitt enig med meg selv om det er OK eller ei. Jeg synes faktisk at det er litt dyrt med en plugin litt avhengig av hva den skal gjøre, samtidig så kaster jeg gladelig noen kroner på en plugin enn å måtte bruke mange timer på konfigurere utstyr man legger til. Både RFXCOM og JowiHue er verdt hver eneste krone spør du meg, ettersom det reduserer arbeidet med oppsett av utstyret til det minimale.

 

Men andre nekter jo å kjøpe en app som koster $1.99 og godtar heller reklamen, selv om det er en app som nærmest brukes daglig. Så vi er nok litt forskjellige der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.