Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Stemmestyring av temperatur på ovner?


kodax

Anbefalte innlegg

Min gamle far har noen IKEA lyspærer og stikkontakter som han styrer med stemmen vha Google Home.

Han har noen gamle panelovner som jeg tenkte å bytte ut for han, og ideelt sett skulle han også kunne styrt temperaturen på dem med stemmen.

Jeg leser her: https://coop.no/obsbygg/tips--rad/varme-og-ventilasjon/smart-panelovn-gir-oss-ekstra-komfort-i-hverdagen/

Sitat

Vi jobber også med stemmestyring til Google Home, og det er forhåpentligvis på plass i løpet av høsten

 

Er dette kommet, eller finnes det andre ovner man kan stemmestyre temperaturen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dette svaret fra Mill nå:

Sitat

Google Home støtte kommer til sommeren 2020, ikke så veldig lenge til nå.

Det vil også kommen en app redesign på samme tidspunkt

 

Alle nye og eksisterende ovner får denne funkjonen ved lansering

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan stemmestyre alle ovner hvis de beholder setpoint for temperatur ved strømbrud ved å sette på en smart-plug og bruke en hub, som igjen kommuniserer med Google Home eller Alexa. Noen smartplugger er også kompatible med Google Assistant/Home out of the box. Hvis du i tillegg inkluderer en temperaturmåler kan du opprette en virtuell termostat som kan styres via Google Home. Finnes flere tråder på dette her på forumet, både innenfor de spesifikke hubbene folk bruker og under "Klimakontroll". :) 

Endret av Preference
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ja, det enkleste er å koble opp ovner til smarte stikkontakter (slik han allerede har noen av), men da får han ikke styrt temperaturen, som er det han ønsker.

Å la smarte stikkontakter styres av en virtuell termostat som han så kan fortelle hvilken temperatur han ønsker er jo en løsning, men det høres litt mer komplisert ut og dermed også noe som letter kan slutte å fungere, og det blir litt krise hvis de ikke virker. (Mulig jeg egentlig burde droppe smart-styring, det hender jo at slikt feiler, ref Mills problemer nylig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kodax skrev:

Hei,

Ja, det enkleste er å koble opp ovner til smarte stikkontakter (slik han allerede har noen av), men da får han ikke styrt temperaturen, som er det han ønsker.

Å la smarte stikkontakter styres av en virtuell termostat som han så kan fortelle hvilken temperatur han ønsker er jo en løsning, men det høres litt mer komplisert ut og dermed også noe som letter kan slutte å fungere, og det blir litt krise hvis de ikke virker. (Mulig jeg egentlig burde droppe smart-styring, det hender jo at slikt feiler, ref Mills problemer nylig.)

 

Det er litt mer komplisert i oppsett den ene gangen du må gjøre det, og det kan som alt annet slutte å fungere. Min erfaring er at alle cloud-komponenter har mye større sannsynlighet for å feile/være ute av drift enn de lokale smarthus-systemene. Har kjørt Home Assistant fra en bitteliten Raspberry Pi uten at den har kræsjet i snart 2 år nå. Tror error-raten vil være mindre om du kjører f.eks lokal HUB + Google Cloud, istedenfor Mill Cloud + Google Cloud. Med både Mill Cloud/WiFi og en smartplug har du jo uansett muligheten til å stille ovnene manuelt, skulle ting "slutte å fungere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.