Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HTTP eller ?


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke sikker på om spørsmålet gir helt mening... men i utgangspunktet er svaret "nei".

Men httpS (dvs med TLS) hadde vært å foretrekke, men det er ikke kritisk på innsiden av husets fire vegger.

 

Hvilke maskiner "kommuniserer" via HTTP og hva kommuniserer de?

UDP er et alternativ til TCP, og har ikke direkte med HTTP å gjøre (dvs. kommunikasjon via HTTP forutsetter TCP). MQTT er et fint alternativ til å sende informasjon, men er ikke et direkte alternativ, de har forskjellige bruksformål.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus:

 

> Hvilke maskiner "kommuniserer" via HTTP og hva kommuniserer de?

 

Sia dette er hjemmeautomasjon.no tenkte eg det var implisitt at det handla først og fremst om maskiner i heimen som sender data og kommandoar til kvarandre ...

 

> UDP er et alternativ til TCP, og har ikke direkte med HTTP å gjøre (dvs. kommunikasjon via HTTP forutsetter TCP). MQTT er et fint alternativ til å sende informasjon, men er ikke et direkte alternativ, de har forskjellige bruksformål.

 

Eg veit forskjell på HTTP, MQTT, TCP, UDP etc ...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, vestlenning skrev:

Sia dette er hjemmeautomasjon.no tenkte eg det var implisitt at det handla først og fremst om maskiner i heimen som sender data og kommandoar til kvarandre ...

Jo, men nøyaktig hva er det da de sender over HTTP?

 

51 minutter siden, vestlenning skrev:

Eg veit forskjell på HTTP, MQTT, TCP, UDP etc ...

OK, bra. :)  Det kom bare ikke frem av spørsmålet.

 

Hvis det er du som har satt opp kommunikasjonen over HTTP, så kan du vel bare bytte? Foreslår MQTT, det er sannsynligvis det riktigste valget siden det er snakk om hjemmeautomasjon. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus:

 

> Jo, men nøyaktig hva er det da de sender over HTTP?

 

Djupe filosofiske meldingar, data og kommandoa.

 

> Hvis det er du som har satt opp kommunikasjonen over HTTP, så kan du vel bare bytte? Foreslår MQTT, det er sannsynligvis det riktigste valget siden det er snakk om hjemmeautomasjon.

 

Riktigste valget fordi?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, vestlenning skrev:

Djupe filosofiske meldingar, data og kommandoa.

OK, det kan du sende som UDP broadcast-meldinger, så kan de som vil ta i mot beskjeden få lov til det. De andre lar være. :P 

 

Men seriøst: Noe du selv har utviklet? Vanligvis driver ikke datamaskiner å kommuniserer så mye seg i mellom via HTTP.  Det er en én-til-én kommunikasjon mellom en klient og en server, ikke noe fancy toveis-kommunikasjon, ingen live-oppdateringer, og det er i prinsippet tekst som sendes. 

 

 

1 time siden, vestlenning skrev:

Riktigste valget fordi?

Det er et enkelt rammeverk som er implementert i de aller, aller fleste automasjonssystemer. Det er også en mer og mer vanlig protokoll for utveksling av hjemmeautomasjons-meldinger.

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.