Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kontaktor 230v


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å styre en avfukter som trekker 1700 watt med en arduino z-uno e.l. Jeg har en z-wave wall plug, men denne er veldig ustabil. Finnes det en 230 volt kontaktor som kan styres på/av fra en arduino e.l som er trygg i bruk? Tips mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Ikke slik du tenker, tror jeg. Men det er nok uansett billigere å kjøpe en bedre plugin-modul enn Wall Plug.

 

Har en Aeon Labs Binary Switch i dag. Hvilken wall plug anbefales dersom den skal være stabil over tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til arduino finnes det mange små releer du kan bruke. Koble til en slik og slå av og på strømmen til en større kontaktor med 240V spole.

https://www.elektroimportoren.no/kontaktor-nc1-1810-3pol-meldekontakt-230v/4101301/Product.html?Path=001041167&Event=pathlist

I tillegg bør en vel kanskje koble en "snubber" parallelt med kontaktorens spole, https://en.wikipedia.org/wiki/Snubber
Jeg har brukt varistorer som er lagd for formålet til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, mosfet skrev:

 

Har en Aeon Labs Binary Switch i dag. Hvilken wall plug anbefales dersom den skal være stabil over tid?

Har særdeles god erfaring med Aeon Labs sine plugin-moduler. "Wall Plug" er Fibaro sine, de har jeg ikke like god erfaring med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Byelektrikeren said:

Bruk et solid state rele, det er stabilt og ikke minst lydløst ?

 

Har en del erfaring med disse lavpris-versjonene. I Norge koster de vesentlig mer.
Ikke regn med at de tåler 40A. Jeg belaster de med ca 20A. 4 stk har brent av før jeg kom til en som har holdt mer enn 3 uker.
De krever litt kjøling. Vet ikke om de klarer seg uten kjøleribbe for 1700 Watt, men må i det minste monteres på metall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Moskus said:

Har særdeles god erfaring med Aeon Labs sine plugin-moduler. "Wall Plug" er Fibaro sine, de har jeg ikke like god erfaring med. 

Jeg har 3 wall plugs som fungerer så godt at jeg ikke har tenkt på de på et års tid. Mens jeg har hatt en Aeon Labs som sluttet å respondere (var koblet til en 400w panelovn) og denne som har fungert knirkefritt i 6 mnd, og som har vært litt av og på (haha!). Den har imidlertid fungert greit en stund etter at jeg har tatt den ut av støpselet og satt den inn igjen. Nå virker den ikke i det hele tatt. Den er alltid på (selv om den rapporterer at den er av). Den rapporterer at spenning/effekt og kwh, så den har god kommunikasjon. Det er rett og slett binary switch on/off som ikke reagerer fysisk (men rapporterer på/av i Homeseer).

 

Hvor stor belastning har du på dine Aeon Labs?

 

Liker godt Aeon Labs sine, for jeg gir strøm til en annen z-wave temp/fukt-sensor via USB-uttaket på siden. Veldig praktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Byelektrikeren said:

 

Dette har jeg vurdert. Disse er billige på ebay. Men er skeptisk til å belaste de med nesten 2 kW uten tilsyn (plassert i krypkjeller).

 

4 hours ago, Hårek said:

Har en del erfaring med disse lavpris-versjonene. I Norge koster de vesentlig mer.
Ikke regn med at de tåler 40A. Jeg belaster de med ca 20A. 4 stk har brent av før jeg kom til en som har holdt mer enn 3 uker.
De krever litt kjøling. Vet ikke om de klarer seg uten kjøleribbe for 1700 Watt, men må i det minste monteres på metall.

 

Har du tips til en SSR som kan tåle belastningen godt over tid? Kan godt montere den på en liten kjøleribbe med litt kjølepasta mellom også. Men må være såpass bra at jeg får sove om natta uten å tenke på at det kan ta fyr! Nå står den og trekker 1,7 kWh dag ut og dag inn. Krypkjelleren er knusktørr, men jeg kan spare en god del på å slippe å ha den på hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, mosfet said:

Har du tips til en SSR som kan tåle belastningen godt over tid? Kan godt montere den på en liten kjøleribbe med litt kjølepasta mellom også. Men må være såpass bra at jeg får sove om natta uten å tenke på at det kan ta fyr! 

Det er godt utvalg på RS Online, evt mouser.no. Forskjellig formfaktor. Noen har integrert kjøleribbe, andre har separat.
Generelt er SSR holdbare, men når man kjøper på eBay til 30 kr/stk så forventer jeg ikke kvalitet. Ingen fare dog, eneste som skjedde var at skruekoblingen ble veldig varm før de gikk OC.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, NilsOF said:

Ikke kjøp SSR med mindre de har pålitelig datablad. Antall watt og kjøleribbe er beskrevet dær.

Prisdifferansen mellom ebay/ali vs mouser/rs/elfa er der av gode grunner.

Bare for å understreke poenget ditt, så tok min femte SSR kvelden akkurat i dag. Den holdt i 3 måneder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tilbakemeldingene her! Det ser ut som jeg kan finne en SSR til formålet som kan styres fra en Z-UNO. Skal sette opp direkte styring fra arduinoen, med rapportering av status over Z-wave. Det er tanken ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.